Konferencje
Mobile Trends

Jak zmniejszyć ilość odrzuceń i zwiększyć średni czas przebywania na stronie internetowej?

Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to bardzo ważna metryka, na którą należy zwrócić uwagę w przypadku, gdy analizujemy ruch na stronie internetowej, optymalizujemy działania marketingowe oraz mierzymy zaangażowanie użytkowników na stronie.

Wskaźnik odrzuceń informuje nas jaki odsetek sesji kończy się od razu opuszczeniem strony bez przejścia na inną stronę w ramach tej samej witryny. Dostajemy również informację o jakości danej strony internetowej:

  • czy jest ona angażująca,
  • czy strona umożliwia użytkownikom łatwe przejście do wykonania kolejnych czynności,
  • czy zawartość strony internetowej jest spójna z przekazem marketingowym, który zachęca do jej wyświetlania,
  • czy strona spełnia oczekiwania użytkownika,
  • czy użytkownik znalazł na niej to czego szukał.

Poniżej znajdziecie zbiór praktycznych wskazówek, jak obniżyć współczynnik odrzuceń na swojej stronie internetowej i zwiększyć średni czas przebywania na niej użytkowników.

Popraw szybkość wczytywania się strony internetowej

Długo wczytująca się strona powoduje frustrację użytkownika. Mimo, że przekaz marketingowy był spójny z zawartością strony docelowej, zbyt długi czas oczekiwania na załadowanie się strony spowodował opuszczenie witryny przez użytkownika. Konsekwencją jest utrata potencjalnego klienta. Kiedy prowadzisz płatne działania marketingowe szybkość ładowania się strony jest bardzo ważna. W kampaniach Google Ads metryka ta wpływa na średnią stawkę CPC, jaką płacisz za wejście użytkownika na witrynę.

Jeśli strona wczytuje się zbyt długo warto zacząć od sprawdzenia czy nie znajdują się na niej zbyt duże pliki graficzne.

Zadbaj o czytelną formę

Aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń zadbaj o czytelność swojej strony internetowej. Nie umieszczaj treści “ciurkiem”, ponieważ będzie nieczytelna dla użytkownika. Obróbka stylistyczna treści jest bardzo ważna.

Jak zadbać o przyjazność strony dla użytkownika?

  • Używaj krótkich akapitów i wypunktowań
  • Zaznaczaj pogrubieniem istotne frazy i nagłówki
  • Używaj przerywników w formie grafiki czy materiałów wideo

Strona bogata w informacje

Ciekawy i angażujący content to murowany sukces. Strona powinna zawierać jak najwięcej informacji, których użytkownik szuka i których oczekuje np: podstrona danego produktu powinna zawierać szeroki opis tego właśnie produktu (zastosowanie, cenę, koszty dostawy, opinie itd.)

Wyobraź sobie, że użytkownik wchodzi na podstronę kontakt, na której nie znajduje mapy dojazdu i danych kontaktowych firmy. Reakcja może być tylko jedna – użytkownik opuszcza stronę, ponieważ nie znalazł tego, czego szukał.

Używaj CTA oraz linkowania wewnętrznego

Zadaniem przycisku CTA jest pokierowanie użytkownikiem, tak, by zaszła odpowiednia interakcja ze stroną. Podpowiedź użytkownikowi na jaką podstronę witryny ma przejść – strony z wyceną, formularzem kontaktowym, czy może podstronę z kontaktem? Bez odpowiedniego CTA użytkownik musi sam szukać podstron czy linków. Jeśli strona jest nieintuicyjna, lub linki są mocno ukryte na stronie, spowoduje to najpewniej utratę użytkownika.

Zadbaj o responsywność strony

Ponad 80% użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Wadliwa responsywność strony internetowej powoduje utratę ruchu mobilnego oraz przepalanie budżetu reklamowego, jeśli prowadzone są płatne działania marketingowe. Obecnie żyjemy w erze mobile, większość decyzji zakupowych dokonuje się na urządzeniach mobilnych. Aby zatrzymać użytkownika, który korzysta z urządzeń mobilnych, należy zadbać o odpowiednie skalowanie strony do rozmiaru ekranu urządzenia, z którego użytkownik korzysta. Warto również zaznaczyć, że Google bardziej wspiera responsywne strony – wyświetla je na wyższych pozycjach.

Dobra nawigacja strony

Dobra nawigacja to silny fundament każdej strony internetowej. Warto budować ją z myślą o użytkownikach, którzy będą odwiedzać witrynę.
Budując menu nawigacyjne warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Czy nawigacja na stronie jest jasna i czytelna?
  • Czy menu jest proste i łatwo dostępne?
  • Czy strona ma prawidłową strukturę – kategorie główne zawierają podkategorie a te określone produkty?
  • Czy będąc użytkownikiem wiedziałbyś co zrobić i gdzie szukać interesujących Cię informacji?
  • Czy powrót do strony głównej jest łatwy? Pamiętajcie, że użytkownik, powinien mieć zawsze możliwość łatwego powrotu do strony głównej jednym kliknięciem.

Wniosek nasuwa się sam – im lepiej zaprojektowana nawigacja, tym mniejszy współczynnik odrzuceń witryny, a dłuższy średni czas spędzony przez użytkownika na stronie.

Strona godna zaufania

To jak inni postrzegają Twoją stronę internetową ma ogromne znaczenie. Czynniki, które mogą wpłynąć na negatywne postrzeganie witryny oraz wpłynąć na współczynnik odrzuceń to:

  • brak certyfikatu SSL,
  • teksty z błędami,
  • brak danych kontaktowych w widocznym miejscu,
  • nieprawdziwe zdjęcia,
  • grafika słabej jakości,
  • brak danych dotyczących firmy (NIP, regon adres, numer telefonu),
  • brak podania fizycznego adresu firmy,
  • brak precyzyjnego określenia zakresu działalności firmy.

Aby strona internetowa budziła zaufanie zadbaj, żeby wszystkie wymienione wyżej elementy były dla użytkownika dostępne i widoczne. Użytkownik, który zaufa Twojej marce, to być może kolejny lojalny klient.

Podsumowując: poprawa jakości strony docelowej może przyczynić się do zmniejszenia wysokiego współczynnika odrzuceń i zwiększenia średniego czasu przebywania użytkownika na stronie.

Jeśli prowadzisz kampanie internetowe upewnij się, że strona docelowa jest bezpośrednio związana z tekstem reklamy i słowem kluczowym. Zapewnij użytkownikowi łatwą nawigację zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych. Minimalizuj więc czas wczytywania się strony – pamiętaj, że użytkownik nie lubi czekać. Strona internetowa to wizytówka Twojej firmy. Zadbaj o to aby budziła zaufanie, nie ukrywaj najważniejszych danych dotyczących firmy.

UWAGA! Nie zawsze jednak wysoki współczynnik odrzuceń oznacza problem z jakością strony. Są przypadki kiedy wysoki współczynnik odrzuceń to powód do radości. Jeśli do odrzucenia sesji zalicza się sytuację, w której użytkownik przykładowo przeczytał interesujący wpis na blogu a następnie opuścił stronę, ponieważ znalazł to czego dokładnie szukał, to jest to reakcja poprawna. Podobna sytuacja występuje, gdy kierujemy ruch na Landing Page, który nie zawiera podstron. Należy o tym pamiętać zanim przystąpimy do analizowania współczynnika odrzuceń.

Autor: Justyna Szymala – SEM Specialist w DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. Lubi testować nowości oraz prace z kampaniami e-commerce. Na co dzień zajmuje się tworzeniem kampanii reklamowych oraz audytowaniem kont Google Ads. Z zamiłowania pasjonatka fotografii.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także