Konferencje

Dlaczego Amazon ma szansę na sukces w Polsce?

Amazon oferuje miliardy produktów, które docierają na największe światowe rynki.  Dla polskich klientów oznacza to, że będzie można kupować produkty z odległych krajów w bardzo przystępnych cenach. Spowoduje to, że przedsiębiorcy będą mieli pełne ręce roboty – nie tylko z powodu możliwych, znacznie większych obrotów, lecz także wzmożonej konkurencji. Amazon w szybkim tempie może stać się głównym graczem na polskim rynku zakupów elektronicznych z tak szerokim wachlarzem produktów. 

Amazon może wyznaczyć nowe standardy e-handlu

Zamówienia za pomocą jednego kliknięcia, bezpieczne zwroty, usługa Prime zapewniająca dostawy tego samego dnia (głównie obszar dużych miast) czy Amazon Prime Video (serwis streamingowy) to udogodnienia, które nie są jeszcze popularne wśród polskich użytkowników. Takie działania mogą wyznaczyć nowe doświadczenia konsumenckie (ang. customer experience), które niewątpliwie ożywią sprzedaż internetową w kraju nad Wisłą. 

W Świebodzinie Amazon buduje kolejne centrum logistyczne, które umożliwi świadczenie usługi Amazon Prime w Polsce. Amerykański gigant od kilku lat istnieje w świadomości Polaków. Wprowadzenie centrów logistycznych w naszym kraju i zatrudnianie tysięcy osób sprawiło, że firma stała się rozpoznawalna. Amazon dzięki szybkiemu rozwojowi i wdrażania innowacji, usprawnień w procesie logistycznym stał się swoistym wzorem i inspiracją dla lokalnych firm. Ponadto, w krajach, gdzie Amazon świadczy swoje usługi handlowe, stawia także na reklamę, jest bardzo widoczny w przestrzeniach miejskich i telewizji. Podobnego zjawiska możemy się spodziewać w momencie wejścia na polski rynek. 

Amazon.pl szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw?

Polscy przedsiębiorcy zostali już zaproszeni do współpracy. Firmy planujące sprzedaż w Amazonie mogą rejestrować swoje konta na sell.amazon.pl. Na tę swoistą rewolucję w polskim handlu elektronicznym można się przygotować już teraz. Istnieje kilka istotnych rzeczy, które należy opracować przed wejściem giganta na polski rynek. 

  • Opanowanie jak z powodzeniem można sprzedawać produkty na Amazonie, biorąc pod uwagę możliwości, ale i ryzyko aktywności na takiej platformie. 
  • Liczba polskich użytkowników niebawem znacznie wzrośnie, należy mieć na względzie dłuższy czas oczekiwania na weryfikację i aktywację konta.
  • Opracowanie biznes planu z ekspertem, który podpowie, jak zoptymalizować działania, by nie tylko pozyskać klientów, ale i stworzyć wierne grono odbiorców. 

Z obserwacji Amazona na innych rynkach można zauważyć, że dąży on do dużej ekspansji i penetracji rynków, na których jest dostępny. Jeśli firma ma w planach rozszerzenie się na rynki europejskie bądź światowe, Amazon niewątpliwie w tym pomoże. Wzmożona konkurencja może powodować sporo kłopotów. Sprzedawcy markowych towarów powinni w jak największym zakresie zautomatyzować proces sprzedaży wykorzystując między innymi technologię Big Data. Spełnienie wszystkich wymogów dla polskiego przedsiębiorcy niewątpliwie może być sporym wyzwaniem. Część z nich może nie być gotowa na starcie z gigantem, a sklepy cechujące się niską jakością nie będą miały szansy zaistnieć w Amazonie. 

Budowanie strategii e-commerce 

Jedną z ważniejszych działań w commerce jest wskazanie grupy docelowej – kim są konsumenci, gdzie mieszkają, w jakim są wieku, jaką mają płeć oraz średni dochód. To podstawowe czynniki, które trzeba pozyskać, można je pogłębić skupiając się na stylu życia konsumentów i wartościach przez nich wyznawanych. Kolejnym etapem jest obranie działań promocyjnych, które usprawnią dotarcie do grupy docelowej. W obecnych czasach mamy szeroki zakres możliwości, które wzmocnią świadomość naszej marki i pozwolą zbudować zaufanie względem niej. Media społecznościowe, influencer marketing, fora dyskusyjne czy porównywarki cenowe, z drugiej strony dostępne są takie działania jak programy lojalnościowe czy cross-selling. Wskazanie kanałów komunikacyjnych pozwoli nam na ukazanie, gdzie nasza grupa docelowa jest najbardziej aktywna. Wybór kanałów jest ważny, ponieważ musi być dostosowany do osób, do których chcemy dotrzeć. Należy też pamiętać, żeby unikać publikowania w weekendy, bo jest to swoisty czas odpoczynku od mediów społecznościowych – wyjątkiem jest aktywność na Facebooku. Media społecznościowe dzielimy na te konotujące z pracą (Twitter, LinkedIn) oraz z rozrywką (Facebook, Instagram). Wzmożona aktywność użytkowników w godzinach porannych jest w przypadku tych pierwszych, użytkownicy na Facebooku i Instagramie najbardziej zaktywizowani są w porach obiadowych i wieczornych. Budowanie wiarygodności to jeden z najważniejszych punktów, na których należy się skupić i poświęcić dużo czasu. Gdy określi się grupę docelową, wartości, które wyznają oraz kanały komunikacyjne, na których są aktywni, można zacząć budować przekaz – co za tym idzie wiarygodność. Na tym etapie konstruuje się formę przekazu i sposób jego przekazania. Jaki ton komunikatu obrać – przyjacielski czy może formalny? 

Sukces Amazona tkwi w obranym modelu biznesowym 

Amazon Vendor Central to model sprzedażowy, w ramach którego przedsiębiorca dostarcza towar Amazonowi w ilościach hurtowych, a ten sprzedaje je w swoim imieniu.

Model biznesowy zakłada dwie opcje:

  • Amazon Seller Central (Third Party Sellers) opiera się na założeniu, że sprzedawca samodzielnie sprzedaje swoje produkty poprzez platformę. 
  • Amazon Vendor Central (First Party Sellers) oparty jest na współpracy B2B. Producent sprzedaje swoje towary Amazonowi w cenach hurtowych, natomiast Amazon odsprzedaje je na swojej platformie. 

Sprzedawcami w modelu Vendor Cental są właściciele marek zarejestrowanych w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Do tej opcji przynależeć mogą podmioty zaproszone przez Amazon, nie można rozpocząć współpracy samodzielnie. Zespoły rekrutujące wyszukują rokujące marki i produkty cechujące się potencjałem i możliwym sukcesem na rynku sprzedaży detalicznej. W Seller Cental zysk sprzedawca czerpie ze sprzedaży produktów klientom, natomiast w Vendor Cental ze współpracy z Amazonem. 

W pierwszej opcji umożliwiona jest interakcja ze swoimi klientami. Występuje możliwość ustalenia ceny detalicznej, a sprzedającemu naliczana jest prowizja za realizację zamówienia 

i to na nim spoczywa odpowiedzialność za obsługę klienta. Sprzedawcy decydujący się na współpracę opartą o model Vendor Central mogą być lepiej postrzegani przez swoich klientów – sygnowanie logiem Amazona na platformie może spowodować zwiększenie zaufania. Vendor Central z perspektywy sprzedawcy jest szybszy do obsługi, wymaga on tylko regularnego dostarczania produktów do centrów logistycznych Amazona, a proces promocji jest wygodniejszy za sprawą dostępu do Amazon Marketing Services. 

Amerykański gigant umożliwia korzystanie zarówno z Amazon Seller Central, jak i Vendor Central. Określa się to modelem hybrydowym, takie działanie cechuje możliwość sprzedawania swoich produktów, nawet gdy Amazon zamawia znikome ilości produktów. Można wówczas skorzystać z opcji Amazon Seller. Łączenie tych modeli pozwala na czerpanie zalet z jednego i drugiego – przykładowo możliwość promocji w AMS oraz interakcję z klientami, którą umożliwia tylko Seller Central. 

Amazon.pl stanie się świetnym miejscem do rozwoju dla małych i średnich przedsiębiorstw. Będzie to wymagało często pomocy ekspertów i dobrania odpowiednich strategii oraz wyboru odpowiedniego modelu biznesowego. Opcja hybrydowa to świetny sposób na wykorzystanie potencjału Amazon Seller Central oraz Vendor Central. Niewątpliwie Amazon ma szansę na zaistnienie w polskiej branży handlu elektronicznego z względu na liczne innowacje, które zapewnią odbiorcy wygodniejsze i prostsze zakupy. 

Udostępnij
Zobacz także