Flurry, firma zajmująca się analizowaniem użytkowania aplikacji mobilnych, opublikowała właśnie krótki raport, z którego wynika, iż obecnie aplikacje mobilne górują nad stronami mobilnymi pod względem czasu, jaki poświęcają im użytkownicy. Zaskakujące, czy przewidywalne? Raczej zaskakujące, ponieważ jeszcze jakiś czas temu dominowała opinia, że moda na aplikacje przeminie.
Okazuje się, że użytkownicy smartfonów – bazując na społeczeństwie amerykańskim – coraz częściej i dłużej korzystają z mobilnych aplikacji natywnych, a równocześnie maleje czas poświęcony stronom mobilnym. Użytkownicy obecnie spędzają 2 godziny i 42 minuty dziennie, korzystając ze smartofnów (dane z marca 2014) – czas ten wzrósł o 4 minuty, w porównaniu do roku poprzedniego. Czas poświęcony aplikacjom mobilnym wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim z 2h 7min do 2h 19min – to wzrost o 9,5%. Tymczasem, czas poświęcony stronom mobilnym zmalał z 20% w 2013 roku do 14% (dane z marca 2014). W sumie korzystanie z aplikacji mobilnych pochłania aż 86% czasu spędzonego ze smartfonem w ręce.
Facebook i Google królami aplikacji
Najpopularniejsze z aplikacji to gry (stanowią 32% czasu spędzonego na korzystaniu ze smartfonów), na drugim miejscu znalazły się aplikacje komunikacyjne, z Facebookiem na czele, a trzecie miejsce to aplikacje rozrywkowe i użytkowe. Wszystkie te trzy miejsca zachowały swoje miejsce w rankingu w porównaniu do roku 2013. Facebook, razem z Instagramem, ciągle wiedzie prym wśród amerykańskich użytkowników i nawet znaczący wzrost popularności innych aplikacji służących komunikacji nie zagroził jeszcze jego silnej pozycji. Obecnie jednak mówi się, iż popularność Facebooka będzie powoli maleć na rzecz innych komunikatorów, za to popularność Instagrama wydaje się utrzymywać lub wręcz wzrastać. Należy również pamiętać o jednej z ostatnich transakcji Facebooka, kiedy nabył on WhatsApp – dzięki włączeniu pod szyld Facebooka Instagrama i WhatsApp, pozycja Facebooka w rankingu może zostać utrzymana, albo nawet się umacniać. Drugą bardzo popularną aplikacją mobilną jest YouTube, który sam stanowi 50% czasu poświęconego aplikacjom rozrywkowym, które znalazły się w rankingu na trzecim miejscu. W sumie korzystanie z aplikacji należących do Facebooka i Google pochłania 1/4 ogółu czasu poświęconego aplikacjom.
Na podstawie raportu widać, iż schemat „zainstaluj – uruchom – odinstaluj” wcale nie dotyczy zbyt wielu aplikacji i wiele z nich ma swoich zwolenników. Z drugiej strony, patrząc na przykłady Facebooka i Google można zauważyć, iż użytkownicy są raczej wierni niewielkiej liczbie ulubionych aplikacji i to właśnie im poświęcają najwięcej czasu, niekoniecznie powiększając liczbę aplikacji zainstalowanych na smartfonie. Nie oznacza to jednak, iż aplikacje wyprą strony mobilne. Nie możemy zapominać, że najważniejszy jest poziom dostosowania wybranego narzędzia do potrzeb użytkownika, a co za tym idzie do celów, jakie chcemy osiągnąć tworząc nowy produkt – aplikację lub stronę mobilną.
Metodologia
Dane zebrane przez Flurry pochodzą z 450 tysięcy aplikacji zainstalowanych na ponad 1.3 miliardów urządzeń na całym świecie. Firma korzysta także z narzędzi pomocniczych takich jak comScore czy NetMarketShare. Oznacza to, iż na ostateczny wynik badań składają się dane z różnych źródeł, korzystających z różnej metodologii i wyniki nie muszą w 100% zgadzać się z rzeczywistością, dają one raczej pewne rozeznanie.
Źródło:
http://techcrunch.com/2014/04/01/mobile-app-usage-increases-in-2014-as-mobile-web-surfing-declines/
http://blog.flurry.com/bid/109749/Apps-Solidify-Leadership-Six-Years-into-the-Mobile-Revolution
Zdjęcie:
PureSolution © Więcej zdjęć na Fotolia.pl