Szkolenia VR to narzędzie pozwalające na bezpieczne przekazywanie fachowej wiedzy. Wykorzystujemy je w różnych dziedzinach. W szkoleniach stanowiskowych, menadżerskich czy językowych. Jak i kiedy warto wykorzystać nowe technologie w szkoleniach? Jak robić to mądrze i z korzyścią zarówno dla pracodawcy jak i pracowników? Przedstawiciele CinematicVR poruszyli case study wdrożenia szkoleń VR dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie. Projekt obejmował 45 filmów i 7 aplikacji VR, wykorzystywanych przez doradców zawodowych w ich codziennej pracy!
Może Cię zainteresować: Sytuacja na rynku wirtualnej rzeczywistości
Rzeczywistość wirtualna, to technologia pozwalająca na doświadczanie rzeczywistości wirtualnej za specjalnych urządzeń, zwykle gogli. VR jest wykorzystywana w wielu różnych dziedzinach. W sztuce i rozrywce wykorzystuje się ją do tworzenia interaktywnych instalacji artystycznych lub gier wirtualnych. W medycynie pomaga w treningach chirurgicznych lub terapiach różnych schorzeń. W psychologii można wykorzystać to narzędzie do treningu behawioralnego lub radzenia sobie z fobiami. Chociaż nie widzieliśmy jeszcze takiej oferty. W budownictwie z kolei, technologia ta może posłużyć do do tworzenia symulacji i wizualizacji budynków czy całych przestrzeni miejskich. Generalnie, VR dobrze sprawdza się w edukacji i biznesie.
VR w edukacji i biznesie
Technologia wirtualnej rzeczywistości może być wykorzystywana w edukacji do tworzenia interaktywnych lekcji i symulacji. Umożliwią one uczniom doświadczanie rzeczywistości wirtualnej i uczenie się w sposób bardziej atrakcyjny i zaangażowany. W biznesie może służyć w prezentacji produktów lub usług. Tutaj również możemy stworzyć symulacje oraz środowisko do analiz. Może być też dobrym narzędziem do tworzenia prototypów różnych koncepcji, np. usług. Technologię możemy wykorzystać przede wszystkim do treningów i szkoleń. Chociażby do nauki obsługi niebezpiecznych maszyn czy procedur bezpieczeństwa. A szkolenia takie mają większe szanse skuteczności. – W każdym szkoleniu musi być ten element angażujący, włączający. Jesteśmy efektywni wtedy, kiedy jesteśmy włączeni. Mówimy o tym inclusion – mówiła nam Marta Machalska, prezeska w iPro.
VR w szkoleniach
Podczas Mobile Trends Conference, przedstawiciele CinematicVR omówili szanse i korzyści związane z wykorzystaniem VR w szkoleniach. Pokazali też swój autorski interaktywny system szkoleniowy i case study dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie.
Jak skuteczniej przekazywać wiedzę. O VR w Urzędzie Pracy w Rzeszowie
Wybór odpowiedniej pracy może być trudny. Nasze marzenia często różnią się od naszych predyspozycji. Dodatkowo, dynamicznie zmieniający się rynek pracy i obawy o utratę zatrudnienia skłaniają wiele osób do rozważenia zmiany zawodu. Wojewódzki Urząd Pracy zauważył, że narzędzia używane dotychczas w doradztwie zawodowym są przestarzałe. Dlatego postanowiono wykorzystać VR do stworzenia innowacyjnych szkoleń.
Cel
Głównym celem projektu było rozwianie wątpliwości uczniów kończących edukację i wchodzących na rynek pracy. Często byli to maturzyści lub osoby planujące studia, które potrzebowały informacji na temat wyboru zawodu. Dzięki wirtualnej rzeczywistości mogli oni zdobyć praktyczną wiedzę na temat wielu różnych profesji. Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości umożliwiło skondensowanie dużej ilości informacji w jednym narzędziu. Uczestnicy szkoleń mieli możliwość eksploracji różnych zawodów i zdobycia praktycznych umiejętności, nie opuszczając sali lekcyjnej. Projekt ten pozwolił także na aktywne rozwijanie wiedzy i umiejętności po zakończeniu szkolenia.
Działania
Urząd Pracy postanowił pomóc tym osobom poprzez dostarczenie jak największej ilości merytorycznej wiedzy na temat różnych zawodów w krótkim czasie. W ramach tego projektu stworzono 45 filmów, z których każdy prezentuje jeden zawód.
Nie zabrakło aplikacji
Filmy zostały wzbogacone o interaktywne elementy, które umożliwiają sprawdzenie predyspozycji i warunków pracy w danym zawodzie. Projekt obejmował również stworzenie 7 interaktywnych aplikacji. Dzięki nim, uczestnicy szkoleń mogli nie tylko oglądać filmy, ale również samodzielnie wypróbować niektóre czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Na przykład, można było poćwiczyć obsługę wózka widłowego lub przymierzyć się do roli kosmetyczki. Aplikacje oferowały dwie wersje językowe i trzy poziomy trudności. Po ukończeniu aplikacji, uczestnicy dowiadywali się, jakie mają predyspozycje do danego zawodu i czy są dobrzy w jego wykonywaniu.
O projekcie
Wybór zawodów do przedstawienia w filmach opierał się na danych zawartych w barometrze zawodów województwa podkarpackiego. Urzędnicy przeanalizowali, jakie zawody są potrzebne i jakie zawody będą się rozwijać w przyszłości. Wraz z CinemtaicVR uwzględnili też możliwości technologiczne, aby wiedzieć czego mogą się spodziewać.
Projekt trwał 5 miesięcy, a na planach zdjęciowych spędzono ponad 100 godzin. Dzięki innowacyjnym metodom szkoleniowym Wojewódzki Urząd Pracy zdołał skondensować dużą ilość wiedzy na temat wielu zawodów w krótkim czasie. Projekt ten ma na celu pomóc uczestnikom szkoleń w dokonaniu świadomego wyboru zawodu i rozwinięciu potrzebnych umiejętności.
Szkolenia zaangażowały ponad 26 partnerów z różnych branż, takich jak medycyna, budownictwo, lotnictwo, motoryzacja i wiele innych. Dzięki współpracy z ekspertami z tych dziedzin, udało się opracować merytoryczne scenariusze szkoleń. – Obecność partnerów branżowych na każdym etapie projektu pozwoliła uniknąć wielu potencjalnych błędów. Ich wsparcie było nieocenione, ponieważ każdy z nich wnosił swoją wiedzę i doświadczenie do projektu – powiedziała Małgorzata Steciak, project managerka z CinematicVR.
Uczniowie kochają VR
Projekt ten cieszy się dużą popularnością wśród uczniów i nauczycieli na Podkarpaciu, gdzie od września skorzystało z niego już ponad 500 uczniów. Uczniowie wykazują dużą ciekawość, radość i podekscytowanie podczas korzystania z technologii wirtualnej rzeczywistości. Nie tylko przyciąga ich atrakcyjna forma, ale również zainteresowanie konkretnymi zawodami, które staje się przeważającą motywacją. – Ankiety przeprowadzone w ramach projektu wykazały, że uczniowie odczuwają pozytywne emocje, takie jak ciekawość i radość. Wielu z nich wyraziło chęć kontynuacji procesu oraz zobaczenia dalszego potencjału w wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości – zapewnia CEO CinematicVR, Konrad Ziaja.
Projekt ma być rozwijany
Projekt nie zostaje odłożony na półkę. Będzie jeszcze rozwijany dalej. W planach jest wykorzystanie technologii wirtualnej rzeczywistości w poradnictwie zawodowym na szczeblu krajowym. Każda instytucja publiczna w Polsce może wkrótce skorzystać z tego innowacyjnego podejścia, wystarczy posiadać odpowiedni sprzęt. W kolejnym etapie projektu planowane jest poszerzenie obszaru zawodów objętych szkoleniami oraz wykorzystanie technologii w szkoleniach osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Prace badawczo-rozwojowe firmy mają na celu dalsze rozwijanie i udoskonalanie tego innowacyjnego podejścia. – Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w szkoleniach to innowacyjne podejście, które umożliwia interakcję i większą zaangażowanie uczestników. Interaktywne filmy dają możliwość wyboru ścieżek i wpływu na treść, co sprawia, że są skutecznym narzędziem szkoleniowym w różnych dziedzinach – mówi Ziaja.
VR w szkoleniach? Warto!
Wojewódzki Urząd Pracy, we współpracy z CinematicVR stworzył innowacyjne szkolenia. Te umożliwiły uczestnikom zdobycie merytorycznej wiedzy o różnych zawodach. Projekt ten pomaga w dokonaniu świadomego wyboru zawodu. Stawia sobie też za cel rozwój umiejętności potrzebnych na rynku pracy. Dzięki zaangażowaniu partnerów merytorycznych oraz interaktywnych aplikacjach, szkolenia były atrakcyjne i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników.
Szkolenia zostały oparte na interaktywnych filmach 180 stopni. System jest elastyczny i prosty w obsłudze. Wykorzystanie technologii wirtualnej rzeczywistości w poradnictwie zawodowym to innowacyjne podejście, które zdobywa popularność wśród uczniów. Projekt ten nie tylko przyciąga atrakcyjną formą, ale także skutecznie przekazuje zainteresowanie konkretnymi zawodami. Planowane jest dalsze rozwijanie projektu na szczeblu krajowym oraz poszerzenie obszaru zawodów objętych szkoleniami. Jak widzimy, VR staje się cennym narzędziem wspierającym świadomą ścieżkę kariery zawodowej. Może też pomóc w wielu innych kwestiach.