Szeroko rozumiane SEO często wydaje się zbiorem najróżniejszych zasad i reguł, które należy wprowadzić w życie, aby poprawić widoczność strony internetowej. Czy tak jest w rzeczywistości? Kto w ogóle może zabrać się za działania pozycjonerskie. Takie pytania coraz częściej zadają sobie osoby szukające sposobu na zwiększenie rozpoznawalności swojej marki. Przedsiębiorcy usiłujący przenieść swoje biznesy do Internetu zachodzą w głowę, czy pozycjonowanie stron jest trudne? Ni sposób udzielić bezpośredniej odpowiedzi na tak postawione pytanie, lecz kiedy wiesz, jakich rezultatów oczekujesz i jasno sprecyzujesz swoje dążenia, to SEO wcale nie musi być trudne. Najlepsze pozycjonowanie stron www na pewno jest wymagające i czasochłonne, lecz nie trudne. Z tego artykułu dowiesz się, jak podejść do pozycjonowania i co możesz dzięki niemu zyskać.
Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega?
SEO, a więc Search Engine Optimization, to zakres działalności w obrębie witryny (on-page) oraz poza nią (off-page). Maja one na celu dostosować kod strony oraz jej zawartość do wymogów algorytmów wyszukiwarki Google, a także zbudować jej „moc” poprzez pozyskiwanie linków w wartościowych serwisach, forach i agregatach stron. Choć z pozoru brzmi to nieco enigmatycznie, a sama informacja o konieczności wchodzenia w strukturę kodu portalu w niejednej osobie wzbudzi niechęć, to pozycjonowanie stron wcale nie wymaga zdolności informatycznych czy wielomiesięcznego szkolenia. Wbrew pozorom, wystarczy nauczyć się myśleć w konkretny sposób, poznać wymagania algorytmów i dostosować do nich swoją witrynę, co nie jest trudne, nawet jeśli nigdy wcześniej nie miałeś styczności z podobnymi czynnościami.
Jak się w takim razie do tego przygotować?
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach – odrobina teorii
Jeśli zastanawiasz się, czy promocja witryny mieści się w zakresie Twoich możliwości, pierwszym, co powinieneś zrobić, to lektura kilku artykułów na temat tego, co i jak należy zrobić na samym początku. Na szczęście w źródłach internetowych znajdziesz wiele cennych poradników na ten temat – zarówno w wersjach tekstowych, jak i w formie materiałów wideo. Co równie ważne, sam Google dba o to, aby wprowadzić nowych entuzjastów pozycjonowania stron internetowych w to zagadnienie. Oczywiście nie wszystkie informacje na temat czynników rankingowych są dostępne (obecnie wiadomo o ponad 200, lecz z pewnością są też kryteria, o których istnieniu specjaliści SEO nie zdają sobie sprawy). Wiadomo m.in. o tym, że w procesie oceny wartości witryny, algorytmy zwracają uwagę na:
- tytuł strony i meta opis – do tych danych użytkownik korzystający z wyszukiwarki ma dostęp z pozycji wyników wyszukiwania (nazywanych SERP-ami – Search Engine Results Page), to istotne, ponieważ internauta tym sposobem może ocenić, czy treść witryny, która zamierza odwiedzić, pokrywa się z jego oczekiwaniami;
- nagłówki – użytkownik, który znajdzie się na Twojej stronie, powinien momentalnie zorientować się, jak się w jej obrębie poruszać – wiedzieć, które informacje są najważniejsze, a które mniej istotne. Właściwa struktura nagłówków odgrywa tutaj kluczową rolę, na co uwagę zwracają także roboty indeksujące;
- przyjazne adresy URL – świadomy internauta szybko skojarzy nieprzyjazny adres URL (czyli taki, który składa się z przypadkowych symboli, liter różnej wielkości i znaków) z niebezpiecznym połączeniem i potencjalnym zagrożeniem wirusem – a to nie są skojarzenia, które chcesz wywoływać swoją stroną. Prosta zmiana adresu na taki, który zdradza jego zawartość, zaprocentuje momentalnie;
To oczywiście jedynie proste przykłady, w żadnym wypadku nie wyczerpują tematu, demonstrują natomiast, z jakiego rodzaju zmianami w kodzie pozycjoner ma najczęściej do czynienia, kiedy w grę wchodzi pozycjonowanie organiczne stron. Nie są to działania wymagające ogromnego researchu lub konsultacji z programistami. Można je wykonać samemu, posiłkując się czytelnymi poradnikami.
Skuteczne pozycjonowanie w Google – content
Bardziej złożona sytuacja jest w przypadku contentu. Treści obecnej na stronie, zarówno tej tekstowej, jak i obrazkowej także stawiane są określone wymagania. Pierwszą ważną informacją jest konieczność zapełnienia witryny wysokiej jakości opisami i tekstami. Istnieje konkretny sposób ich tworzenia, zatem i z tym powinieneś się zapoznać. Problem jednak w tym, że działania contentowe są czasochłonne. Tym bardziej że w wielu wypadkach warto dodatkowo założyć firmowego bloga, gdzie cyklicznie będziesz publikował tematyczne artykuły poruszające istotne zagadnienia z Twojej branży – co skutecznie utrudnia gospodarowanie czasem.
Tym sposobem nie tylko w stosunkowo krótkim czasie wzmocnisz siłę swojej witryny, ale również spowodujesz, że użytkownicy realnie zainteresowani obszarem Twojej działalności zaczną z ciekawością wracać na zakładkę blogową i zostawać na niej przez dłuższy czas (a okres spędzony na stronie też jest czynnikiem rankingowym). Każdy taki wpis powinien być opatrzony odpowiednio opisanym obrazkiem nawiązującym do tematyki artykułu. Prowadzenie bloga wymaga strategii i planowania. Nie rekomenduje się wybierania tematów losowo. Istotnym elementem tworzenia treści jest także wykorzystywanie słów kluczowych, czyli fraz wpisywanych przez internautów do pola tekstowego wyszukiwarki. Wykorzystanie odpowiednio dobranych słów z pewnością podniesie widoczność witryny, lecz aby to zrobić, potrzebna będzie wcześniejsza analiza. Pozycjonowanie na frazy, a zatem pozycjonowanie usług czy produktów, wymaga więc analizy konkurencji oraz skorzystania z kilku narzędzi pozycjonerskich. Na tym etapie widać już, że pozycjonowanie w sieci bywa naprawdę angażujące.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce – linkbuilding
Podobny nakład pracy będzie potrzebny w celu pozyskania linków. W Internecie znajdziesz wiele wartościowych forów oraz stron z ogłoszeniami, gdzie za darmo lub drobną opłatą zamieścisz komentarz z linkiem odsyłającym do Twojej witryny. Aby jednak te działania faktycznie przełożyły się na podniesienie widoczności strony www, powinieneś co miesiąc pozyskiwać przynajmniej kilkanaście linków. To wymaga czasu, a tego zawsze brakuje przy okazji prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. I tu pojawia się fundamentalne pytanie, czy warto w ogóle samemu zabierać się za tego rodzaju czynności, czy jednak promocja strony w Google powinna odbywać się nieco inaczej?
Pozycjonowanie witryn internetowych – współpraca z firmą SEO
Nawet jeśli samemu zna się podstawy pozycjonowania stron, to dużo lepszym rozwiązaniem jest po prostu współpraca z agencją marketingową i reklama firmy w Internecie. Przede wszystkim dlatego, że jest to ogromna oszczędność czasu. Zwłaszcza w przypadku małych przedsiębiorstw lub takich, które dopiero pojawiły się na rynku. Kontrargumentem może natomiast być kwestia finansowa. Problem w tym, że skuteczne SEO może przechylić szalę na Twoją stronę. Zaledwie kilka tygodni pierwszych działań jest w stanie faktycznie przyczynić się do poprawy pozycji fraz na Twojej witrynie.
Agencją SEO, dla której satysfakcja Klienta i wysokie pozycje jego witryny są absolutnym priorytetem jest poznańska firma SEMPIRE. Profesjonalna i kompleksowa obsługa w połączeniu z indywidualnym podejściem jest w stanie zaowocować niezwykłymi rezultatami w stosunkowo krótkim czasie. Oferta na pozycjonowanie stron z SEMPIRE wygląda następująco:
- wieloaspektowy audyt SEO;
- wyczerpująca analiza rynku i konkurencji;
- opieka nad witryną i optymalizacja pod kątem algorytmów oraz użytkowników – w oparciu o najnowsze standardy branżowe;
- kontakt z profesjonalnymi pozycjonerami i specjalistami od e-marketingu;
- skuteczne i dobre pozycjonowanie stron internetowych w Google na setki fraz kluczowych.
Zadbaj o widoczność swojego serwisu z agencją SEMPIRE i sprawdź szczegóły na sempire.pl.