Mając na uwadze ogromny wzrost ilości urządzeń mobilnych w przeciągu ostatnich lat, nie trudno wyciągnąć wniosek, iż mobile zyskał ogromne znaczenie również w marketingu. Adobe stworzyło raport poświęcony amerykańskim liderom marketingu mobilnego. Dzięki raportowi możemy zaobserwować trendy w marketingu mobilnym oraz przyjrzeć się ekspertom w tej kategorii, ucząc się od nich, jak najskuteczniej działać w m-marketingu.
Adobe przeprowadziło badania wśród kierowników, makreterów i analityków w okresie 3-13 lipca 2014 roku. W badaniach wzięło udział 103 respondentów z amerykańskich firm liczących ponad 500 pracowników. Twórcom raportu zależało na szerokiej analizie działań marketingowych, analizując różne branże: media, rozrywkę, handel, bankowość oraz B2B high-tech kończąc. 17% respondentów uważa się za ekspertów w dziedzinie mobilnego marketingu.
86% uważa mobile za kluczowy w budowaniu strategii
86% marketerów mobilnych twierdzi, że kanały mobilne są ekstremalnie lub bardzo znaczące w ich strategii marketingowej. Marketing mobilny zajmuje coraz większą część budżetu firmy, a marketerzy inwestują spore pieniądze w rozwój stron i aplikacji mobilnych. Średnio jest to 5 milionów dolarów rocznie przeznaczonych na rozwój stron mobilnych oraz 5,5 miliona dolarów przeznaczonych na aplikacje. 30% marketerów mobilnych wydaje rocznie ponad 5 milionów dolarów na aplikacje i strony mobilne, podczas gdy 9% – aż ponad 20 milionów dolarów. Zazwyczaj stosowany jest schemat, który jest również najtrafniejszym doborem, jeśli chodzi o wybór aplikacja czy strona mobilna. Firmy tworzą aplikację, aby wzmocnić lojalność stałych klientów i zaoferować im coś więcej od siebie, podczas gdy przy tworzeniu stron mobilnych kładą oni nacisk na pozyskanie nowych klientów, którzy trafią na stronę mobilną poprzez wyszukiwarkę czy reklamę w social mediach.
Optymalizacja i aktualizacja kluczem do sukcesu aplikacji
Wzrasta również „moda” na Responsive Web Design. Marketerzy zdają sobie sprawę z szerokiego przekroju urządzeń mobilnych, jakie mają do dyspozycji ich klienci i wobec tego wybierają właśnie RWD, aby strona mobilna zawsze prezentowała się dobrze, niezależnie od rozmiaru ekranu urządzenia. Aż 84% marketerów zdecydowała się właśnie na takie rozwiązanie. Zaskakiwać może liczba aplikacji mobilnych, na jaką decydują się firmy. Okazuje się bowiem, iż ponad połowa (53%) ankietowanych posiada 1-10 aplikacji mobilnych. 17% firm posiada ponad 40 aplikacji! To naprawdę zaskakująca liczba. Średnia, jaka przypada na firmę to 19 aplikacji. Twórcy aplikacji dbają również o to, aby były one często aktualizowane – 42% z nich robi to co najmniej raz na 3 miesiące. Doświadczeni marketerzy mobilni również z większą uwagą mierzą, testują oraz optymalizują swoje aplikacje i efekty działań mobilnych, niż stawiający pierwsze kroki w tej dziedzinie. Zdają sobie oni sprawę z istotności ciągłej kontroli działań m-marketingu. ¾ marketerów mobilnych mierzy zaangażowanie użytkownika w aplikację z tygodnia na tydzień, a ponad połowa stosuje testy A/B w celu optymalizacji.
Eksperci od mobile poszukiwani na rynku pracy
Marketing mobilny jest już traktowany przez amerykańskie przedsiębiorstwa jako niezbędna strategia marketingowa – 55% marketerów twierdzi, iż jest ona ekstremalnie istotna. Ponad połowa, bo aż 61% wśród badanych firm, planuje zatrudnienie większej liczby pracowników na pełny etat, którzy zadbają o rozwój aplikacji mobilnych. Większość firm posiada już odrębne zespoły, które pracują jedynie nad mobilną odsłoną firmy – 83% firm posiada zespół dedykowany tylko pracy nad aplikacjami mobilnymi. Marketerzy robią również użytek z takich technologii jak GPS czy iBeacon. Blisko połowa z nich używa geolokalizacji, a 18% – iBeacons. Niemal taki sam odsetek – 36-37% – nie stosuje jeszcze tych technologii, ale planuje je wdrożyć w przeciągu najbliższych 12 miesięcy.
Recepta na sukces
Jak wynika z raportu, amerykańskie przedsiębiorstwa doskonale zdają sobie sprawę z istotności działań mobilnych oraz faktu, iż inwestycja w dobry marketing mobilny jest opłacalna. Na sam koniec Adobe wyciągnęło 3 kluczowe wnioski płynące z raportu, które równocześnie stanowią mały „klucz do sukcesu” dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w tym obszarze:
1. Korzystaj ze stron responsywnych, aby zapewnić swojemu klientowi możliwie najlepsze korzystanie ze strony – zadbaj o to, aby użytkownik mógł dotrzeć do twojej firmy, niezależnie od urządzenia, jakie posiada.
2. Inwestuj w rozwiązania, które pozwolą realizować twoją strategię mobilną – to inwestycja, która jest gotowa przynieść duże zyski. Oszczędzanie na marketingu mobilnym może w dużej mierze zaszkodzić twojej firmie.
3. Zarządzaj, mierz, testuj i optymalizuj rozwiązania mobilne, aby osiągnąć swoje cele – regularne aktualizacje aplikacji czy przeprowadzanie testów A/B to działania, które podejmują eksperci w marketingu mobilnym. Obecnie powstaje coraz więcej narzędzi, które pozwolą na przeprowadzanie takich działań niemal każdemu – nie tylko informatykom.
Źródło:
http://offers.adobe.com/en/na/marketing/landings/_56961_mobile_marketer_maturity.html