Sieć to idealne miejsce na zakupy. Gemius podaje, że aż 12,5 mln Polaków kupuje w Internecie. Konsumentom sprzyja oszczędność czasu, atrakcyjne ceny i niezliczona ilość ofert. Jednak co jednym sprzyja, dla drugich jest wyzwaniem – sprzedawcy internetowi muszą się mierzyć z hiperkonkurencją, a zawrotna liczba kupujących internautów niekiedy nie przekłada się na oczekiwaną konwersję. Jakie są przyczyny i jak przekuć potencjał internetu na faktyczną sprzedaż?
Widoczność i ruch
Żeby w ogóle coś się działo w sklepie – niezależnie od tego czy internetowym, czy stacjonarnym – fundamentalną sprawą jest ruch. Jeśli klient nie trafi na stronę, wiadomo, że nie zrobi na niej zakupów. Jeśli trafi i się nią nie zainteresuje – odejdzie do konkurencji. Jak zatem zadbać o ruch i zainteresowanie?
Według danych zebranych przez Gemius aż 98% polskich internautów korzysta z Google. Mamy więc okazję przedstawienia swojej oferty dla ok. 25 mln osób. Co prawda nie każdy będzie zainteresowany, ale nawet przy małym odsetku grupy docelowej, szansa na dotarcie do potencjalnych klientów diametralnie się zwiększy.
Sama widoczność w wyszukiwarce to nie wszystko, a dopiero początek drogi, która powinna mieć swój koniec na etapie finalizacji transakcji. Rezultat wyszukiwania musi zainteresować internautę i zachęcić go do kliknięcia w witrynę. Wyniki Google działają bardzo podobnie do witryn sklepów stacjonarnych, choć zamiast użyć przykładowych produktów, musimy przykuć uwagę chwytliwym hasłem czy dopasowaną ofertą. W innym przypadku konsumenci będą szukać trafniejszych propozycji.
By sprzedaż z Google wzrastała, należy sobie uświadomić, że angażowanie użytkownika jest wymagane na każdym etapie sprzedaży – od momentu pozyskania zainteresowania aż do koszyka zakupowego. Trzeba zwrócić uwagę na to, by widoczność w wyszukiwarce przynosiła oczekiwaną liczbę sesji, a te kończyły się konwersją.
Co robić, by być widocznym?
SEO
Obecność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google – szczególnie w pierwszej ich dziesiątce – daje widoczność i możliwość dotarcia z ofertą do osób wyszukujących konkretnie to, co oferujemy. Aby jednak osiągnąć wymierne efekty, należy podejść z głową do budowania strategii SEO (Search Engine Optimization).
Stawianie na mocno konkurencyjne frazy i walka o nie z gigantami może nie przynieść oczekiwanych. Im ogólniejsze słowa kluczowe, tym częściej wyświetlają się w odpowiedzi rozszerzenia o charakterze informacyjnym czy też bezpośrednie odpowiedzi, spychając wyniki organiczne w dół. Dlatego bardzo ważne jest, by na początku przeanalizować swoje potrzeby i możliwości, a także spojrzeć na strategie konkurencji.
Warto obserwować konwertujące produkty oraz te, których sprzedaż nie idzie tak dobrze – pomoże to w wyznaczeniu kierunku optymalizacji. Jak każda strategia marketingowa, pozycjonowanie także wymaga sporządzenia profilu kupującego i zbadania, czego szuka w Internecie. Frazy, na które miałaby być widoczna witryna, powinny być jednocześnie dobrze dopasowane do oferty produktowej, wyszukiwane przez użytkowników z grupy docelowej i nisko konkurencyjne.
Warto być świadomym, że optymalizacja stron internetowych to nie tylko zmiany w kodzie strony, ale także odpowiednia rozbudowa treści. Następnym krokiem jest budowa sieci wartościowych linków dochodzących do witryny, co przełoży się na jej większą atrakcyjność w ocenie Google.
Reklama płatna – Google AdWords
Reklama PPC (pay per click – płatność za kliknięcie) różni się od SEO pod wieloma względami. Główną różnicą jest szybkość efektów. Płatne wyświetlenia w wynikach wyszukiwania gwarantują niemal natychmiastową widoczność w wyszukiwarce, a nawet wzrost ruchu na frazy kluczowe o wyższej konkurencyjności. Pozwala także na promowanie w nieograniczonym zakresie fraz, gdy pozycjonowanie zamyka się na określoną ich grupę, zależną od zawartości witryny.
Dobrym zastosowaniem dla PPC jest wykupienie reklamy w momencie wprowadzania nowego produktu na rynek. W przypadku pozycjonowania trzeba byłoby czekać na efekty, z PPC od razu można sprawdzić, czy produkt trafia w gusta klientów, jak konwertuje i czy jego zakup wiąże się ze sprzedażą innych produktów.
Znamienną cechą reklamy PPC jest to, że ruch ogranicza budżet. W momencie wyczerpania środków, witryna traci widoczność. W przypadku SEO nawet po zaprzestaniu działań efekty są widoczne jeszcze stosunkowo długi czas.
Kampanie reklam Google AdWords wymagają ciągłego monitorowania i optymalizacji w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów. Trzeba testować nowe zestawy reklam, modyfikować zasób słów kluczowych (jedne wprowadzać, inne wykluczać), na które reklama się wyświetla. Więcej o reklamach AdWords przeczytać można tutaj.
W badaniach wykazano, że najlepsze wyniki przynosi umiejętne połączenie SEO i PPC. Bright Oak podaje, że rozbudowanie strategii SEO o płatną reklamę w wynikach wyszukiwania daje o 25% więcej kliknięć i o 27% większy zysk z reklamy!
Marketing… treści
Żadne z powyższych praktyk nie dadzą oczekiwanego efektu, jeśli nie zostaną sprzężone z działaniami contentowymi (content = treści). Wraz z modyfikacjami oceniających witryny algorytmów Google, zmienił się kierunek rozwoju. Ważnym stało się prezentowanie użytkownikowi wysokiej jakości treści, która będzie jak najlepiej dopasowana do zapytania stawianego wyszukiwarce.
Ale content to nie tylko tekst znajdujący się w witrynie, bo jego rola zaczyna się już w momencie wyświetlenia wyników wyszukiwania. Tytuł i opis pokazujące się w rezultatach powinny być na tyle zachęcające, by skłonić użytkownika do kliknięcia w wynik.
Tymczasem zadaniem treści w witrynie jest utrzymanie zaangażowania internauty. Istotne są opisy produktów, a także sposób ich prezentacji – ważne są zdjęcia, materiały dodatkowe jak np. filmy instruktażowe czy nawet sam układ treści.
Oprócz części produktowej bardzo dobrym pomysłem jest postaranie się o rozbudowę treści w postaci bloga czy poradnika dla klientów. Według HubSpot posiadanie bloga w witrynie wpływa na wzrost ruchu i liczbę leadów. 15 wpisów blogowych powinno dać pięciokrotny wzrost liczby sesji i 11,5 razy więcej leadów w porównaniu do witryn, które takich praktyk nie stosują.
Wysokiej jakości content warto także publikować w serwisach zewnętrznych. W ten sposób można zbudować silną sieć wartościowych linków dochodzących (tzw. backlinks). Poprawi to widoczność strony w rezultatach wyszukiwania Google.
Opracowanie:
Agencja SEMTEC – świadczy kompleksowe usługi SEM, łącząc strategię SEO z content marketingiem i reklamą PPC.