Konferencje
Mobile Trends

Taka jest sytuacja mobile w 2023. Makrotrendy na rynku aplikacji mobilnych (Raport data.ai)

Dzisiejszy krajobraz konsumencki zdominowany jest przez aplikacje mobilne. Świat skupiony na smartfonach wciąż powoduje wzrosty na rynku mobile. Co więcej, korzystanie z aplikacji jest na najwyższym poziomie w historii. Zauważamy spadki w wydatkach na gry mobilne, ale reszta aplikacji dzielnie stawia czoła kryzysowi.

Może Cię zainteresować: Kto by się spodziewał – Wydatki na aplikacje w 2022 wciąż rosną

– Czas konsumentów i transakcje w aplikacjach nadal nadmiernie obciążają różne branże. Od aplikacji-gier, przez handel detaliczny, po przywoływanie żywności/jazdy, a teraz dochodzą do tego finanse w Fintech i Edutech. Dla marek coraz ważniejsze jest proaktywne inwestowanie w opracowywanie solidnych spostrzeżeń i możliwości aplikacji opartych na aplikacjach, aby jak najlepiej wykorzystać wzrost uwagi i czasu użytkowników – mówi Neel Murty , Szef działu aplikacji i reklam display w Google.

Spędzamy już 5 godzin na urządzeniach mobilnych

Według danych data.ai, na 10 największych analizowanych rynkach średnia ważona czasu spędzanego w aplikacjach mobilnych przekroczyła 5 godzin i 2 minuty w 2022 r. Jest to wzrost o 9% w porównaniu z 2020 r. Pokazuje to wzrostową tendencję, nawet pomimo osłabienia Covid. Najwięcej w aplikacjach przesiadują użytkownicy w Indonezji, Brazylii, Arabii Saudyjskiej, Singapurze i Korei Południowej. Korzystając z aplikacji mobilnych, przekroczyli oni bowiem 5 godzin dziennie w 2022 roku. Najszybszy od 4 lat wzrost w czasie spędzonym w aplikacjach zaobserwowano w Arabii Saudyjskiej,gdzie zanotowano 68 proc. r/r. Podobnie było w  Australii i Singapurze (67 proc. i 62 proc.).

Przyrosty zatrzymały się w Korei Południowej, zostając na poziomie 5h dziennie przez 2021 i 2022 r. Z kolei w Turcji i Brazylii użytkownicy w 2022 r. spędzali nieco mniej czasu w aplikacjach niż w 2021 r.

Liczba pobrań i spędzany czas nadal się „rozgrzewają”, podczas gdy wydatki „ulegają schłodzeniu”, mówi data.ai.

Wydatki konsumentów spadają na całym świecie. Data.ai mówi, że średnio jest to spadek o 2 proc. r/r. Mimo wszystko ostały się wyjątki. Rynki Tajwanu, Brazylii i Meksyku zdołały oprzeć się recesji. Pokonały trend spadkowy, zyskując kolejno wzrosty o 15 proc, 22 proc, i 17 proc. Jest jednak jeden rynek, który szczególnie wybił się na prowadzenie. Mowa o Hongkongu, który zaliczył 34 proc. wzrostu w 2022 r.

Jeśli weźmiemy na tapet pobrania, to ich liczba wzrosła o 11 proc. r/r. Największy wzrost pobrań odnotowano w 10-tym z największych rynków, czyli w Pakistanie. Kraj ten może cieszyć się wzrostem na poziomie 35 proc. r/r.

Jak już wiemy, ogólny czas spędzony w aplikacjach także urósł. Najwięcej godzin w aplikacjach przypadło Chińczykom, Hindusom i Amerykanom. Liczba konsumentów w Pakistanie na szóstym miejscu pod względem spędzanego czasu wzrosła o 20 proc. r/r. W Rosji, na siódmym miejscu, miała miejsce identyczna sytuacja. Gwałtownym wzrostem użytkowników spędzających dużo czasu w aplikacjach odznaczył się także rynek Ukrainy. Ta, mimo swojego 13-go miejsca, zaliczyła wzrost 45 proc. r/r. Nic dziwnego. W końcu kraj ten objęty jest konfliktem z Rosją. Konsumenci ukraińscy jeszcze bardziej polegali na telefonii komórkowej w zakresie komunikacji, informacji i łączności.

Wydatki na reklamy w aplikacjach: Skumulowany wskaźnik wzrostu z 5-ciu lat wyniósł prawie 19 proc!

Raport „State of mobile 2023” mówi, że w 2023 r. wydatki na reklamę osiągną 362 mld dolarów. Byłby to wzrost o 8 proc. w porównaniu do stanu obecnych wydatków, które w 2022 r. wyniosły 336 mld dolarów. Co ciekawe, zauważalny jest tu wpływ inflacji i zawirowań na rynku, gdyż wzrosty od trzech lat zwalniają. Największy wzrost zaobserwowano w 2020 r, w którym wydatki na reklamy w aplikacjach wzrosły o 26 proc. r/r. Rok później było to już 23 proc. r/r, a w 2022 r. już tylko 14 proc. r/r.

Mimo spowolnienia gospodarczego, wydatki na reklamy w aplikacjach mobilnych będą rosnąć. Urządzenia mobilne z racji coraz większej ilości czasu z nimi spędzanego, będą zajmować coraz więcej uwagi u marketerów. Data.ai mówi, że łączna liczba godzin w samych tylko telefonach z Androidem wyniosła już 4 biliony godzin w 2022 r. Analitycy przewidują, że wydatki na reklamę zwiększą się w aplikacjach do krótkich filmów, ponieważ platformy sieci społecznościowych cierpią z powodu spadku. Podobnie jak budżety na marketing efektywnościowy.

5 kategorii ma monopol na 50 proc. spędzanego czasu we wszystkich aplikacjach

5 kategorii stanowi połowę całego spędzanego czasu w aplikacjach, a 6 kategorii odpowiada za 50 proc. wszystkich wydatków konsumentów. Z kolei za 50 proc. pobrań odpowiadało już nieco więcej kategorii, bo aż 20. Największą kategorią zarówno pod kątem liczby pobrań, jak i wydatków konsumenckich były aplikacje OTT, czyli zajmujące się strumieniowym przesyłaniem wideo. W 2022 r. aplikacje OTT stanowiły 16 proc. wszystkich dolarów wydanych na subskrypcje i zakupy w aplikacji oraz 4 proc. wszystkich pobrań.

Największą ilością pobrań cieszyła się aplikacja Netflixa, zajmująca 3,6 proc. wszystkich pobrań. Nieco mniej, bo 3,5 proc. zajęła aplikacja TikToka – Wall Picture. Trzecie miejsce, czyli 3,3 proc. udziału w pobraniach należało do Samsung Smart Switch Mobile, czyli aplikacji służącej do przesyłania zdjęć, filmów, kontaktów, wydarzeń z kalendarza, notatek i ustawień systemowych ze starego Samsunga na nowe urządzenia modeli Galaxy.

Największymi wydatkami z kolei cieszyła się inna aplikacja z tej kategorii, czyli Disney+, który zajął 16 proc. rynku pod kątem wydatków konsumenckich. Na drugim miejscu znalazł się Tinder z 13 proc. rynku, a na trzecim TikTok z prawie 8 proc. udziału w globalnych wydatkach konsumentów.

Najwięcej czasu spędzano jednak w komunikatorze Social Media, czyli chińskim WeChat, który zajął 19,5 proc. rynku pod kątem czasu spędzonego w aplikacjach. Następna była aplikacja z kategorii Rozrywka do udostępniania krótkich filmów użytkowników, czyli TikTok z wynikiem 17 proc. udziału w rynku. Na trzecim miejscu widnieje aplikacja z tej samej kategorii do udostępniania materiałów wideo, czyli amerykański YouTube, który zajmuje prawie 13 proc. rynku czasu spędzonego w mobile.

Mobilne przeglądarki mają coraz mniejsze znaczenie

Co zastanawiające, mobilne przeglądarki internetowe odpowiadały za zaledwie 8 proc. spędzonego czasu przez użytkowników w ogóle. Jeśli udział wyszukiwarek mobilnych będzie maleć, stawia to pod dużym znakiem zapytania dotychczasowe strategie marketingowe. Firmy wykładają ogrom środków na pozycjonowanie. Internet jest bardzo ważny dla ścieżki użytkownika, ale w strategii marketingowej do pozyskiwania użytkowników, to inne aplikacje przyciągają uwagę i generują zaangażowanie.

Wydatki na gry będą spadać, ale reszta aplikacji trzyma się powierzchnii

Jak przypomina byłe AppAnnie, gry Squeeze odniosły największy sukces w 2022 r. Jednak to aplikacje oferujące usługi, które użytkownicy mogą uznać za podstawowe czy „niezbędne” usług, okazują się bardziej odporne na czynniki związane z inflacją.

Wzrost pobrań aplikacji w 2022 r. r/r w wzrastał szczególnie kategoriach: “Użyteczność i produktywność” i “Użyteczność i wydajność”.

W produktywności to “Mobile Cleaner” i “Antivirus” wzrosły o ponad miliard. Aplikacje “Downloader” wzrosły blisko o 80 mln pobrań. Podobny wynik zyskały aplikacje w kategorii “Użyteczność i wydajność”, czyli “VPNService” i “Web Accelerator”, które także były bliskie 80 mln pobrań.

W tej samej kategorii, aplikacje “Narzędzie” zaliczyły 60 mln dodatkowych pobrań, a aplikacje w kategorii “Rozrywka”, czyli wspomniane już “OTT” odnotowały ponad 50 mln nowych pobrań. 

Gwałtownie spadła jednak liczba pobrań w aplikacjach finansowych do tradingu kryptowalutami, w aplikacjach rozrywkowych do live streamingu i krótkich video oraz aplikacji zdrowotnych i biznesowych.

Wzrost wydatków konsumenckich w aplikacjach w 2022 r. r/r w wzrastał głównie w kategoriach rozrywkowych i społecznościowych. W kategorii “Rozrywka”, aplikacje Short Videos cieszyły się wzrostem o 1,6 mld dolarów, a OTT o 80 mln dolarów.  Następne były media społecznościowe, a dokładniej aplikacje randkowe, które zarobiły ponad 65 mln dolarów, a aplikacje z kategorii “Użyteczność i wydajność” do zarządzania plikami urosły o prawie 40 mln dolarów. 

Nie wszystkie aplikacje rozrywkowe cieszą się jednak takimi sukcesami. Aplikacje do karaoke, zbierania sieci społecznościowej, muzyki, audio i wideo czy przesyłania strumieniowego zauważyły duże spadki wydatków.

Co do ilości godzin spędzonych w aplikacjach. Tutaj największym zwycięzcą jest kategoria “Rozrywka”, w której to aplikacje Short Videos urosły o kolejne 200 mld godzin. Niekwestionowanym leaderem w tej materii są także media społecznościowe. To właśnie w tej kategorii, aplikacje do udostępniania mediów i “Other Social” zaliczyły wzrosty o kolejne 30 mld godzin r/r. Komunikatory cieszyły się 20 miliardami godzin, a sieci społecznościowe 13 miliardami.

Co zastanawiające, spadła jednak ilość godzin na użytkownika w aplikacjach rozrywkowych OTT właśnie. Podobnie zresztą w aplikacjach do zarządzania sieciami, blokowania połączeń, spotkań biznesowych i czytania newsów.

W 2022 roku 1419 aplikacji wygenerowało ponad 10 milionów dolarów rocznie w 2022 roku

Ponad 1400 aplikacji wygenerowało więcej niż 10 milionów, ale 224 przekroczyło 100 milionów dolarów, a 10 aplikacji przekroczyło 1 miliard dolarów rocznie!

Chociaż to gry stanowią o potędze wydatków w aplikacjach, to spadek wydatków wpłynął nawet na najlepsze gry. Wciąż stanowią one ponad 60 proc. rynku aplikacji pod każdym względem, ale zostały najbardziej dotknięte przez kryzys. Liczba gier przekraczających 10 mln dol. spadła o 1 proc. Gry generujące 100 mln dol. spadły o 4 proc, a te generujące 1 mld dolarów w wydatkach użytkowników spadły o całe 33 proc. r/r. 

Pokolenie Z najbardziej zorientowane jest na aplikacje z treściami generowanymi przez użytkowników. Lubią też penetrować treści wideo wszelkiego formatu, a w czasie wolnym medytują i poznają zagadnienia mindfulness, również, a może i przede wszystkim w aplikacjach.

Co robić w 2023?

Z tego co pokazują analizy rynkowe, biznes aplikacji mobilnych wciąż ma wiele do zaoferowania. Chociaż firmy muszą uważnie operować swoimi budżetami w czasach recesji, to aplikacje dające wartości użytkownikom, potrafią generować olbrzymie zaangażowanie i zarobki dla marek. Marketerzy powinni też zacząć myśleć o rozszerzeniu swoich strategii o mobile marketing, nastawiony w szczególności na aktywność wewnątrz aplikacji mobilnych. Formaty video w aplikacjach są dobrze odbierane przez użytkowników, a popularność TikToka czy czas spędzany na YouTube, powinny dać firmom do myślenia. Podobnie jak coraz mniejsze zaangażowanie użytkowników w wyszukiwarki mobilne. Te zaczynają być zastępowane przez social media.

Źródło: https://www.data.ai/en/insights/market-data/state-of-mobile-2023/
Udostępnij
Zobacz także