Konferencje
Mobile Trends

Google Ads czy SEO – w co lepiej zainwestować?

W przypadku wielu firm ruch z wyszukiwarki jest tym, który przynosi dużo konwersji i przychodów. Jak go jednak zwiększyć, jeżeli do naszej dyspozycji zostają oddane zarówno Google Ads, jak i pozycjonowanie. Czym różnią się obie opcje i kiedy warto wybrać poszczególną z nich?

Decydując się na obie opcji, finalnie na naszą stronę zaczną trafiać nowi użytkownicy, którzy zapewne przynajmniej częściowo zdecydują się na nasze produkty i usługi. Jak jednak różnić będzie się droga do pozyskania tych klientów, w przypadku wyboru czy to SEO, czy reklam PPC?

Czas, w którym pojawią się efekty

Jest to jedna z głównych różnic, na którą należy zwrócić uwagę w przypadku SEO i Google Ads. Google Ads zaczną działać natychmiast, pojawiając się w wynikach wyszukiwania i generując ruch na naszej stronie. Aby zacząć, wystarczy ustalić odpowiednie frazy kluczowe oraz budżet, który chcemy przeznaczyć na reklamę, w tym stawki, które jesteśmy w stanie zaakceptować. Jeżeli nasza oferta będzie lepsza, niż konkurencji, reklamy szybko pojawią się w Google.

Inaczej będzie w przypadku SEO – tutaj na efekt będziemy musieli poczekać, czasem znacznie, jeżeli interesują nas najbardziej konkurencyjne frazy. Nie obejdzie się bez audytu SEO, zmian na stronie i pracy optymalizacyjnej, dodatkowo konieczne będzie również pozyskiwanie wartościowych linków, a to proces, który trwa cały czas. Jeżeli na rynku, na którym działamy, mamy wielu dużych graczy, prześcigniecie ich w wynikach wyszukiwania może zając wiele miesięcy lub lat.

Czas trwania efektów

W przypadku Google Ads, promocja i generowanie ruchu będzie trwało tak długo, jak będziemy mieli budżet na promocję. Jeżeli on się skończy, lub my zrezygnujemy z promocji, ruch w Google zapewne wróci do podobnego, jak przed uruchomieniem kampanii. W przypadku Google Ads trzeba więc liczyć się ze stałymi kosztami.

Inaczej jest w SEO. Tutaj, stopniowe działania przynoszą coraz to większy ruch na naszą stronę internetową. Poszczególne działania jednak nie kończą się w momencie, gdy zakończymy płacenie faktur. Jeżeli chcemy zrobić przerwę na jakiś czas, efekty SEO cały czas będą generować ruch, dzięki czemu sprzedaż nie powinna spaść drastycznie. Jeżeli jednak zrezygnujemy z SEO na stałe, należy pamiętać, że konkurencja może nas wyprzedzić, jeżeli również w SEO inwestuje.

Liczba fraz kluczowych, na które się promujemy

W przypadku Google Ads liczba ta nie jest ograniczona. Jeżeli tylko mamy odpowiedni budżet, możemy reklamować się na dowolną ilość fraz kluczowych. Trochę inaczej wygląda to w przypadku SEO – tutaj liczba ta może być ograniczona w związku z ilością podstron w ramach danej strony. Jeżeli będziemy chcieli wyświetlać się na większą ilość fraz kluczowych, ważne będzie tworzenie nowych podstron, nasycanie treścią tych obecnych lub rozpoczęcie prowadzenia bloga. W innym przypadku ilość fraz kluczowych, na które w wyszukiwarce odpowiada dana domena, będzie rosła powoli.

Zmiana fraz kluczowych, na które się reklamujemy

Również w tym przypadku łatwo jest zauważyć przewagę Google Ads i reklam PPC – jeżeli tylko chcemy zmienić frazy kluczowe, na które się pozycjonujemy, możemy to zrobić w kilka chwil. Inaczej jest w przypadku SEO, tutaj takie zmiany zachodzić będą powoli, konieczne będą zmiany na stornie, zmiany treści, a często również zdobywanie nowych linków prowadzących do domeny – cały proces będzie więc trwał znacznie dłużej, niż w przypadku Google Ads.

SEO czy Google Ads – na co lepiej się zdecydować?

Nie ma tutaj jednej, łatwiej odpowiedzi. Google Ads na pewno będzie lepszym rozwiązaniem, jeżeli chcemy zacząć działać szybko, lecz może okazać się, że finalnie to właśnie SEO będzie rozwiązaniem tańszym – wszystko zależy jednak od branży, w której działamy i rynku, na którym działamy.

Google Ads to metoda również bardziej elastyczna, ale dobre dobranie fraz kluczowych w przypadku SEO sprawia, że nie będziemy musieli ponosić konsekwencji ich zmian.

Jednocześnie, zawsze można zdecydować się na oba rozwiązania, przynajmniej na początku, dzięki czemu z jednej strony, efekty pojawia się szybko (dzięki Google Ads), natomiast będą mogły być również relatywnie stałe, dzięki zainwestowaniu w pozycjonowanie. Wszystko zależy jednak od konkretnej branży – w niektórych z nich lepszy ROI otrzymamy w przypadku zainwestowania w SEO, w innych przypadkach, będzie to Google Ads i reklama typu PPC. Warto zapytać specjalistę z agencji, której ofertą jesteśmy zainteresowani, co poleci nam w konkretnym przypadku.

Artykuł powstał we współpracy z 3-a.pl, krakowską agencją marketingową oferującą zarówno reklamę PPC, jak i pozycjonowanie.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także