Ludziom zazwyczaj wydaje się, że wiedzą wszystko i zawsze są lepiej doinformowani od reszty. Tyczy się to zarówno sprzedawców przekonanych o znajomości swoich klientów, rodziców co do swoich dzieci, czy profesorów zanurzonych w swoich dziedzinach nauki. Ten sam problem tyczy się także twórców treści, którym wydaje się, czego chcą ich odbiorcy. W szczególności tych, których komunikacja była jednokierunkowa. Reakcje podcastowe mogą zweryfikować te domysły.
Według artykułu portalu The Verge kanał komunikacji jakim są podcasty chyli się ku prężnej rewolucji. Wszystko dzięki interaktywnym funkcjom jakie wprowadzane są do komunikatorów oferujących funkcję podcastu. Tekst porusza ciekawą kwestię – czy specyfika podcastu pasuje w ogóle do nowej formy zapowiadanej na horyzoncie? Użytkownicy przecież słuchając podcasterów są przygotowani na to, że będą ich tylko słuchać, wykonując w tym czasie inne czynności, lub też i nie. Otóż kontekst kulturowy ma tu dużo do powiedzenia, co chętnie potwierdza rynek azjatycki i przyzwyczajenia tamtejszych konsumentów, które znacznie różnią się od naszych – zachodnioeuropejskich.
Interakcje w świecie audio
Spotify
By odnaleźć istniejące już rozwiązania interaktywne, wskazania serwisu słusznie kierują nasz wzrok w stronę Spotify, gdzie twórcy Anchor mają już możliwość ankietowania swoich słuchaczy i przeprowadzania sesji Q&A. Cyberfeed.pl wspomina także o niedawnych testach reklam interaktywnych, które jeszcze nie zostały wprowadzone. Wszystkie działania wzmagające zaangażowanie na swojej platformie pozwalają Spotify ciąć koszty reklamowe na innych serwisach, ponadto nowe funkcje przyciągają podcasterów, którzy szukają dostawcy usługi hostingowej dla swojej twórczości. Twórcy w Anchor mogą już tworzyć programy z licencjonowaną muzyką, a także mogą promować się za pomocą narzędzi dostępnych wewnątrz platformy.
Amazon
Jak już dobrze wiemy Amazon został w 2014 roku właścicielem platformy Twitch.tv, zatem w strefie audiowizualnej działa już od lat. W 2020 roku firma Bezosa wystartowała także z panelami typowo podcastowymi. Zapewne zmysł biznesowy Jeffa dobrze podpowiedział mu, że jest w co inwestować. Platformy Amazon Music i Audible mają docelowo być czymś bardzo odmiennym i specyficznym na tym rynku. Na Twitterze widnieje ankieta sporządzona wśród uczestników podcastów, w której wyszczególniona jest funkcjonalność ankietowania, ale także użycie systemu głosowego Alexa oraz możliwość pogłębionej analizy dla rozumienia swoich odbiorców i osiągania lepszych wyników komercyjnych.
„Tak naprawdę nie widzieliśmy jeszcze nikogo, kto złamał kod prawdziwej interakcji między słuchaczem a twórcą na platformach odsłuchowych” – powiedział Mike Mignano – szef kreatywny rozwoju Spotify. – „Myślę więc, że to po prostu naturalna ewolucja treści i mediów w Internecie i, że teraz, kwestią czasu, miejmy nadzieję, jest zrównanie podcastów z resztą mediów” – dodaje. (The Verge)
Fireside
Pomimo początku fazy na interakcyjność podcastów to już teraz dostrzega się jej wzrostowy trend, na co odpowiedzią jest amerykańska aplikacja Fireside. Polega ona na nadawaniu treści audio na żywo, nad czym również pracuje zespół od Twitcha.„Przyszłość rozrywki jest interaktywna” – czytamy na stronie głównej Firesidechat.com. Panel tego narzędzia daje użytkownikom możliwość reagowania za pomocą emoji, zadawać pytania i oceniać audycje poprzez sekcję komentarzy.
Chiny
Określenie nazywające produkty z tamtej części globu pejoratywnie już dawno przeszło do lamusa. Jeśli chodzi o interakcyjność i sam rozrost swoich aplikacji to Państwo Środka przegoniło nas już lata świetlne temu. Europejscy użytkownicy powoli przyzwyczają się do możliwości komentowania ulubionych twórców, a podcasty w Chinach pozwalają już słuchaczom budować „kręgi słuchaczy” i „fora dyskusyjne”. Widać sporą rozbieżność, z którą na łamach Rest of World zgadza się również Helen Li – „Kiedy po raz pierwszy pobrałam chińskie aplikacje do podcastów, byłam zszokowana ich interaktywnością”.
Czy interakcje są w ogóle potrzebne?
W The Verge poruszany był przykład dwóch twórców podcastu Beyond the Screenplay, którzy pokazali jedną z użyteczności ankiet dla słuchaczy. Okazało się, że byli przekonani, że ci wybiorą zupełnie inny temat następnego spotkania niż się spodziewali. Widzimy zatem, że taka forma może pozytywnie wpływać na tworzenie treści, które chętniej będą przyswajane przez odbiorców. Ponadto wzmaga to relacje z twórcą, pokazując, że ten mówiąc do nich, daje im jeszcze możliwość interakcji, a nawet wyboru. Sami podcasterzy widzą w tym udogodnienie dla siebie i swoich słuchaczy, ale nie są przekonani czy ludzie są gotowi na dalsze rozwijanie tej technologii. – Tak naprawdę nie jest jeszcze w myśleniu na temat podcastów, aby dać natychmiastowe sprzężenie zwrotne do angażowania się – mówi Vince Major, jeden z twórców Beyond the Screenplay.
Biznes domaga się pieniędzy… tzn. interakcji!
Dość jasną konkluzją jawi się przeznaczenie wspomnianych wyżej udogodnień. Oczywiście chodzi o zyski. Nie ma nic w tym złego, zwłaszcza jeśli idą za tym korzyści użytkowe dla klientów. W tym miejscu wiemy już skąd testy reklam interaktywnych, ale co to w ogóle znaczy reklama interaktywna? W rozumieniu podcastu ma to być forma audio pozwalająca na bezpośrednią reakcję na nią, w celu personalizacji i zagłębienia przekazu reklamowego. Przykładem może być platforma Backtracks, która pracuje nad SDK. To zestaw, który łączy się z AirPods w celu wykrywania gestów głowy, za których pomocą możemy reagować ruchem na komunikaty reklamowe wyrażając zainteresowanie bądź jego brak.
Czytelnicy portalu zagłosowali, że większość z nich chciałaby wprowadzenia takowych reklam do obiegu platformowego. Zapał ten podzielają również właściciele tych serwisów, którzy mają nadzieję uczynić segment podcastowy bardziej innowacyjnym i angażującym. W przyszłości planowane są prace nad rozmowami z podcasterami, budowaniem społeczności i rozwojem reklam interaktywnych, co ma uatrakcyjnić te platformy i przynieść niebotycznie większe zyski zarówno platformom jak i twórcom na nich działających.
Redakcja Mobile Trends jest wręcz zniecierpliwiona efektami pracy nad systemem obsługi podcastów za pomocą Alexy. Sama idea reklam interaktywnych może okazać się znacznie ciekawszą formą niż przejedzone już patrzenie na migające na ekranie obrazki. Przerost formy nad treścią? Niekoniecznie, mimo, że nie lubimy reklam, w miarę wzrostu naszej aktywności w social mediach rośnie poziom jej tolerancji. A skoro i tak jesteśmy na nią zmuszeni, to warto, żeby była chociaż ciekawa, prawda?
Foto: https://www.theverge.com/2021/10/12/22722468/spotify-amazon-facebook-audio-podcast-polls-interact