Konferencje
Mobile Trends

Sztuczna inteligencja jako wsparcie medyczne, ale nie w Polsce – raport Microsoftu

Najnowszy raport „Potencjał sztucznej inteligencji w Sektorze Ochrony Zdrowia” sporządzony przez firmę Billa Gatesa wskazuje, że AI staje się standardem w nowoczesnej medycynie. Sztuczna inteligencja jest w stanie usprawnić diagnozę jednostek chorobowych, dobór i tworzenie leków oraz szacować skutki ich działania w trakcie terapii. Niestety polskie placówki lekarskie są poza zasięgiem większości z tych technologii.

Wedle raportu polski system ochrony zdrowia ma problem z gromadzeniem, porządkowaniem i wykorzystywaniem danych. Ma to ogromny wpływ na problemy w ogólnym funkcjonowaniu. Raport podkreśla głównie problemy w warstwie finansowej i społecznej, wynikające z nieprawidłowego zarządzania, administracji i braku przewidywania rozwoju różnego rodzaju sytuacji. Remedium miałaby okazać się pomocna ręka sztucznej inteligencji.   

Sztuczna inteligencja w medycynie?

AI przy odpowiedniej bazie informacji może wykorzystywać je do tworzenia modeli potencjalnych scenariuszy. Jest to przydatne do zapobiegania niepożądanych skutków zarządzania. Pomaga ona w planowaniu i rozporządzaniu danymi, co ułatwia zarządzanie finansami, personelem, pacjentami i sprzętem medycznym. Jako drugi obszar, w którym sztuczna inteligencja osiąga już już swoje sukcesy są badania i diagnozowanie chorych, a także leczenie i prognozowanie przebiegu chorób u niektórych pacjentów, oraz generowanie prognoz skutków działania leków. Jako punkt wyjścia do uzyskiwania informacji stają się diagnostyczne badania obrazowe, które specjaliści w raporcie wymienili jako: tomografia, rezonans magnetyczny, ultrasonografia, metody izotopowe, ale też bioelektryka, jak np. EKG, EEG, EMG. 

 – W ochronie zdrowia widoczny jest trend polegający na zwiększaniu obciążeń administracyjnych w gabinecie lekarza i placówkach medycznych. Sztuczna inteligencja w zarządzaniu podmiotem leczniczym jest szansą na  usprawnienia i zmiany w zarządzaniu, organizacji i kwestiach finansowych. Co więcej, zastosowanie AI przełoży się na poprawę jakości pracy personelu i świadczeń dla pacjentów placówek medycznych – komentuje dr Łukasz Bruski.

Może Cię zainteresować: Sztuczna Inteligencja w telekomunikacji: sytuacja bieżąca i świetlana przyszłość

Artificial Intelligence – succeed

– AI pomaga lekarzom w ratowaniu zdrowia i życia. Dzisiaj musimy sprawić, by dostęp do tych możliwości był nie tylko zarezerwowany dla wybranych, a stał się powszechny. Warunkiem rozwoju sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia jest dostęp do zintegrowanych danych i rozwój wykwalifikowanej kadry. Dostrzegamy te wyzwania i chcemy, by nasza inwestycja w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej o wartości 1 mld USD zapewniła dostęp do najwyższej jakości technologii przetwarzania danych w Polsce i otworzyła drogę do rozwoju kompetencji lekarzy i pracowników sektora zdrowia w obszarze nowych technologii – mówi Tomasz Jaworski, Dyrektor Transformacji Cyfrowej Sektora Publicznego w Microsoft.

Serwis News.microsoft.com mówi o prawie 20-krotnym skróceniu czasu oceny materiału diagnostycznego przy rozpoznawaniu zmian chorobowych w nagraniach endoskopii kapsułkowej. Ponadto koszt wytwarzania odpowiedniej dokumentacji medycznej redukuje się wówczas o ponad 80 proc, a ilość konsultacji medycznych wzrasta do potencjalnie nawet 100 000 miesięcznie. Algorytmizacja procesów lekarskich wpływa pozytywnie na poprawienie zarówno samego komfortu pracy medyka, jak i jego skuteczności. Mając mniej problemów sprzętowo-administracyjnych lekarze mogą się w pełni poświęcić pacjentom, ochronie ich zdrowia i życia. Raport podkreśla, że mimo sukcesów sztucznej inteligencji na tych polach, jej wykorzystanie wciąż stanowi jednostkowe studia przypadków. 

Case Study skuteczności sztucznej koleżanki

Firma Telemedico wprowadziła sztuczną inteligencję. Jeśli chodzi o Telemedico jest to największy w Centralnej Europie usługodawca telekomunikacji medycznej. Telekomunikaja ta odbywa się z pomocą platformy i dzięki lekarzom z różnych kontynentów, którzy przeprowadzają nawet 100 tysięcy konsultacji w ciągu jednego miesiąca. Jest to istotne z punktu widzenia omawianego tematu, gdyż instytucja ta wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji i prowadzi badania nad rozwojem narzędzi z jej zakresu. Telemedico usprawnia w ten sposób ankietowanie symptomów chorobowych oraz narzędzia wspierające analitykę diagnostyczną. Sprawdzacz objawów (symptom checker) analizuje objawy, które pacjent wprowadza w trakcie umawiania się na konsultację. Następnie pacjent dokonuje wyboru specjalizacji i dogodnego dla siebie terminu, a systemy algorytmizują proces wywiadu w tle, natomiast wyniki są przekazywane bezpośrednio do baz danych firmy bez zbędnego udziału lekarza i pacjenta w procesie raportowania. 

AI nie jest domeną polskich placówek medycznych

Podążając za raportem, przeczytamy w nim słowa dr Anety Sieradzkiej, która przekonuje, że 30% przechowywanych na świecie danych dotyczy naszego zdrowia, a powszechne wykorzystanie rozwiązań AI na całym świecie staje się standardem, ale nadal pozostaje poza polskim zasięgiem. – Tu potencjał AI nie jest wykorzystywany, aby usprawniać system ochrony zdrowia, ułatwiać dostęp do lepszych świadczeń zdrowotnych oraz wspomagać pracę lekarzy oraz personelu administracyjnego placówek medycznych – przekonuje partnerka zarządzająca kancelarii prawnej Sieradzka&Partners.

Redakcja poleca: Sztuczna Inteligencja w Twoim telefonie

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także