Konferencje
Mobile Trends

TikTok – jak założyć konto, jak się posługiwać, do czego służy – krótki przewodnik

Otwierasz lodówkę, a tam TikTok – może jest to trochę przesadne stwierdzenie, ale nie da się ukryć, że ta stosunkowo młoda platforma społecznościowa cieszy się ogromnym zainteresowaniem, po części pozytywnym, po części negatywnym.
Jej niewielki staż sprawia, że chociaż już ma ogromną liczbę użytkowników, to wciąż są osoby, które jeszcze nie miały chęci czy okazji jej wypróbować i nie wiedzą, o co chodzi z tym całym hałasem na jej temat.
Jak założyć konto na TikToku, do czego właściwie służy ta platforma i jak z niej korzystać, aby odnieść sukces? Między innymi na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym krótkim przewodniku po tym międzynarodowym fenomenie.

Kto stoi za TikTokiem i do czego właściwie ta platforma służy?

TikTok to niezwykle ciekawa bestia – platforma, która pojawiła się jakby znikąd, i po jakimś czasie wręcz zawładnęła światem. Służy do zamieszczania krótkich, zabawnych filmików, często mocno edytowanych przy pomocy animacji, podkładów muzycznych i efektów specjalnych, aby wzbudzić w odbiorcy zainteresowanie i rozbawienie.
W zasadzie serwis ten nie oferuje niczego szczególnie nowego. Krótkie filmiki wideo to format, który od lat utylizuje mnóstwo różnych platform społecznościowych, od Facebooka, przez Instagrama, po Snapchata. Mimo wszystko po upadku niegdyś bardzo popularnego Vine’a czuć było na rynku brak aplikacji, która skupiałaby się tylko i wyłącznie na tym, a TikTok zdołał tą lukę zapełnić.
Korzenie TikToka sięgają 2016 roku, ale prawdziwy przełom nastąpił dopiero dwa lata później, kiedy to stojąca za TikTokiem chińska firma ByteDance połączyła go z wykupionym za oszałamiający miliord dolarów muscial.ly. Wtedy też zdecydowano się wkroczyć na rynek międzynarodowy – do tego momentu TikToka znano w dużej mierze tylko w Chinach, gdzie pod nazwą Douyin cieszył się sporą popularnością zwłaszcza wśród nastolatków.
Musical.ly służyło przede wszystkim do lip-syncingu popularnych piosenek w zabawny sposób, i chociaż ogromna rzesza osób wykorzystuje Tik Toka podobnie, to zakres zamieszczanych na nim filmików jest znacznie szerszy. Krótkie skecze komediowe, taniec, urocze zwierzęta, urywki z życia znanych i lubianych – różnorodność treści na TikToku jest ogromna.
Popularność TikToka po połączeniu z musical.ly eksplodowała w szybkim tempie. Już w 2019 roku aplikacja przekroczyła globalnie miliard pobrań, zajęła również siódme miejsce na liście najczęściej pobieranych aplikacji dekady, liczonej od 2010 do 2019 roku. Biorąc pod uwagę, że debiutowała ku jej końcowi, jest to niewątpliwie ogromny sukces.

TikTok cieszy się, nieco niesłusznie, łatką aplikacji dla dzieci i młodzieży. Chociaż jest on z pewnością w tym segmencie bardzo lubiany, to znajdziemy na nim również wiele osób starszych (niekiedy nawet znacznie). W tym aktorów, piosenkarzy i innych znanych celebrytów, a nawet… polityków (na przykład prezydenta Andrzeja Dudę). Swoje konta na TikToku mają nawet różne instytucje, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).

Kontrowersja goni kontrowersję

Ciężko o platformę społecznościową, która nie byłaby w jakiś sposób kontrowersyjna. Wiadro pomyj od lat wylewane jest na Facebooka, ale TikTok też ma swoje za uszami. Długo by wymieniać liczne kontrowersje, w jakie zamieszane był ten serwis podczas swojego stosunkowo krótkiego istnienia.
Dość powiedzieć, że oskarżenia o cenzurę polityczną i dyskryminację na tle wyglądu i statusu społecznego, potwierdzone ujawnionymi jakiś czas temu dokumentami wewnętrznymi TikToka, to najmniejsza z nich. Ponadto rok temu amerykańska Federalna Komisja Handlu nałożyła na jego twórców karę finansową za nielegalne zbieranie danych, takich jak imię i lokalizacja, dzieci poniżej 13 roku życia.
To wszystko to jednak nic, jeśli weźmiemy pod uwagę, że amerykańscy senatorowie Chuck Schumer i Tom Cotton swego czasu nazwali tą aplikację zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego Ameryki. Powód takiego stwierdzenia? Rzekoma współpraca z chińskim rządem, czy to dobrowolna, czy wymuszona.
Polityków z innych krajów niepokoi za to niekoniecznie kooperacja z chińskim reżimem, ale treści, jakie można znaleźć na tej platformie – między innymi treści o charakterze pornograficznym. Stoją one oczywiście w sprzeczności z regulaminem korzystania z tej platformy, jednak argument ten nie zrobił wrażenia między innymi na rządach Bangladeszu czy Indonezji, gdzie zablokowano dostęp do TikToka.

Jak założyć konto na TikToku?


Założenie konta na TikToku jest stosunkowo prostym i szybkim procesem. W pierwszej kolejności musimy ściągnąć aplikację ze sklepu Google Play bądź AppStore. Strona TikToka umożliwia także otrzymanie linka do jego pobrania poprzez wiadomość SMS po podaniu numeru telefonu.
Kiedy już aplikacja zostanie ściągnięta na nasze urządzenie, otrzymamy kilka możliwości: możemy błyskawicznie uzyskać założyć konto poprzez zintegrowanie TikToka z kontem Google, Facebookiem bądź Twitterem, ale nic również nie stoi na przeszkodzie, aby założyć tradycyjne konto na wybrany przez nas e-mail i hasło (lub numer telefonu).
Samo założenie konta to jednak dopiero pierwszy krok – w dalszej kolejności powinniśmy zająć się doprowadzeniem do porządku naszego profilu. Możemy do niego przejść naciskając przycisk „Ja” znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu. Będziemy mieli wtedy możliwość wybrania nazwy użytkownika, a także dodania awatara, zmienienia opisu i podpięcia TikToka pod profil na Instagramie czy kanał na YouTube.

Korzystanie z TikToka – porady dla początkujących

Nie każdy zakłada konto na TikToku z jasnym zamiarem zyskania miliona fanów, ale też nikt raczej nie chce tworzyć dla siebie samego. Ciężko o uniwersalny przepis na sukces i trzeba postawić sprawę jasno – nie każdemu uda się zyskać grono oddanych fanów, nawet mimo kreatywności czy talentu (chociaż niewątpliwie cechy te są bardzo ważne).
Konkurencja jest już spora, tak więc znacznie trudniej jest się wybić teraz niż we wczesnych dniach popularności tej platformy. Pomocne mogą się okazać poniższe porady dla osób początkujących, które chcą jak najlepiej zacząć swoją przygodę z tą platformą.
Przede wszystkim warto wiedzieć, że chociaż TikTok pozwala na nagrywanie filmików bezpośrednio za pomocą tej aplikacji, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby udostępnić za jego pomocą filmik nagrany i edytowany poza nim. Wystarczy, że przejdziemy w tryb kamery i naciśniemy przycisk „Prześlij”, a następnie wybierzemy interesujące nas nagranie.
Wbudowana w TiKToka kamera nie jest złym wyborem – ma wiele użytecznych funkcji, takich jak filtr ukrywający niedoskonałości, slow motion, naklejki czy efekty specjalne, z których zdecydowanie powinniśmy korzystać, jeśli chcemy, aby nasze filmiki były atrakcyjne dla obiorców. Często pomagają one uzyskać efekt komediowy, którego nie miałoby zwykłe, „nieupiększone” nagranie. Za pomocą TiKToka nagramy zarówno bardzo krótkie, 15-sekundowe filmiki, jak i nieco dłuższe, 60-sekundowe nagrania. Możemy także stworzyć pokaz slajdów ze zdjęć zapisanych na naszym urządzeniu.

Są dwie ważne rzeczy, których powinien być świadomy każdy TiKToker-nowicjusz. Po pierwsze, opublikowane nagranie można w każdej chwili usunąć, przechodząc do niego i naciskając trzy kroki, a następnie przycisk „Usuń”. Możemy oszczędzić sobie w ten sposób sporo wstydu, jeśli na przykład udostępnimy przypadkiem niedokończone czy nieudane wideo. Po drugie, w ustawieniach konta możemy zmienić je na konto prywatne, dzięki czemu dostęp do naszych nagrań będą miały tylko osoby, którym udzielimy na to zgodę.
Inne przydatne funkcje, które oferuje TikTok i z których warto zrobić użytek, to zamiana filmiku w GIFa (wystarczy, że wejdziemy w niego, naciśniemy strzałkę po prawej stronie i wybierzemy opcję „Udostępnij jako GIF”, a następnie dostosujemy jego długość), a także pobranie interesującego nas wideo (tutaj również musimy nacisnąć wspomnianą strzałkę, a następnie wybrać opcję „Zapisz film”).
Chcesz się dowiedzieć, jakiej piosenki użyto w filmiku, który Ci się spodobał, po to, aby wykorzystać ją samemu? Wystarczy, że klikniesz przycisk nuty znajdujący się na dole ekranu, a następnie wybierzesz opcję „Użyj dźwięku”.

Jak widać, TikTok jest niezwykle bogaty w funkcjonalności. Na początku mogą się wydawać trudne do opanowania, ale na szczęście są one dobrze rozmieszczone i intuicyjne w użytkowaniu. Warto się zainteresować wspomnianymi powyżej opcjami już na początku, aby jak najszybciej zacząć wypuszczać atrakcyjne wizualnie, zabawne filmiki, które szybko przyciągną tłumy lojalnych fanów.

Sukces na TikToku się opłaca

Najbardziej popularni TikTokerzy, czyli w dużej mierze nastolatkowie i ludzie młodzi (chociaż oczywiście nie tylko), są w stanie na swojej sławie dużo zarobić.
Ciężko wskazać dokładne sumy, ponieważ dużo zależy od rozmiaru widowni, stopnia jej zaangażowania, wieku i po prostu szczęścia, a także tego, z jakimi markami i jak często zdecydują się oni współpracować. Mówimy tu jednak nie o setkach złotych, a potencjalnie o dziesiątkach tysięcy za kilka krótkich filmików.
Sława na TikToku może także otworzyć drzwi do zyskania rozpoznawalności na innych platformach, które można na różne sposoby monetyzować, na przykład YouTube. Krótko mówiąc, bycie popularnym na TikToku się po prostu opłaca. Wiedzą o tym wspomniani wcześniej celebryci, dlatego też tak tłumnie się na nim pojawiają.
Artykuł powstał we współpracy z portalem technologicznym TechPolska.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także