Konferencje
Mobile Trends

Jak promować aplikacje mobilne? – podstawy mobile marketingu w 2022 roku

Choć wielu osobom nie przychodzi to jeszcze na myśl, to marketing aplikacji mobilnych staje się dziś koniecznością w świecie coraz częściej zdominowanym przez produkty i usługi cyfrowe. Czym jest mobile marketing i jak wykorzystać go do promowania swoich produktów, usług? – odpowiedzią na to jest event Mobile Trends Conference 2022, który odbędzie się już w marcu!

Dlaczego warto zainteresować się rynkiem mobile?

Mobile może brzmieć trochę górnolotnie lub zbyt ogólnie, by na pierwszy rzut oka dostrzec jego potencjał. Termin ten jednak odzwierciedla mobilne technologie, które nieodzownie mają związek ze smartfonami, a tu już nawet laicy zauważą potencjał. Czy można mówić  o laikach w tej kwestii skoro jak donosi Hootsuite w swoim „Digital 2021” ponad 5 miliardów ludzi korzysta ze smartfona na co dzień? 

W samej Polsce tego typu urządzeń podłączonych do sieci mieliśmy w 2021 roku ponad 52 miliony. Owszem, poziom kompetencji cyfrowych może się różnić, ale nie ulega wątpliwości, że działanie w tych obszarach może przynieść kosmiczne zarobki. 

Serwis Infor.pl zapewnia, że więcej niż 75 proc. Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta ze smartfona w celach zawodowych, a smartfony wyprzedziły pod tym względem przeglądarki internetowe i laptopy. Ponad 60 proc. badanych podkreśla, że rozwój cyfrowy zwiększył dostęp do narzędzi pracy, a 90 proc. korzysta przy tym ze smartfonów i internetu chociażby przy szukaniu pracy.  

Z badań Pracuj.pl wynika, że niecałe 80 proc. Polaków korzysta ze smartfona jako narzędzia zawodowego, a ponad 63 proc. używa w tym celu aplikacji mobilnych.

Rozwój sklepów z aplikacjami

Pandemia, choć dla wielu stanowi synonim ograniczeń i grozy, to w jej skutku mobile deweloperzy z uśmiechem mogli zajrzeć do inwestycyjnych portfeli. Raport App Annie pokazał, że drugi kwartał 2020 roku można określić jednym słowem – rekord. Okres ten odznaczył się bowiem rekordowym wzrostem zarówno pobrań, jak i wydatków na rynku aplikacji mobilnych. W samym kwietniu klienci spędzili ponad 200 mld godzin, co stanowi astronomiczną sumę prawie 23 mln lat, a sami ludzie żyją na Ziemi od około dwóch. Konsumenci wydali z tego tytułu rekordowe 27 mld dolarów, pobierając niecałe 35 mld aplikacji.

Portal MobileTrends.pl dostarcza też wskazania platformy Sensor Tower, według której Google Play urośnie w ciągu 5 lat o kolejne 17  proc, a liczba pobrań aplikacji sięgnie do tego czasu 187 miliardów, a App Store urośnie w tym czasie o kolejne 20,7 proc, w którym liczba pobrań aplikacji sięgnie do poziomu 43 miliardów.

Analitycy oszacowali, że w 2021 wydano ponad 133 miliardy dolarów na zakup aplikacji i gier: Google Play – 47,9 mld dolarów i App Store – 85,1 mld dolarów. Sensor Tower podkreśla, że największy udział w rynku mają gry, co potwierdzają dane firmy Newzoo – w 2020 r. branża gier mobilnych wzrosła o 13% w porównaniu do roku poprzedniego i była warta 77 mld dolarów. 

Na horyzoncie wyłania się także platforma sklepowa marki Huawei. Jak donosi witryna Newseria.pl, w swoim biznesowym dziale, w tym roku liczba użytkowników AppGallery w Europie wzrosła o 35%, w porównaniu do wyników z poprzedniego roku, osiągając liczbę 43,5 miliona miesięcznych aktywnych użytkowników. Jak widać konsumenci nie przebierają w środkach, a na znaczeniu zyskają ci deweloperzy, którzy dostosują się do ich oczekiwań. Platformy mobilnych aplikacji z apetytem dzielą ten tort, próbując odkroić coraz większe kawałki.

Czym jest Mobile Marketing?

Powyższe dane bezdyskusyjne każą pochylić się nad marketingiem mobilnym. Firmy produkujące rozwiązania mobilne mogą cieszyć się z popytu na ich usługi, ale w obliczu coraz większego zapotrzebowania i wzrastającej konkurencji zauważą w końcu, że sama działalność w tym obszarze nie musi generować dużych zysków. Tam gdzie produkty i klienci, tam powinien być też marketing, a tam gdzie są one mobilne winien być marketing mobile. 

Philip Kotler i Kevin Lane Keller zdefiniowali marketing jako działania mające na celu odnalezienie i zaspokojenie ludzkich potrzeb, natomiast AMA określa go jako wszelkie działania służące tworzeniu, komunikowaniu oraz dostarczaniu produktów mających wartość przede wszystkim dla klienta, ale i muszą stanowić wartość dodaną dla partnerów i generalnie biznesu. Marketing rozwiązań mobilnych jest dokładnie tym samym. Nawet najlepsze i największe marki przez lata pracowały na budowanie świadomości w swoich odbiorcach, co kluczowe w momencie wyboru oferty i chęci jej zakupu. 

Jaki powinien być Mobile Marketing?

Aby marketing przynosił korzyści musi składać się z działań celowych i strategicznych, czego świadomi są już chyba wszyscy. W końcu możemy wyświetlić nasz komunikat milionom osób i wydać na to spory budżet, ale co z tego, skoro zrobimy to raz, treść będzie słaba, a odbiorcy nie stanowią nawet naszej grupy docelowej? W marketingu najważniejsze jest myślenie, ale nie życzeniowe, lecz proklienckie. Mobile marketing z racji tego, że jest już na spersonalizowanych urządzeniach, święci pod tym kątem triumfy zestawiając nam przed nosem trendy, w obliczu których nasi obecni i przyszli konsumenci nie przejdą obojętnie.

Jakie trendy czekają na nas w marketingu aplikacji mobilnych w 2022 roku?

Najważniejsze w obraniu odpowiedniej strategii jest skupienie się na użytkowniku, jego celach, pragnieniach i potrzebach. Bez określenia grup docelowych i person ani rusz! W wyróżnieniu poszczególnych trendów pomoże nam jednak skupienie się na samych aplikacjach, ich środowisku , środkach dążących do konwersji i strategii  ich osiągania.

Po pierwsze – produkt!

Wizytówką każdej firmy jest jej praca i to jak przyczynia się ona do zaspokojenia jej klientów. Nie inaczej jest w przypadku aplikacji – ta musi spełniać wymagania swoich odbiorców, które z roku na rok rosną. Microsoft pomaga określić kwestie bazowe przed stworzeniem każdej apki, czyli na jakiej platformie ją uruchomić, łatwość jej użycia, skalowalność aplikacji i koszty jej produkcji i utrzymania. Jeśli chodzi o trendy w ich tworzeniu to na widnokręgu zmian widać chociażby podejście do aplikacji jako multikompleksowego rozwiązania, w myśl zasady all in one, o czym wspomina Diceus.com.

Oprócz samego zastosowania i funkcjonalności aplikacji liczy się jej użyteczność, czym zajmują się działy UX. W związku ze wzmożoną aktywnością urządzeń mobilnych, według Artnova.com.pl rozwinie się podejście do interfejsów w systemie 3D, AR, VR, a także głosowym, w których głos może zastąpić lub uzupełniać interakcje dotykowe i wizualne. Według Deloitte firmy skupią się też na bezpieczeństwie, chmurach i własnych bazach danych, by inaczej niż do tej pory personalizować treści. Arpubrothers.pl podpowiada również, że jeszcze bardziej popularne mogą stać się rozwiązania IAP, czyli darmowe wersje podstawowe aplikacji, których rozszerzenie jest dodatkowo płatne.

Po drugie – ASO!

App Store Optimization odnosi się do sklepów z produktami deweloperów mobilnych. Kolejnym trendem jest zatem coraz większa świadomość ASO. Fakt ten sprawi, że producenci będą coraz częściej określać trafność słów kluczowych i opisu

Na wskaźnik pozycjonowania mają też wpływ liczba pobrań, liczba deinstalacji oraz przede wszystkim liczba aktywnych użytkowników w miesiącu, tzw. MAU. Nie mniej istotnymi czynnikami wpływającymi na dobrą pozycję w sklepie z aplikacjami są niezmiennie oceny i recenzje, multimedia, a także częstotliwość aktualizacji. Możemy więc spodziewać się, że przybędzie działań mających na celu zatrzymanie klientów, co rozumie się poprzez ciągłe doskonalenie produktu, a i ikony stanowiące ich reprezentację mogą być coraz ciekawsze. 

Po trzecie – środki marketingowe!

Dla większości ludzi nie ma nic bardziej przyjemnego, niż poruszanie się po dobrze znanych i zbadanych ścieżkach. Poczucie znajomości zagadnienia daje poczucie kontroli, które choć często złudne, to przy wykorzystaniu odpowiednich metod może przynieść niemały sukces. Do tradycji marketingowych zaliczają się te z pogranicza PR-u. Dobry artykuł ekspercki, notatka prasowa, wywiad w mediach czy świetny blog z pewnością nie zaszkodzą wizerunkowi naszej aplikacji. Kolejnym filarem są wcale nie takie stare, ale jakże sprawdzone media społecznościowe, oraz reklamy kierowane, które niestety w myśl ostatnich przepisów stracą na swojej efektywności. Nie można zapomnieć o dedykowanej stronie internetowej. 

Najbardziej efektywnymi środkami konwersji są niezmiennie e-maile, które 35 proc. marketerów oceniło dobrze, a 18 proc. bardzo dobrze (smartinsights.com). Według Kantara warto spojrzeć w stronę podcastu, który stał się poważną kategorią utworów, a w ujęciu reklamowym został kanałem na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o wartość reklamową. Na drugim miejscu uplasował Influencer Marketing. Ten z kolei, według Reach a Blogger cieszył się w pierwszej połowie 2021 roku zainteresowaniem  36,5 proc. ankietowanych marketerów. 

Influencerzy to osoby, które mogą podzielić się swoją widownią i mają na nią duży wpływ, co w połączeniu z przemyślaną strategią promocji może gwałtownie przyspieszyć rozwój świadomości na temat oferty danej firmy, choć trzeba mieć na względzie, że wybór influencera to rzecz bardzo poważna i nie może być dziełem zachcianki ani przypadku.

Środki audio-wizualne należą do najskuteczniejszych środków reklamowych, a wśród nich góruje format wideo. Programiści z Impicode promują swoje rozwiązania dzięki zwiastunom aplikacji, które generują w postaci reklamy na YouTube i umieszczają na mediach społecznościowych. Filmiki odpowiadają na pytania: do kogo skierowany jest produkt, jak działa i jakie przynosi korzyści. Escola z kolei przytacza możliwości korzystania z live streamów i zakupów na żywo. 

Raport Ey wskazuje, że na rozwój marketingu będzie miało wpływ hybrydowe doświadczenie użytkowników, na co uwagę zwróciło aż 63 proc. ankietowanych. Ponad 57 proc. badanych obliguje swoje plany do rozwoju swojej oferty w przyszłości, a 62 proc. firm zwiększy wydatki na badanie efektywności podjętych działań.

Po czwarte – plan!

Oczywiste jest, że pierwszym etapem powinno być powstanie aplikacji, która jako efekt działań programistów i fachowców UX ma zapewniać użytkownikom komfort i łatwość w użyciu. Aplikacja nie może być trudna i nieintuicyjna, co wymaga poparcia badaniami i analizami. Dopiero do gotowego produktu wybieramy metody jego promocji, na których oparta będzie późniejsza obecność w sklepie mobilnym.

Przygotowanie wdrożenia aplikacji to nie lada wyzwanie w każdym software house’ie. Wypuszczając aplikację na rynek towarzyszyć jej powinna kampania marketingowa i PR-owa. Należy pamiętać, aby działania te były przygotowane odpowiednio wcześniej, wraz z landingami i strategią komunikacji  w każdym kanale z osobna. Format podcastów jest coraz częściej wykorzystywany do promocji samego przedsiębiorstwa, może on równie dobrze wspierać wizerunek aplikacji, przybliżając sposoby na rozwiązanie problemów z jej wykorzystaniem. W promowaniu aplikacji niezawodne okazują się także krótkie materiały wideo zachęcające do ich pobrania.

Aplikacja jest, ASO jest, a więc następne na naszej check liście jest kampania marketingowa. Reklamy są niezawodne, o ile dobrze przygotowane. W przypadku aplikacji niezbędne! Remarketing i targetowanie powinny pojawić się już na etapie skalowania działań PR-owych. Pamiętajmy, że monitorowanie i mierzenie efektywności naszych działań to kwestia niezwykle fundamentalna.

Mobile Trends Conference 2022

Dynamiczny rozwój technologii mobilnych stawia wiele pytań o teraźniejszość i przyszłość, zarówno pod kątem ich użyteczności, ale i zagrożeń, jakie ze sobą niosą. Wiele osób zastanawia się, jak wykorzystać ich siłę oraz jak się nie pogubić. Jeszcze innych nurtuje połączenie tradycji z wciąż goniącą nowoczesnością.

O zagadnieniach dotyczących rozwoju technologii będzie można dowiedzieć się podczas zbliżającej się konferencji Mobile Trends w Krakowie w dniach 17-18 marca 2022 roku. Prelegentami będą m.in. Natalia Hatalska, Artur Kurasiński, Artur Jabłoński, Piotr Kowalski, Krzysztof Wojewodzic, Michał Szklarski. Będzie to już 11-sta edycja tego znanego w świecie IT wydarzenia, na którym dowiemy się jak projektować, tworzyć, wdrażać oraz promować aplikacje i rozwiązania im dedykowane.  

Na uczestników czekają nie tylko prelekcje, ale też wielka impreza networkingowa.

Mobile Trends Conference to okazja, podczas której będzie można porozmawiać z ekspertami i specjalistami nowych technologii i trendów na rynku mobile na żywo.

Organizatorzy nie zapomnieli również o bezpieczeństwie słuchaczy, dlatego wszystkim osobom niezaszczepionym gwarantowane jest zrobienie testu przed wejściem, by nie czuły się wykluczone z wydarzenia!

Nie zabraknie również gali rozdania prestiżowych nagród Mobile Trends Awards. Zgłoszenia można wysyłać do 12 stycznia 2022 roku.

Bilety na wydarzenie dostępne są   na stronie 2022.mobiletrends.pl.

Tam też można uzyskać więcej informacji o konferencji oraz zgłosić swoją chęć udziału w roli prelegenta. Call for papers trwa do 29 stycznia.  Zapowiada się ciekawy event dla wszystkich fanów mobilnych technologii – Do zobaczenia!

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także