Czy zawsze warto podążać za najnowszymi trendami na kanałach społecznościowych? Jakie kreacje znanych firm okazały się porażką, a które sprawiły, że klienci jeszcze chętniej utożsamiają się z daną marką? Poznaj zdanie zespołu agencji social media i wykorzystaj jego wiedzę, by zbudować trwałe relacje z Twoimi odbiorcami, zwiększając przy tym sprzedaż swoich produktów bądź usług.
Czym są trendy w marketingu?
Trendy są obecne w każdej branży i dziedzinie życia. To dzięki nim na Twoim osiedlu powstaje nowy punkt ze zdrowymi burgerami, księgarze notują wzrost sprzedaży książek o astrologii, a w kolekcjach projektantów mody prym wiodą lata 80. i 90. Natomiast w e-commerce marketerzy wespół z agencjami social media stawiają na jak największą personalizację oferty, obecność na młodych, dynamicznie rozwijających się kanałach społecznościowych (takich jak TikTok) czy tworzą kampanie zaangażowane społecznie.
Trendami w marketingu możemy zatem nazwać szereg działań korespondujących z aktualnymi potrzebami i upodobaniami odbiorców. Jest to również komunikacja nawiązująca do bieżących wydarzeń i problemów, zgodna ze zbiorowymi doświadczeniami. Specjalistki agencji reklamowej social media Frank&Greg wskazują, że w niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się dalszego zwiększania nakładów na materiały wideo:
Marki coraz częściej dostrzegają potencjał sprzedażowy TikToka i prześcigają się w tworzeniu nowych trendów czy wyzwań. Krótkie i dynamiczne filmiki wideo mogą okazać się kluczem dla marek starających się dotrzeć do młodszych pokoleń. Dlaczego? Millenialsi czy Gen Z oczekują autentyczności, kreatywności i nieszablonowego podejścia – decydując się na zakup danej marki kierują się przede wszystkim wartościami i ideami, które są zgodne z ich przekonaniem. Jak do nich dotrzeć? Przede wszystkim należy pozwolić im się wypowiedzieć i mówić ich językiem.
Agencja Frank&Greg wskazuje również na nadrzędną rolę autentyczności w przekazie marki, i zwraca uwagę na rosnącą rolę Instagramowych rolek w działaniach promocyjnych:
Te krótkie treści audiowizualne windują zasięgi i pozwalają dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Ich wygląd i tematyka powinna naturalnie realizować cele i strategię komunikacyjną marki. Reels to forma, dzięki której można ciekawie zaprezentować swój produkt lub pokazać swoją firmę od lifestyle’owej strony. Tworząc tego typu materiały, należy pamiętać m.in. o odpowiednio dynamicznym montażu obrazu i dźwięku.
Real time marketing w świetle bieżących trendów
Real Time Marketing to zestaw działań marketingowych w czasie rzeczywistym, które są oparte na aktualnych wydarzeniach. Stanowią one przestrzeń, w której kluczowy jest zarówno zmysł do działania ad hoc, jak i dobrze zaplanowany kalendarz postów. Warto pamiętać o wdrożeniu komunikacji nawiązującej do głośnych, cyklicznych wydarzeń, np. rozdania Oscarów, finałów mistrzostw w piłce nożnej czy kalendarza świąt nietypowych.
Jednym z mistrzów trendów w social mediach jest Ikea. Profile szwedzkiej marki często poruszają aktualne tematy, a jednocześnie nie zmieniają swoich sposobów komunikacji. Są od zawsze świetni językowo, w ich treściach pojawia się mnóstwo gier słownych, dzięki czemu sprytnie nawiązują do bieżących wydarzeń. Czasem można odnieść wrażenie, że to właśnie Ikea dyktuje trendy innym.
Zespół wrocławskiej agencji reklamowej social media podkreśla również, że prowadząc Facebooka czy Instagrama, należy liczyć się również z ryzykiem wizerunkowych wpadek, spowodowanych przez nie do końca przemyślaną kreację czy rozmijanie się z prawdą w relacji z konsumentem.
Wszystkim na długo zapadła w pamięci słynna afera metkowa marki „Veclaim”. Kryzys wizerunkowy dotknął nie tylko markę, ale też jej założycielkę, która nawet zniknęła na chwilę z mediów społecznościowych. Konsumenci i obserwatorzy zareagowali gwałtownie, domagając się wyjaśnień i przeprosin, a w komentarzach rozpętało się prawdziwe piekło. Jaki z tego morał? Szczerość jest kluczem w relacji marka – konsument. Nie wolno przekłamywać rzeczywistości, a popełniając błąd, należy się do niego przyznać.
Warto przytoczyć tu przykład profilu DH Vitkac. Na ich Instagramie pojawiła się rolka prezentująca trendy modowe – niestety, w obecnej sytuacji geopolitycznej, okazała się ona negatywnie aktualna. Wpisywała się w estetykę postsowiecką, miał surowy obraz, dynamiczny montaż i niepokojącą muzykę. Spot z pewnością został nakręcony jakiś czas temu, jednak teraz nabrał zupełnie nowego znaczenia. Obserwatorzy szybko wyrazili swoją dezaprobatę, a rolka zniknęła z profilu. Zanim coś pojawi się na kanale naszej firmy, warto na chwilę postawić się w roli odbiorcy i upewnić się, że nasza publikacja jest w stosunku do niego fair.
Przytaczając wizerunkowy kryzys DH Vitkac, warto odwołać się do zagorzałej dyskusji, jaką wywołał wpis znanej stylistki, Karoliny Domaradzkiej. Wielu internautów wyraziło opinię, że modna odzież nie należy do najbardziej priorytetowych potrzeb opuszczających wojenne piekło kobiet. Katarzyna Bosak, CEO agencji Frank&Greg, zwraca jednak uwagę na drugie dno wypowiedzi:
Umieszczoną przez Karolinę Domaradzką relację warto umieścić w szerszym kontekście. Choć wymienione we wpisie rzeczy nie są niezbędne przy samej granicy, uciekające przed wojną Ukrainki już wkrótce zaczną udawać się na pierwsze rozmowy o pracę, będą również starały się wrócić w miarę możliwości do przedwojennego życia. Wyraźnie dostrzec można analogie do sytuacji Polek podczas II Wojny Światowej, kiedy to wojenna moda stanowiła jedną z odskoczni od ponurej rzeczywistości.
Szukasz agencji, która zadba o Twoje kanały społecznościowe?
Prowadzenie Facebooka, prowadzenie Instagrama, tworzenie strategii komunikacyjnej i wizerunkowej to tylko część usług, jakie oferuje Agencja Social Media Frank&Greg. Zespół specjalistów w zakresie mediów społecznościowych zapewnia swoim klientom kompleksowe wsparcie w nowoczesnych i efektywnych działaniach w internecie. Już dziś zapoznaj się z ofertą marki Frank&Greg i dowiedz się, jakie korzyści zapewni Ci współpraca z zespołem wrocławskiej agencji.
Źródło: Agencja Social Media z Wrocławia – Frank&Greg