Współcześni konsumenci informacje niezbędne im do podjęcia decyzji zakupowej pozyskują z internetu. Sprawdzają wiarygodność marki, czytają opinie o niej, a także porównują jej produkty z konkurencyjnymi. W wielu przypadkach kierują się zdaniem innych użytkowników, ponieważ bardziej ufają im, niż tradycyjnym treściom reklamowym. W związku z tym szczególnie ważne jest prowadzenie działań z zakresu e-marketingu. Trzeba przy tym wykazać się kreatywnością oraz wyczuciem, ponieważ internauci są coraz bardziej wyczuleni na treści o niskiej jakości. Pomocne w tym są narzędzia służące do tworzenia i prowadzenia kampanii reklamowych, jak np. Google lub Facebook Ads. Trzeba mieć świadomość, że duże znaczenie ma nie tylko pozycja w wynikach wyszukiwania, ale też sposób komunikacji z użytkownikami. Na czym polega digital marketing i co można robić w ramach jego realizowania?
Kampanie digitalowe
Pod pojęciem digital marketing kryją się wszelkie działania związane z reklamą w internecie. Ich celem jest kreowanie wizerunku marki, budowanie jej tożsamości i pozyskiwanie nowych klientów. Wykorzystuje się do tego różne kanały komunikacji, np. media społecznościowe. Na kampanie digitalowe składa się przede wszystkim pozycjonowanie stron, reklamy pay per click (Google Ads, Facebook Ads itp.), content lub influencer marketing. To ułatwia dotarcie do szerokiego grona osób zarówno małym, jak i dużym przedsiębiorcom. Ich niewątpliwą zaletą jest większa konkurencyjność oferty – nowoczesne technologie ułatwiają tworzenie coraz to bardziej atrakcyjnych treści. Istnieją narzędzia pozwalające zweryfikować czy dane przekazy generują oczekiwane rezultaty. Co więcej, umożliwiają tworzenie spersonalizowanych materiałów, czyli takich, które są dostosowane do potrzeb oraz preferencji określonego użytkownika. Takie kompleksowe kampanie digitalowe prowadzi Monday Digital, doświadczone agencja marketingowa.
Co dają kampanie digitalowe?
Jedną z wielu korzyści digital marketingu jest jego zasięg. Jeśli istnieje taka potrzeba, kampanie internetowe mogą działać nawet globalnie. Nie występują tu ograniczenia dotyczące lokalizacji jak w przypadku tradycyjnych reklam. Ponadto opierają się one o konkretne dane demograficzne, takie jak wiek czy płeć, zainteresowania, nawyki oraz inne podobne informacje, dzięki czemu przekazy są jak najlepiej dopasowane do obranej grupy docelowej. W wielu przypadkach internetowy marketing generuje znacznie niższe koszty niż przygotowanie materiałów papierowych lub wykupienie czasu antenowego w radiu bądź telewizji. Kolejnym atutem kampanii digitalowych jest możliwość nawiązania kontaktu z odbiorcami, a to przekłada się na jakość relacji marka-klient. Warto wspomnieć też o tym, że narzędzia służące do tworzenia i wdrażania tego typu reklam oferują opcję optymalizacji na bieżąco. Mnogość kanałów również jest niewątpliwym atutem, ponieważ ułatwia dopasowanie sposobu komunikacji do preferencji użytkowników.
User generated content
User generated content (UGC) to nieodpłatne treści produkowane przez użytkowników internetu, a dokładniej fanów danej marki bądź produktu. Zalicza się do nich m.in. posty w social mediach, komentarze, zdjęcia oraz filmy. Zazwyczaj są one rozpowszechniane przy użyciu odpowiedniego hasztagu, dzięki czemu z łatwością można je odnaleźć. Tego typu materiały często powstają w związku z organizowanym konkursem czy dużą akcją promocyjną. W ten sposób firma zyskuje dużą ilość materiałów, które (za zgodą autorów) może udostępniać chociażby na swoich profilach w mediach społecznościowych. Prowadzenie kampanii UGC z Monday Digital lub inną agencją marketingową to jeden z najlepszych sposobów na budowanie tożsamości przedsiębiorstwa, kreowanie wizerunku oraz zacieśnianie relacji z klientami. Dzięki temu internauci zyskują przekonanie, że produkt lub usługa jest wart wypróbowania, skoro polecają go zadowoleni konsumenci. Badania udowadniają, że współcześnie ludzie znacznie bardziej ufają opiniom, a nie klasycznym reklamom. Wolą autentyczne treści – to one wywołują u nich największe zaangażowanie.
Korzyści kampanii UGC
Kampania UGC to forma reklamy, dzięki której można przede wszystkim zyskać zaufanie odbiorców oraz stworzyć wiarygodny obraz marki. Współcześni użytkownicy są coraz bardziej świadomi technik marketingowych używanych przez profesjonalne agencje. Znudzeni nachalnymi przekazami poszukują nietypowych i kreatywnych treści. Doceniają firmy posiadające wartości, z którymi mogą się utożsamiać. Co jeszcze daje user generated content?
- Unikanie ryzyka tzw. „ślepoty banerowej” – to zjawisko polega na ignorowaniu przez internautów przekazów reklamowych. Zamiast zwrócić uwagę na ich treść, chcą jak najszybciej je wyłączyć. Jest to związane z przesytem informacjami w sieci. Materiały generowane przez innych użytkowników są ciekawsze, a co za tym idzie – bardziej efektywne.
- Zwiększa szanse na zdobycie nowych klientów – content produkowany przez fanów to darmowa reklama. Udostępniane treści trafiają do szerokiego grona osób, wliczając te, które pierwotnie nie znajdowały się w grupie docelowej danej firmy. Wzrasta liczba wspomnień na jej temat i poleceń oferty, a to przekłada się na lepszą sprzedaż.
- Lojalność użytkowników wobec marki – kampania UGC pozytywnie wpływa na relacje z odbiorcami. Umiejętne wykorzystywanie treści tworzonych przez internautów umożliwia przedstawienie oferty oraz idei firmy oczami klientów. Stają się oni pewnego rodzaju ambasadorami promującymi jej produkty.
Social media marketing
Obecnie jednym z głównych zastosowań social mediów jest reklama. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy TikTok oferują narzędzia służące do odpłatnego prowadzenia kampanii marketingowych. To dobry sposób na zaprezentowanie swojej oferty gronu odbiorców, którzy aktywnie korzystają z portali społecznościowych. Znaczenie ma nie tylko tworzenie samych przekazów, ale też publikowanie merytorycznych treści oraz dbanie o relacje z odbiorcami. Kluczowe jest dostosowanie contentu do charakterystyki konkretnego medium, a także dbanie o jego spójność na każdym obszarze. To bardzo ważne, ponieważ wpływa na wiarygodność marki w oczach użytkowników. Trzeba przy tym pamiętać o dopasowaniu kanału komunikacji do grupy odbiorców, do których ma dotrzeć reklama – różnią się oni m.in. pod względem wieku, płci, upodobań lub nawyków. W przeciwnym razie przygotowane materiały nawet jeśli będą merytoryczne i estetyczne, okażą się nieskuteczne.
Prowadzenie Facebooka jest jednym z działań, które ułatwiają budowanie tożsamości marki i kreowanie jej wizerunku. Polega to nie tylko na tworzeniu kampanii marketingowych, ale również publikowaniu angażujących treści. Warto dzielić się swoją ekspercką wiedzą oraz pokazywać szczegóły dotyczące funkcjonowania firmy, takie jak proces powstawania danego produktu. Zachętą do interakcji będą dla użytkowników otwarte pytania, konkursy albo możliwość udziału w tworzeniu nowych rzeczy, np. poprzez udział w głosowaniu. Prowadzenie Facebookaw w Monday Digital wymaga m.in. przygotowania harmonogramu publikacji i tworzenia ciekawych, merytorycznych treści. Muszą one być dostosowane do potrzeb czy cech charakterystycznych obranej grupy docelowej. Dzięki opracowaniu odpowiedniej strategii oraz właściwym jej wdrażaniu można stworzyć zaangażowaną społeczność, być w stałym kontakcie z klientami, a nawet zwiększyć ruch na stronie internetowej, co pozytywnie wpływa na wyniki sprzedażowe.