Konferencje
Mobile Trends

Co to jest SXO?

Zdarza się, że skupiając się na optymalizacji strony pod wyszukiwarki (SEO), zapominamy o User Experience (UX), czyli doświadczeniu użytkownika. Aby pozyskiwać ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, powinieneś zadbać o obie kwestie. Połączenie działań SEO i UX to SXO. Dowiedz się więcej o tej fuzji, która staje się coraz istotniejsza w kontekście: pozycji strony WWW w wynikach wyszukiwania i konwersji.

Na czym polega SXO?

Zacznijmy od podstaw, czyli od tego: co to jest SXO i na czym polega.

SXO to skrót od angielskiego Search Experience Optimization, czyli optymalizacji doświadczeń użytkownika. Są to wszystkie działania, które mają sprawić, że strona internetowa będzie uzyskiwać lepsze wyniki konwersji. Tzn. będzie angażować użytkowników, by wypełniali formularze lub ankiety, dokonywali zakupu lub rezerwowali usługi.

Ponadto dbanie o doświadczenia użytkownika pozytywnie wpływa na pozycję witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (SERP). Algorytmy Google coraz większą wagę przywiązują do wymogów dzisiejszych użytkowników: do szybkości wyświetlania się strony, jej przejrzystości czy wygodnego przeglądania witryny bez natrętnych reklam pełnoekranowych.

Strona zaprojektowana zgodnie z zasadami SXO wyróżnia się łatwą obsługa i jest atrakcyjna wizualnie, tak aby przyciągała użytkowników i skutecznie zachęcała ich do interakcji.

SXO to rozwinięcie działań SEO, które skupiają się przede wszystkim na uzyskiwaniu wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Zwrot w stronę doświadczeń użytkownika sprawia, że odwiedzający po wejściu na stronę zachęcani są do działania, którego Ty oczekujesz.

Z czego składają się działania SXO?

Jak już wiesz, SXO skupia w sobie strategie związane z SEO i UX. Jednak, jeśli rozbijemy te działania na mniejsze części, zdamy sobie sprawę, że SXO to co najmniej 5 kluczowych zagadnień, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz na konwersję.

  1. SEO – dzieli się na działania na stronie (SEO on-site) i poza stroną (SEO off-site). W ich skład wchodzi m.in. optymalizacja techniczna, optymalizacja treści i Link Building. Zadania: jak najlepsza pozycja strony WWW w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe związane z Twoją branżą.
  2. UX – dbanie o to, żeby strona internetowa była jak najbardziej przyjemna dla użytkowników: prosta w obsłudze i atrakcyjna wizualnie. Wszystko po to, żeby użytkownik jak najdłużej został na stronie, chętnie na nią wracał i dokonywał konwersji.
  3. Content (treści) – to wszystkie treści publikowane na stronie. Powinny być przygotowywane zgodnie z zasadami SEO, czyli m.in. powinny zawierać słowa kluczowe, być przejrzyste i wyczerpywać poruszany temat. Dzięki wysokiej jakości treściom zyskujesz opinie eksperta w swojej branży.
  4. CRO (Conversion Rate Optimization) – to optymalizacja ścieżki konwersji, po której podąża użytkownik, aby dokonać zakupy, wypełnić formularz itp. Główne zadanie CRO to oczywiście poprawa wyników konwersji (czyli np. wyników sprzedaży).
  5. Analiza – to ważny element, który pozwala sprawdzić, jakie elementy strony WWW lub e-sklepu warto poprawić, a które działają bez zarzutu. Analiza (np. w postaci audytu SEO) pozwala także ocenić, czy działania przyniosły zamierzony efekt.

Jak widzisz, SXO to szeroki zestaw działań często czasochłonnych i wymagających cierpliwości, jednak koniecznych dla tych przedsiębiorców, którzy planują rozwijać swoją działalność online.

Kto powinien zainwestować w SXO?

Strategia SXO to rozwiązanie, które wprowadza Twoją stronę internetową na wyższy poziom i sprawia, że Twoja działalność w sieci przynosi coraz większe zyski. To kapitalna perspektywa rozwoju dla takich działalności jak:

  • Sklep internetowy, którego głównym celem jest generowanie zysków. A SXO świetnie sprawdza się w usprawnianiu konwersji (czyli w tym przypadku zakupów) i zmniejszania współczynnika odrzuceń (porzuconych koszyków zakupowych).
  • Firma usługowa, która umożliwia klientom rezerwacje wizyt (np. w salonie fryzjerskim) przez Internet.
  • Serwis zasięgowy, czyli taki, któremu zależy, aby użytkownik przebywał jak najdłużej na stronie i chętnie wchodził w interakcje.

SXO to rozwiązanie dla każdej działalności, której celem są zyski. Mowa tutaj o dużych firmach, ale także średnich i małych przedsiębiorstwach.

Przykładowo: salon kosmetyczny, który umożliwia swoim klientkom rezerwacje wizyt online, staje się popularniejszy i wyróżnia się na tle konkurencji, która takiej możliwości nie oferuje. A jeśli strona WWW salonu jest zaprojektowana zgodnie z zasadami SXO, wówczas klientki bez problemu rezerwują samodzielnie wizyty w kalendarzu i chętnie robią to ponownie podczas kolejnych wizyt.

Jak zacząć działać zgodnie z SXO?

Podobnie jak w przypadku działań SEO, SXO najlepiej wdrażać już podczas tworzenia strony internetowej. W tym celu najlepiej zlecić jej budowę specjalistom, którzy znają oczekiwania dzisiejszych użytkowników i wiedzą, jak realizować strategię zgodną z SEO i UX.

Jeśli masz już stronę internetową lub sklep internetowy, również możesz się zgłosić do doradców internetowych WeNet, którzy rozpoczną działania od szczegółowego audytu. Sprawdzą, jakie elementy Twojej strony działają poprawnie, a które warto ulepszyć, aby poprawić doświadczenia użytkowników. Na podstawie raportu z audytu fachowcy opracowują strategię działania.

Budowa strony internetowej przyjaznej dla użytkowników to istotny krok w tworzeniu solidnej marki. Odwiedzający witrynę już po kilku sekundach oceniają, czy strona spełnia ich oczekiwania i czy warto na niej zostać. Dlatego zadania związane z SXO warto powierzyć specjalistom, którzy zadbają o jak najlepsze doświadczenia użytkowników. Taka inwestycja procentuje przez lata.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także