Konferencje
spocial media report appannie

Media Społecznościowe widziane oczyma App Annie – część druga

W ostatnim artykule, w którym opisywaliśmy raport dotyczący ewolucji social mediów. Skupiliśmy się w nim na omówieniu skali w jakiej mierzone są media społecznościowe oraz na wzrastającym znaczeniu aplikacji streamingowych. Zahaczyliśmy także o temat twórców, a dzisiaj skupimy się głównie na rynkach.

App Annie stwierdziło, że do 2025 roku wydatki na aplikacje społecznościowe będą wynosić 78 miliardów dolarów! Największym zaś rynkiem pod względem pobrań jest, jak moglibyśmy się tego spodziewać, rynek azjatycki. Ten plasuje się w aż 60 proc. wszystkich pobrań w pierwszej połowie obecnego roku.

Raport wskazuje na ogromne znaczenie Indii, które aż pięciokrotnie wyprzedziły Amerykanów w 2018 roku. Nie do przeoczenia wzrosty na terenie Indii omawiał także raport Sensor Tower. Indie są czołowym rynkiem, który pięciokrotnie, wyprzedził Stany Zjednoczone w 2018 roku.

App Annie stwierdza jasno, że rynki dojrzałe ustępują tym wschodzącym. Obserwacja USA i Chin na podium z Indonezją i Brazylią jasno wskazują na taki trend. Jest to o tyle zastanawiające, że znając zachowania i przyzwyczajenia konsumenckie z lepiej rozwiniętych krajów, jesteśmy w stanie obserwować wciąż wzrastający popyt na aplikacje społecznościowe.

Wielka Trójka

Okazuje się, że podium nie pozostaje dużym zaskoczeniem. Trzy pierwsze miejsca zajmują Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Japonia, no i oczywiście Chiny. Te właśnie kraje, jak do tej pory, odpowiadają za 60 proc. wydatków na aplikacje społecznościowe. Ciekawy jest coraz mniejszy udział rynku japońskiego na rzecz trendu wzrostowego wśród Amerykanów.

Stany Zjednoczone stały się bowiem największym rynkiem wydatków konsumenckich na aplikacje społecznościowe w pierwszej połowie tego roku, reprezentując przy tym prawie jedną trzecią całego rynku napędzanego wydatkami na wsparcie twórców contentowych i streamerskich.  

Coraz dłużej w socialkach

App Annie udowadnia, że niemal 60 proc. globalnego czasu spędzanego w aplikacjach społecznościowych jest generowany przez mieszkańców pochodzących z Azji i Pacyfiku. Czas spędzony w aplikacjach społecznościowych w Indiach w ostatnich 3,5 latach wzrósł nieoczekiwanie, co doprowadziło do zmniejszenia się różnicy między nimi, a Chińczykami. Różnica ta wynosiła w 2018 roku 115 proc, a teraz jest to niespełna 7 proc! Pakistan stanął przed Meksykiem w zeszłym roku, co dało mu szóste miejsce pod względem ilości korzystających użytkowników. 

Ciekawe spostrzeżenie

Konsumenci preferują aplikacje audio wideo, szczególnie z możliwością streamingu oraz z tzw, szortami, którymi nazywamy krótkie filmiki, z reguły do 30 sekundowe. Facebook i WhatsApp nadal są najczęściej pobierane, choć jeśli weźmiemy pod lupę wydatki konsumenckie to TikTok z Youtubem wychodzą gremialnie na prowadzenie.


Zauważalne jest także przeobrażenie w obrębie konsumpcji treści, w którym to konsumenci bardziej zaabsorbowani są przez mniej profesjonalne treści, ale bazujące na ich osobistych doświadczeniach i odnoszące się do wskazanych preferencji. Właśnie z tych względów widać przodowanie platform YouTube i TikTok, które dają możliwość strumieniowego przesyłania wideo, a ich algorytmy są na tyle rozwinięte, by podsuwać użytkownikom dostosowane pod nich treści.

Nowości typu premiowanie twórców za ich wkład, co jeszcze bardziej staje się motorem napędowym do tworzenia, również mocno wpływa na rozwój tych aplikacji i wydatki, które są na nich dokonywane. Oprócz Tik Toka moc obdarowywania wykorzystują Twitch i Bigo Live, które  plasują się w pierwszej dziesiątce aplikacji pod względem wydatków konsumentów.

Ranking jasno wskazuje typowych zwycięzców, jeśli chodzi o czas spędzony w socialach, czyli YouTube, Facebook i WhatsApp, ale zmieniające się tendencje udowadniają, że mogą trząść się przed serwisem TikTok. Chiński gigant bez większych trudności wyminął Messengera, Netflixa i MX Playera.

Chociaż YouTube jest i pewnie długo jeszcze pozostanie liderem, jeśli chodzi o streaming treści do oglądania, to już posługując się średnimi wyliczeniami na wszystkich użytkowników Tik Tok powoli zaczyna przerastać content giganta  chociażby w USA czy Wielkiej Brytanii.

Źródło i foto: app annie

Udostępnij
Zobacz także