
Pędzący świat technologii wpływa na większe zaangażowanie osób w Internecie. To powoduje, że wiele firm stara się przyciągnąć klienta na różne sposoby. Jednym z nich jest reklama online. Jeszcze kilkanaście lat temu forma promocji firmy kojarzona była z telewizją, bilbordami, czy spotem w radiu. Teraz wszystko przenosi się do sieci. Jednak, aby kampania promocyjna przynosiła korzyści, w pierwszej kolejności musisz wybrać formę popularyzacji witryny i poznać ile kosztuje pozycjonowanie oraz reklama strony www.
Reklama online – jaką kampanię wybrać?
Jeszcze niedawno bez problemu mogłeś skutecznie promować swoją firmę w sieci przy zerowym nakładzie pieniężnym. Jednak technologia internetowa ciągle się zmienia, a co za tym idzie, powstają nowe algorytmy, innowacyjne zastosowania, które ciągną za sobą koszty.
Sposobów na reklamę w Internecie jest mnóstwo, ale jaką formę wybrać? Wszystko zależne jest od Twojej działalności, wielkości firmy, sprzedawanych towarów, lub świadczonych usług. Do najczęściej wykorzystywanych sposobów na reklamę online są:
- pozycjonowanie stron, czyli SEO,
- kampanie reklamowe na portalach społecznościowych,
- kampanie wideo na YouTube,
- kampanię z wykorzystaniem Google ADS,
- reklamy displayowe z wykorzystaniem Google Display Network,
- remarketing,
- marketing szeptany,
- influence marketing,
- kampanie e-mailowe,
- publikacja treści sponsorowanych.
Jeśli chcesz zastosować jedno z wymienionych form, musisz poznać, w jaki sposób działa każda z nich, oraz jaki budżet powinieneś przeznaczyć na ich wykorzystanie.
Formy rozliczania reklamy w internecie?
Chcąc zaistnieć ze swoją firmą online, powinieneś zapoznać się z modelami rozliczania za reklamę. Wspomnianych form jest kilka, a sposób rozliczania zależny jest od rodzaju kampanii. Najczęściej możesz spotkać rozliczenie:
- CPC – to koszt za każde kliknięcie baneru reklamowego lub linku, z ang. „cost per click””, zwany również PPC, czyli „pay per click”.
- CPM – to „cost per mile”, czyli koszt za każde 1000 wyświetleń Twojej reklamy.
- CPV – „cost per view”, czyli koszt za każde wyświetlenie reklamy. Forma rozliczania, która najczęściej stosowana jest w przypadku reklam na YouTube lub podobnych. Obejmuje tylko wtedy, kiedy oglądający zobaczy spot przez minimum 30 sekund.
- CPS – „cost per sale”, to forma rozliczenia, gdzie płacisz za każdą sprzedaż Twojego produktu, do której przyczyniła się Twoją reklama.
- CPL – „cost per lead”, to rozliczenie płatne za każdą rejestrację użytkownika lub pozyskanie jego kontaktu,
- CPA – „cost per action”, tutaj koszt obejmuje każdą ustaloną czynność, która została dokonana przez użytkownika (np. dodanie komentarza, czy polajkowanie strony).
Teraz już wiesz, jakie są formy rozliczenia za reklamę. Wybór jednej z nich jest uzależniony od tego, jaką reklamę online chcesz wybrać i do jakich klientów ona ma trafić.
Google Ads — jaki jest koszt reklamy online?
Do najczęściej wybieranych promocji w sieci są metody z użyciem narzędzi Google. Warto, abyś poznał, jakie są stawki za reklamę, dla każdej z kampanii.
Kampania tekstowa w wyszukiwarce Google
Reklama tekstowa z wykorzystaniem Google Ads to umieszczeniu linku sponsorowanego na górze wyszukiwarki Google. Na pewno miałeś okazję zobaczyć ten rodzaj reklamy online na żywo, po wpisaniu określonego słowa w Google. Koszt za kliknięcie nie jest jasno określony, a kwota ustalana jest na podstawie licytacji. Innymi słowy, która firma zaproponuje wyższą cenę, to jej link znajdzie się na górze strony podczas wyszukiwania określonej frazy. Dlatego wartość za jedno kliknięcie może wynosi 3 grosze, a czasami 300 zł, wszystko zależy od popularności słowa kluczowego oraz konkurencji.
Reklama online — kampania produktowa w Google
Google Ads posiada opcję tworzenia kampanii produktowych. Reklama wyświetla się w postaci zdjęcia promowanego produktu, obok którego znajduje się cena. Koszt za jedno kliknięcie jest o dużo mniejszy niż w przypadku kampanii tekstowej, wynosi on zazwyczaj kilkadziesiąt groszy. Maksymalna cena to kilka złotych od kliknięcia. Ta forma reklamy dedykowana jest dla sklepów internetowych.
Google Display Network
W tym rodzaju reklamy online chodzi o dotarcie do nowych odbiorców. Tutaj masz możliwość promocji grafiki reklamowej, video lub treści, które będą wyświetlane na stronach spełniających określone przez Ciebie warunki. Koszt nie jest duży, wynosi średnio 30 groszy za kliknięcie. Niestety ten rodzaj kampanii jest mało skuteczny w porównaniu do innych.
Kampania remarketingowa
Remarketing to niezwykle skuteczna metoda na finalizację zakupów w Twoim sklepie. Polega ona na wyświetlaniu reklamy Twoich produktów lub usług klientom, którzy mieli już styczność z Twoją platformą, a nie sfinalizowali zakupu. Poprzez wykorzystanie Google Ads możesz stworzyć ciekawy baner, który ponownie przyciągnie zainteresowaną osobę na Twój sklep lub witrynę internetową. Koszt za jedno kliknięcie to kilkadziesiąt groszy.
Inne metody reklamy online
Oprócz reklamy z użyciem narzędzi Google możesz wykorzystać do tego celu promocję witryny na portalach społecznościowych, lub na YouTube.
Ile kosztuje kampania na Facebook?
Media społecznościowe takie jak Facebook, to idealne miejsce na reklamę online. Platforma daje dużo możliwości w wyborze metod promocji witryny. Najczęstszym rozwiązaniem jest:
- promowanie postów,
- reklama kierująca na Twoją stronę www,
- reklama mająca na celu zdobywanie fanów.
Nie od dzisiaj jest znane, że Facebook kilka lat temu mocno obciął zasięg wyświetlanych treści na firmowych fanpage. Dlatego, aby dotrzeć do dużej ilości fanów, warto wybrać promowanie postów czy stworzyć interesującą kampanię. Są dwie możliwości rozliczania się z Facebook Ads:
- koszt za 1000 wyświetleń,
- od kliknięcia linka.
Ceny na tym portalu są różne i zależne od wykorzystanej metody. Wynoszą zazwyczaj od kilkunastu groszy do kilku złotych za kliknięcie.
Reklama na YouTube
To miejsce, gdzie możesz pokazać Twoje produkty lub usługi w postaci wideo. Całą kampanię na YouTube tworzysz przy wykorzystaniu Google Ads. Najczęściej wybieranym rodzajem promocji są reklamy długometrażowe, za które płaci się zazwyczaj kilka groszy za jedno wyświetlenie. YouTube obciąża Cię za umieszczony spot tylko wtedy gdy użytkownik oglądnie go minimum 30 sekund.
Ile kosztuje pozycjonowanie — SEO najlepsza metoda na reklamę
Do najskuteczniejszej metody pozyskiwania nowych oraz starych klientów jest zadbanie o SEO Twojej platformy. Kiedy prowadzisz witrynę lub sklep internetowym nie możesz o tym zapomnieć. W skrócie pozycjonowanie to działania mające na celu optymalizację Twojej treści pod wyszukiwarki internetowe. Inaczej mówiąc, działania te mają doprowadzić do tego, aby Twoja strona była na najwyższych pozycjach wyszukiwarki, po wpisaniu określonej frazy kluczowej. Dlatego jest to najlepsza reklama online. W wielu firmach pozycjonowanie nie jest brane pod uwagę, a musisz zdać sobie sprawę, że wdrożenie poprawnej strategii marketingowej (SEO) daje duże korzyści na lata, które następnie przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży! Dlatego warto, abyś zadbał o ten aspekt od samego początku istnienia działalności.
Pozycjonowanie w Internecie nie jest prostym zadaniem. Wymaga doświadczenia, eksperckiej wiedzy oraz poprawnej analizy rynku. Kiedy chcesz rozpocząć prowadzenie platformy pod kątem SEO warto, abyś zgłosił się do specjalistycznej firmy. Dobrym przykładem jest Funkymedia.pl – firma świadcząca usługi w zakresie SEO marketingu.
Kiedy już wiesz, że pozycjonowanie to najskuteczniejsza metoda na reklamę, to ile kosztuje pozycjonowanie witryny? To zależy. Cena może zaczynać się już od kilkuset złotych, a obejmować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych za miesiąc. Koszt zależny jest od wybranej usługi oraz działalności. Jednak patrząc na przyszłe korzyści, to warto w tę metodę zainwestować, zwłaszcza gdy nie posiadasz specjalistycznej wiedzy w tym zakresie!
Artykuł przygotowany przy współpracą z firmą funkymedia.pl