Konferencje

Znamy najnowsze dane o platformie YouTube w Polsce

YouTube dociera do 24,6 miliona internautów w Polsce, a za cel stawia sobie między innymi łączenie użytkowników i tworzenie wspólnej społeczności. Średni dzienny czas oglądania filmów na platformie wynosi ponad 40 minut, a ponad 20 mln widzów to osoby powyżej 18 roku życia. Czy ta najpopularniejsza w Polsce platforma wideo zastąpi nam telewizję? 

Wczoraj (21 listopada 2020) odbyła się pierwsza w Polsce, wirtualna edycja wydarzenia YouTube Brandcast. Poprzez to wydarzenie YouTube chciał wspólnie z markami i reklamodawcami uczcić różnorodność treści i głosów na swojej platformie. Motywem przewodnim tej edycji były kampery, które miały nawiązać do mobilności i elastyczności serwisu. W wydarzeniu nie zabrakło również twórców, którzy są znani nie tylko z tej platformy. Na ekranach komputerów i smartfonów mieliśmy okazję oglądać między innymi Roberta Makłowicza, Magdę Mołek, Tomasza Raczka, Monikę Kołakowska czy Zachara Zawadzkiego. Całość zakończył koncert Dawida Podsiadło.

Podczas wydarzenia poznaliśmy między innymi tematykę filmów, które w ostatnim czasie najchętniej oglądaliśmy na YouTube

Najpopularniejsze na YouTube 

  1.  Sylwester 2020
  2. WOŚP
  3. Oscary
  4. Samochodowe tripy
  5. Podróże dookoła świata
  6. COVID-19
  7. Walka z pandemią
  8. Jak myć ręce 
  9. #ZOSTAŃWDOMU
  10. Jak upiec chleb
  11. Jak ściąć włosy w domu 
  12. Home office
  13. Hot16challenge
  14. Koncerty w domu
  15. Festiwal Chopinowski
  16. Pol’and Rock Festival
  17. Sukcesy sportowe
  18. Strajk kobiet

To, co możemy stwierdzić na podstawie powyższej listy to fakt, że ten rok był naprawdę interesujący. Ciekawi jesteśmy czym nas jeszcze zaskoczy i co będziemy oglądać w grudniu w serwisie YouTube.

Light TV Viewers

Można zauważyć, że coraz więcej osób zamiast spędzać czas przed tradycyjnym odbiornikiem woli włączyć film w smartfonie czy na tablecie. Szczególnie tyczy się to młodych ludzi, którzy podczas drogi do szkoły lub pracy, czy po prostu w wolnej chwili sięgają właśnie po urządzenia mobilne. Podczas YouTube Brandcast zwrócono uwagę na fakt,  że w siłę rośnie grupa tzw. Light TV Viewers, czyli osób, które z telewizji korzystają mało, znacznie mniej niż przysłowiowy, tradycyjny Polak. 

Dla 35% przedstawicieli Light TV Viewers w przypadku poszukiwania rozrywki, pierwszym wyborem jest YouTube. 55% z nich, w celu poszukiwania inspiracji wybiera także platformę YouTube. Ponad połowa przedstawicieli tej grupy wybiera YouTube do poszerzania swojej wiedzy. 

Co więcej, Light TV Viewers są przekonani, że w przyszłości będą spędzać w serwisie jeszcze więcej czasu! Może warto więc zastanowić się nad inwestycją w reklamę na tym serwisie?

Nowe narzędzia od YouTube

W trakcie konferencji YouTube Brandcast, oprócz danych dotyczących oglądalności polskiego YouTube, wyników badania Nielsen, które pokazują, ile czasu dziennie przeznaczamy na oglądanie telewizji i dlaczego młodsi widzowie chętnie wybierają YouTube, poznaliśmy także nowe narzędzia przydatne reklamodawcom oraz agencjom w pracy nad kampaniami.   

  • Youtube Brandlift to natychmiastowe, darmowe narzędzie ankietowe pozwalające określić wpływ reklamy na wskaźniki marki. Dostępne jest już dla wszystkich reklamodawców w Polsce. 
  • Bardzo upowszechniła się forma reklamy bumper o długości 6 sekund. Bumper Machine – proste narzędzie do tworzenia bumperów, czyli krótkich, 6-sekundowych reklam, na podstawie dłuższych spotów.
  • YouTube Select da reklamodawcom możliwość wyboru najbardziej jakościowych treści, wcześniej sprawdzonych i zweryfikowanych, spośród lokalnie najatrakcyjniejszych kategorii. To narzędzie łączy wiedzę Googla z kreatywnością YouTuba. Teraz możesz mieć pewność, że Twoi klienci Cię zauważą. 
  • Video Builder – wykorzystaj to narzędzie, które bazując na gotowych szablonach, pomaga w 3 prostych krokach stworzyć gotową kreację. 

6 zasad tworzenia skutecznej kreacji reklamowej na YouTube

Stale rosnąca liczba widzów YouTube to doskonała szansa dla reklamodawców na dotarcie do grup docelowych. Warto zapoznać się z radami od Michała Czyszkowskiego, YouTube Sales Managera, które dotyczą kreacji reklam, czyli tego co widzi konsument. 

1.Wykorzystaj pierwsze 5 sekund

Uwagę odbiorców trzeba przykuć od razu.  Warto do tego wykorzystać najbardziej popularne formaty reklamowe:

  • Reklama Trueview in-stream, która można przewinąć dopiero po 5 sekundzie;
  • Bumpery – reklamy, które w całości trwają 6 sekund.

2. Zaprezentuj markę w sposób zgodny z celem kampanii

Jeżeli celem kampanii jest budowanie świadomości produktu, to warto go naturalnie wpleść w treść reklamy. Jeżeli Wasza marka jest już znana, branding przez całość trwania spotu może okazać się pomocnym rozwiązaniem.

3. Wykorzystaj potencjał ludzi w reklamie

Ludzie lubią postacie, dlatego warto, aby były widoczne od początku i najlepiej zwracali się bezpośrednio do widza.

4. Napisz, o co Ci chodzi

Przy pomocy napisów możemy przeprowadzić użytkownika przez proces korzystania z usługi. Wprowadzenie lektora jest bardzo dobrą opcją, ponieważ 95% reklam jest odtwarzanych z dźwiękiem.

5. Wypróbuj humor

2 z 5 najchętniej oglądanych reklam w tamtym roku opierały się na humorze, ale jak wiadomo nie każda marka może sobie na to pozwolić. Można rozważyć wprowadzenie elementów zaskoczenia czy takich, które wzbudzą ciekawość odbiorcy. Szukajmy zatem nieoczywistych form!

6. Przekieruj użytkownika dalej w proces zakupu

Na samym końcu reklamy warto zaprosić widza na naszą stronę. Skoro przykuliśmy jego uwagę na tyle, że został do końca, to dlaczego nie wykorzystać tego w maksymalny sposób? 

Można śmiało stwierdzić, że YouTube stał się substytutem telewizji. Skutecznie przyciąga twórców z innych mediów, jak np. Magdę Mołek czy Tomasza Raczka. Będąc reklamodawcą warto więc pamiętać o tej platformie. 

Zobacz zapis konferencji YouTube Brandcast.

Udostępnij
Zobacz także