
Modele subskrypcyjne z każdym dniem stają się coraz popularniejsze, również w Polsce. Korzysta z nich większość ludzi, choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Sama subskrypcja nie jest niczym nowym, a jedynie dawnym pomysłem coraz bardziej dostosowywanym do nowoczesnych technologii. Jak działają systemy subskrypcji, dlaczego są opłacalne i jakie są największe firmy zajmujące się takimi usługami?
Subskrypcja – co to jest?
Osobom młodym pojęcie subskrypcji z pewnością kojarzy się głównie z serwisem YouTube, gdzie można subskrybować kanał ulubionego twórcy. Oznacza to nic innego jak możliwość łatwego i regularnego śledzenia udostępnianych przez niego treści. W przypadku YouTube jest to usługa darmowa, za to korzystna zarówno dla twórcy, jak i dla widza.
Istnieje jednak inny model subskrypcyjny, kojarzony pewnie przez nieco starszych konsumentów. Niektórzy wciąż pamiętają dostarczane co miesiąc, do skrzynki czasopisma. To również była subskrypcja. Co więc oznacza ten termin? Najczęściej odpłatne otrzymywanie jakichś przedmiotów lub usług w regularnych odstępach czasu. Płatności są często pobierane automatycznie, nie trzeba więc pilnować wykonania przelewu. To bardzo wygodna forma, szczególnie w dzisiejszym świecie Internetu.
Co miesiąc za określoną sumę zyskujemy dostęp do usług takich jak Internet stacjonarny. Innym przykładem stałych subskrypcji są abonamenty telewizyjne i komórkowe.
Sieci komórkowe zaczynają zmieniać nastawienie do swoich klientów. Coraz częściej spotykamy oferty bez długoterminowych umów. Abonamentem w formie subskrypcji, który można zmieniać w dowolnym momencie jest na przykład Orange Flex. W formie subskrypcji jest dostępnych o wiele więcej usług i produktów, a ten model współpracy stale się rozwija i obejmuje coraz więcej różnych branż.
Dlaczego subskrypcje są tak popularne?
W dobie konsumpcjonizmu, gdy każdy chce mieć produkt czy usługę „na już” model subskrypcji sprawdza się wręcz idealnie. Zdejmuje z klienta obowiązek pamiętania o zapłacie, jak i o samym zrobieniu zakupów. Dzisiaj nawet codzienne posiłki można dostać kurierem prosto pod drzwi. Model subskrypcyjny jest więc bardzo odciążający dla ludzkiego umysłu.
Kwota kilkudziesięciu złotych w miesiącu dla osoby dość dobrze sytuowanej nie jest dużym wydatkiem, szczególnie patrząc na zyskanie dostępu do tak ogromnej biblioteki treści lub szerokiego zakresu usług. Wydaje się, że klient dostaje bardzo wiele za małą kwotę. Dopiero po wymnożeniu miesięcznej składki przez lata korzystania z serwisu okazuje się jak wielka to kwota. A na co dzień niemal niezauważalna.
Kolejną kwestią jest specjalnie przygotowany model dla rodzin czy grup znajomych. To bardzo popularne rozwiązanie wprowadzone już przez największe firmy z modelem subskrypcyjnym. Składki dla konsumentów momentalnie maleją, a firma zyskuje kilku nowych klientów za jednym razem. Tak naprawdę to korzyść dla obydwu stron.
Trend będzie tylko rósł
Trend dotyczący modelu subskrypcyjnego już przybrał niesamowite rozmiary. A liczba subskrybentów będzie szła w górę. Wiąże się to z coraz łatwiejszym i tańszym dostępem do Internetu oraz możliwością kupienia komputera w o wiele niższej cenie niż jeszcze kilka lat temu. Do tego ludzie nie potrzebują wielu produktów na własność. Dostępne są już porównywarki ofert subskrypcyjnych takie jak Submatiq, które w jednym miejscu zbierają wszystkie z nich.
Kiedy subskrypcja przestaje się sprawdzać?
Nie można ukryć, że są sytuacje, w których subskrypcja kompletnie się nie sprawdza. Podobnie zawsze będzie istniało grono konsumentów, którzy nie zdecydują się na dane usługi w tej formie. Jednym z dość problematycznych produktów są, chociażby oprogramowania komputerowe. Po anulowaniu współpracy klient zostaje tak naprawdę z niczym, często też bez możliwości pracy. Przykładowo: jeśli ktoś korzystał z usług Office 365, ich anulowanie oznacza dla niego utratę programów niezbędnych w codziennej pracy. Mimo to popularność subskrypcji stale rośnie, a firmy, jak i konsumenci są w stanie wymyślić rozwiązania tych problemów.
Znane firmy działające w modelu subskrypcyjnym
Netflix
Kto choć raz nie skorzystał z Netflixa, niech pierwszy rzuci kamieniem. Obok HBO GO to najpopularniejszy serwis VOD w tych czasach. Za comiesięczną zapłatę klient otrzymuje dostęp do szerokiej biblioteki filmów, seriali i krótkometrażowych produkcji z różnych gatunków. Przychody Netflixa są dziś ogromne, a stosowany przez niego algorytm łatwo wciąga świeżych subskrybentów na stałe do wielkiej sieci. Według raportu z 2019 r. Netflix posiada aż 139 mln subskrybentów, a ich liczba stale rośnie.
Spotify
Tzw. „piracenie” muzyki jest dzisiaj szeroko krytykowane, głównie za sprawą pojawienia się serwisów streamingowych. Jednym z nich jest właśnie Spotify, który posiada już ponad 90 mln subskrybentów. Za niewielką kwotę można zyskać w nim dostęp do ogromnej biblioteki utworów muzycznych i podcastów, możliwość słuchania muzyki bez dostępu do Internetu oraz odtwarzania nagrań w tle, bez konieczności posiadania włączonej aplikacji na głównym ekranie odblokowanego telefonu.
Office 365
Usługi Microsoft również są od pewnego czasu dostępne w modelu subskrypcyjnym pod nazwą Office 365. To rozwiązanie, które gwarantuje aktualizowanie wszystkich programów na bieżąco. Dotąd standardowy pakiet Microsoft miał programy z określonego roku, które nie były już później zmieniane czy poszerzane. Z kolei model subskrypcji umożliwia stały dostęp do najnowszych produktów firmy, które są na bieżąco ulepszane i usprawniane. To korzystna forma usług dla przedsiębiorców, którzy potrzebują w swojej firmie najbardziej aktualnych programów.
Pokolenie subskrypcji
Ciężko zaprzeczyć temu, że prawdziwe pokolenie subskrybentów dopiero nadchodzi. Młodzi ludzie, którzy są oswojeni z Internetem i mediami od początku swojego życia chętniej decydują się na usługi tego typu. W przyszłości to właśnie oni będą dyktować warunki wielkim biznesom, które będą musiały cechować się dużą elastycznością i słuchaniem potrzeb konsumentów. Tak naprawdę tylko uważna obserwacja rynku może pozwolić na stworzenie modelu subskrypcyjnego, który zarówno zadowoli klienta, jak i przyniesie zyski firmie. Patrząc jednak na popularność takich usług, na razie działania przedsiębiorstw są bardzo skuteczne.