Konferencje
Mobile Trends

Wydatki na reklamę online wciąż rosną – IAB Polska/PwC AdEx

W roku 2022 nastąpił dwucyfrowy wzrost reklamy online, wynika z badania wydatków na reklamę internetową AdEx za ubiegły rok. Jak co roku, badanie przeprowadził związek firm reklamowych IAB Polska we współpracy z PwC. 

Może Cię zainteresować: Coraz więcej wydatków na reklamy online – IAB AdEx 2021

Wartość polskiego rynku reklamowego online wzrosła o ponad 615 mln zł, co przyczyniło się do osiągnięcia rekordowej wartości rynku wynoszącej ponad 6,8 mld zł. Stanowi to wzrost o 10 proc. r/r. 

Wydatki na reklamę rosną

W ciągu ostatnich kilku lat rynek reklamowy online odnotował różne tendencje wzrostowe. Po pandemii tempo wzrostu wyhamowało do 5 proc.. Jednak w roku 2022 tempo wzrostu wróciło do dwucyfrowych wartości, wynosząc 20 proc.. Choć indeks wzrostu osiągnięty w roku 2022 wyniósł 10 proc., to perspektywa długookresowa wskazuje na stabilizację rynku. – Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2022 stał pod znakiem wojny w Ukrainie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich – powiedział Włodzimierz Schmidt, Prezes IAB Polska.

Ulubione formaty reklamodawców wciąż bez zmian

Wzrosty zanotowano również we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online, w tym: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Reklama graficzna, obejmująca statyczny display oraz wideo, dominuje na rynku reklamowym online i stanowi 45 proc. udziału. Jej dynamika wzrostu wyniosła prawie 7 proc. Tutaj to format wideo online był w dużym stopniu motorem napędowym. 

SEM, który stanowi prawie jedną trzecią rynku reklamowego online, odnotował indeks wzrostu na zbliżonym poziomie.

Ogłoszenia, które odrabiają straty po znacznym spadku w roku 2020, odnotowały wysoki indeks wzrostu wynoszący 26 proc.

Podział branżowy reklamodawców nie uległ istotnym zmianom

Największe wzrosty wartości odnotowano w branżach „podróże i turystyka, HoReCa” oraz „farmaceutyki, leki”. Wszystko to wskazuje na to, że polski rynek reklamowy online dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich. Prezes IAB Polska, Włodzimierz Schmidt, stwierdził, że utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu rynku na poziomie 10 proc. cieszy zwłaszcza w kontekście dużego poziomu ryzyka i niepewności w roku 2022 związanych z wojną na Ukrainie.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także