Całkiem niedawno, bo jeszcze kilka lat temu rynek informacji i rozrywki był zdominowany przez nielicznych gigantów. Telewizja, radio i gazety stanowiły główne źródło treści dla większości ludzi. Dzisiaj mamy do czynienia z “influencerką” – ludźmi, którzy dzięki internetowi zyskują głos, społeczności oraz frukta w postaci sławy i pieniędzy. Na własnych oczach widzimy nową erę, gdzie ludzie z telefonem w ręku mogą osiągnąć więcej korzyści niż profesjonalni pracownicy mediów.
Według Market Value, dd 2022 r. wartość rynku mediów i rozrywki wyniosła 2,51 biliona dolarów. Oczekuje się, że w tym roku wartość tej branży na całym świecie wyniesie już ponad 2,6 biliona dolarów.
Z kolei, PwC w “Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026” raportowało, że wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniosła w 2022 roku 12,3 mld dolarów. Polska jest drugim, po Rumunii, najszybciej rozwijającym się rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej.
A gdy weźmiemy pod uwagę światowy rynek treści cyfrowych, to w 2022 roku był on wart prawie 26 mld dolarów, mówi Grand View Research. A nic nie wskazuje, żeby liczba ta miała maleć, co stanowi dowód na ogromny potencjał tkwiący w tej dziedzinie. Widzą to wszelkiej maści twórcy!
Ekonomia twórców – co to?
Ekonomia twórców to system ekonomiczny zbudowany przez niezależnych twórców treści, którzy łączą się ze swoimi odbiorcami i firmami za pośrednictwem Internetu. W centrum tej ekonomii znajdują się media społecznościowe, które pozwalają twórcom treści i ich podobnie myślącym użytkownikom na interakcję, tworząc zaangażowane społeczności. „Ekonomia twórców” to stosunkowo nowe pojęcie określające indywidualną działalność influencera, tłumaczył Kamil Sokołowski na łamach Nowego Marketingu.
Kim są twórcy?
A twórcy to osoby, które tworzą. Ale nie jest to jedyny wyznacznik. Te osoby są w posiadaniu społeczności. Rozpowszechniają oni treści dla konkretnej grupy odbiorców. Ich siła opiera się właśnie na społeczności, w której zbudowali eksperckość, autorytet lub powodują konkretne emocje. Twórcy wykorzystują swoje treści jako formę komunikacji ze swoimi fanami. Jeśli ona ich angażuje, odbiorcy wspierają ich. Swoim czasem, dobrym słowem, a nieraz i realnym pieniądzem. Twórcy monetyzują zatem swoje treści. Zwykle, poprzez dzielenie się wiedzą, ale nie mniej częstymi są: sprzedaż produktów, reklamy, współprace z firmami, afiliacje, a także autopromocje.
Są nimi eksperci, którzy gromadzą społeczności wokół swojej wiedzy. Są też nimi celebryci, którzy zdobywają popularność i zazwyczaj dzielą się “lifestylem”. Nie możemy zapomnieć o blogerach, chociaż dzisiaj powiedzielibyśmy, że większą grupą są vlogerzy, najczęściej youtuberzy. Dzielą się oni informacjami i poradami na tematy, w których się specjalizują. Korzystają z treści lifestylowych lub tworzą własne formaty, często inspirowane telewizyjnymi programami. Jeszcze inną grupą są artyści, którzy łączą ludzi wobec swojej sztuki, artystystycznego talentu. Wszystkie te grupy mają umiejętności wpływu na swoich odbiorców. Mają więc realne przełożenie na prezentowane przez nich postawy lub dokonywane wybory, nieograniczające się tylko do zakupów. Tzw. dramy na poletku youtubowym pokazują, że duże kanały potrafią tworzyć opinie dużych grup społecznych.
Budowanie marki osobistej
Wizerunek jest percepcją odbiorców, na którą mamy wpływ i kreujemy ją swoimi działaniami. Bardzo ważną rolę w tym procesie stanowi odkrycie tożsamości. Najbardziej pożądanym stanem dla marki, ale i odbiorcy jest ten, gdy wizerunek stanowi zewnętrzne odzwierciedlenie tożsamości, czyli zinterioryzowanego systemu wartości. Marką nazywamy określoną strukturę, wyróżniającą nas spośród innych graczy na rynku. W przypadku personal brandingu mowa o odczuciach i wpływie, jaki generuje kreacja danej osoby. W przypadku marek są to znaki, kolory i formy komunikacji. Dobrze budowana marka osobista zwiększa ekspozycję oraz buduje autorytet i relacje, co wpływa na jej wartość na rynku.
Jak zacząć tworzenie marki osobistej?
Rozważając rozpoczęcie procesu budowy własnej marki osobistej, pierwszym krokiem jest określenie swojego idealnego odbiorcy. To kluczowy element, który pozwoli ci skoncentrować się na właściwych działaniach. Dowiedz się, gdzie twój idealny odbiorca spędza czas, zarówno online, jak i offline, aby skutecznie dotrzeć do niego.
Kolejnym etapem jest założenie konta na jednym lub dwóch mediach społecznościowych, które są popularne wśród twoich potencjalnych odbiorców. To tutaj będziesz budować swoją obecność online i komunikować się z nimi.
Kluczem do sukcesu jest tworzenie treści, które są nie tylko ciekawe, ale również wartościowe dla Twoich odbiorców. Twoje treści powinny rozwiązywać problemy i odpowiadać na pytania, które nurtują twoją grupę docelową.
Nie zapominaj o aktywnym uczestnictwie w społeczności online. Komentuj i bierz udział w rozmowach, które dotyczą twojej dziedziny lub zainteresowań. Wnosząc swój wkład, zwiększasz swoją widoczność i budujesz zaufanie wśród odbiorców.
Podziel się swoją wiedzą i doświadczeniem. W miarę jak będziesz rozwijać swoją markę osobistą, staniesz się ekspertem w swojej dziedzinie. To pozwoli Ci nauczania innych i nawet na sprzedaż swoich produktów lub usług.
Pamiętaj, że budowanie marki osobistej to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Korzyści, które przynosi, są widoczne, ale zwykle w dłuższej perspektywie. Nieustanne doskonalenie swoich treści, posługiwanie się narzędziami analitycznymi social media oraz treści tworzone z pasją mogą przynieść ćogromny sukces w świecie online.