Konferencje
Mobile Trends

Smartfon wyparł telewizję? Trochę mu jeszcze brakuje!

Krajowy Instytut Mediów mówi, że najpopularniejszym odbiornikiem mediów jest u nas wciąż telewizor. Telefon komórkowy jest jego najmocniejszym rywalem. Z obu typów nośników korzysta aż 90 proc. Polaków. Badanie przeprowadzono w 2022 roku na Polakach od 4 r.ż. wzwyż. Podobnie z czasem spędzonym na urządzeniach. Bez zaskoczenia, seniorzy wolą telewizor, podczas gdy młodsze pokolenia pochłaniają content video. Najchętniej na YouTube.

Krajowy Instytut Mediów bada zachowania konsumenckie dotyczące korzystania z różnych urządzeń do odbioru tradycyjnych i internetowych mediów. Wirtualnemedia.pl donoszą, że według wyników jednego z badań KIM najczęściej wykorzystywanym urządzeniem do odbioru mediów w Polsce pozostaje telewizor. Choć telewizja króluje, to ma mocną konkurencję w postaci odbiorników nowych mediów. Dane pochodzą z badania, które objęło reprezentatywną próbę 17 143 osób. Badanie objęło Polki i Polaków w wieku 4 lat i więcej.

Telwizor, smartfon i radio w pierwszej trójce

Z badań wynika, że 92 proc. Polaków korzysta z telewizora. Aż 48 proc. z nich korzysta przy tym z opcji smart TV, a prawie 2 proc. używa przystawek smart tv i tv box. Kolejnym popularnym urządzeniem jest telefon, z którego korzysta aż 90 proc. badanych. Smartfona posiada 75 proc. z nich. Z kolei radio wykorzystuje aż 80 proc. Polaków. Wielu z nas słucha go w samochodzie, co przypada na 67 proc. Polaków. Z przenośnego radia korzysta już tylko 37 proc.

Z pozostałych urządzeń najpopularniejsze są odtwarzacze CD, których używa jeszcze ponad 11 proc. Polaków. Trochę mniejszym zainteresowaniem cieszą się konsole do gier, które ma prawie 10 proc. Polaków, a następne są smartwatche z wynikiem 7 proc. Najmniejszą estymą cieszą się głośniki aktywowane głosem, projektory lub rzutniki medialne oraz czytniki e-booków.

Telewizor, szczególnie ten wyposażony w technologię smart tv (także za pomocą przystawki tv box) staje się centrum multimedialnym w domu. Zestawy kina domowego czy inne wzmacniacze dźwięku, czy rzutniki obrazu są drugoplanowe. Popularności telewizora dorównuje jedynie popularność telefonów. Co istotne, dla 75,2 proc. badanych Polaków używających smartfonów obydwa urządzenia nie wydają się kanibalizować, a dopełniać – komentuje Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badań i Analiz w KIM. 

Oglądalność telewizji skraca się

Z danych Nielsen Media, opracowanych dla Press przez agencję mediową Media Context wynika, że średni dzienny czas oglądania telewizji wśród wszystkich widzów powyżej 4. roku życia wyniósł wiosną 2022 roku niecałe 4 godziny. Było to krócej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Młodsza widownia, czyli osoby w wieku od 4 do 15 lat, oglądała telewizję przez średnio 1 godzinę i 37 minut dziennie. Tutaj zanotowani spadek o 8 minut. Widzowie w grupie wiekowej 45-59 lat spędzali przed telewizorem średnio 4 godziny i 46 minut dziennie, co oznaczało spadek o 23 minuty. Natomiast osoby powyżej 60 roku życia spędzały przed TV średnio aż 6 godzin i 18 minut dziennie. Jednak i tu zauważamy spadek o 25 minut w porównaniu z poprzednim okresem.

Telewizor nie tylko do telewizji

Interesujące jest to, że coraz mniej ludzi ogląda samą telewizj. Telewizor pozostaje większym ekranem dla odbioru platform streamingowych czy samego YouTube. Na zeszłorocznej konferencji YouTube Brandcast dowiedzieliśmy się, że w Stanach Zjednoczonych telewizor jest częściej podłączany do internetu niż do kablowej telewizji. W Polsce obserwujemy podobny trend. W ciągu miesiąca na polskich telewizorach YouTube ogląda 12 milionów widzów. To imponujący wynik dla platformy, która przez dwa ostatnie lata notuje Connected TV jako najszybciej rosnący sposób oglądania przez użytkowników.

Coraz dłużej na smartfonie

Gemius podaje, że w zeszłym roku obejrzeliśmy w sieci o 30 proc. więcej treści wideo niż w roku ubiegłym, podczas gdy oglądalność telewizji spadła średnio o 5 minut dziennie. Według data.ai, przeciętnie spędzamy na smartfonie ok. 5 godzin dziennie. To wzrost o aż 9 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.

Dane sugerują, że internet ma większą kontrolę nad konsumpcją treści audiowizualnych. W mobile’u to platforma YouTube zajmuje drugie miejsce w Polsce, zaraz po Google, a przed Ringier Axel Springer Polska. Współczynnik ATS, czyli stosunek sumy czasów użytkowników w czasie rzeczywistym do liczby użytkowników, jest najwyższy dla mobile i wynosi ponad 14,5 godziny. YouTube pod względem aplikacji mobilnych prześciga nawet Facebooka. YouTube ma ponad 22 miliony użytkowników, 75 proc. zasięgu i ponad 15 godz. średniego czasu na użytkownika.

Czy smartfon wyprze telewizję?

Iwona Piwek, Head of Sales w YouTube, podczas YouTube Brandcast 2022 stwierdziła, że coraz większa rola internetu i platform wideo jest nieunikniona we współczesnym świecie. Ma to związek z faktem, że telewizja nie jest w stanie odpowiadać na nasze indywidualne potrzeby. Nie w takim stopniu jak internet. Popkultura stworzona przez telewizję i zbudowana na masowej widowni, którą znamy, zaczyna zmieniać się na naszych oczach w kulturę indywidualnego i pogłębionego doświadczenia.

Czy smartfon wyprze telewizję? Można powiedzieć, że już to zrobił. W zależności od grupy wiekowej tendencje będą się różnić, ale korzystanie ze smartfona w większości przeważa nad telewizją. Statystyki wskazują, że tę ogląda coraz mniej osób, nawet wśród seniorów. Zresztą, w trakcie oglądania telewizji zapewne wielu telefonom udaje się odciągnąć od niej uwagę. Sytuacja z odbiornikami nie jest jednak taka oczywista. Telewizory służą nam nie tylko jako odbiorniki poszczególnych programów. To przede wszystkim ogromne ekrany do grania czy oglądania. W końcu mały ekran smartfona, mimo, że zawsze dostępny, nie jest w stanie zastąpić doświadczenia audiowizualnego z kilkudziesięciocalowego monitora.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także