Dlaczego twoja firma potrzebuje reskillingu? Jak wykonać pierwszy krok jako HR i czego potrzebuje pracownik, aby przejść reskilling skutecznie? Dlaczego reskilling jest nieodzowny w obliczu starzejącego się społeczeństwa i rosnącego zapotrzebowania na nowe kompetencje? Jakie są jego wyzwania i korzyści? Jakie firmy odniosły już sukces w tym obszarze? … czyli wszystko co o reskillingu powinieneś wiedzieć Przedsiębiorco, i Ty Pracowniku też.
Dlaczego dyrektorzy HR twierdzą, że pracownicy nie są chętni i gotowi do inwestowania swojego czasu w przebranżowienie się skoro blisko 375 milionów osób na całym świecie będzie musiało przebranżowić się i zdobyć nowe umiejętności do roku 2030 (McKinsey).
OBEJRZYJ WEBINAR: Reskilling – jak zaplanować i wdrożyć strategię aby zaangażować i skutecznie przebranżowić pracowników
Wydaje się, że ta data jest odległa, a zmiany dotyczące reskillingu i automatyzacji mogą nie dotrzeć do Polski lub nie wpłyną na nich osobiście. Sam doświadczyłem automatyzacji i robotyzacji w mojej poprzedniej pracy w dużej korporacji, gdzie sztuczna inteligencja zaczęła obsługiwać część moich klientów. Aplikacja była w stanie oferować lepsze oferty dla klientów. Było to dla mnie sygnałem, że warto pomyśleć o rozwoju i nie pozostać w miejscu – komentuje Adrian Siemieniak
Dobrym przykładem jest Amazon. W ciągu 7 lat, od 2015 roku, robot pakujący na magazynie zwiększył swoją wydajność z 30 paczek na godzinę do 1000 sztuk. To ponad trzydziestokrotny wzrost!
Pracownicy będą prawdopodobnie odczuwać jeszcze większą presję, dlatego ważne jest, aby dostali możliwość przebranżowienia się. Amazon jako jedna z pierwszych firm doceniła reskilling i upskilling. Są świadomi, że jest to niezwykle efektywne narzędzie, które pomaga firmom i pracownikom osiągnąć coraz większy potencjał. Nie czekają na żadne regulacje, których oczywiście brakuje, sami wypracowują rozwiązania. Wyprzedzają system. – dodaje A. Siemieniak
Pracownik w rozkroku, niby gotowy, ale i niezaangażowany
Od początku tego roku, odkąd głośno stało się o sztucznej inteligencji i ChatGPT, wśród wielu pracowników wzrasta chęć przyspieszenia rozwoju i inwestowania w swoje kompetencje.
Tutaj warto podkreślić badanie BCG z którego wynika, że aż 68% pracowników w Polsce jest gotowych i chętnych do przebranżowienia się. Kolejną istotną kwestią jest rozwój zawodowy. Jest to drugi najważniejszy czynnik motywacyjny po wynagrodzeniu.
Jednak wg badania Instytutu Galloupa, Polska znalazła się na 25. miejscu w rankingu – wskazując na niski poziom zaangażowania pracowników. Zaledwie 14% badanych pracowników wykazuje zaangażowanie, co powoduje, że warto ponownie odwołać się do zjawiska “ quiet quitting”, które w ostatnim czasie dotarło również do Polski.
„Quiet quitting” odnosi się do sytuacji, w której pracownicy decydują się odejść z pracy, nie ze względu na negatywne warunki zatrudnienia czy brak satysfakcji zawodowej, ale z powodu braku możliwości rozwoju i awansu, co prowadzi do rezygnacji z pracy w celu znalezienia nowych możliwości i wyzwań.
Dlatego tak istotne jest, abyśmy wyciągnęli pomocną dłoń w stronę tych pracowników, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że odejdą z firmy, jeśli nie zareagujemy odpowiednio wcześnie. Według Deloitte, 93% polskich pracowników, którzy planują odejście w ciągu 6 miesięcy, jako główny powód podaje brak możliwości rozwoju – dodaje A. Siemieniak
Jak im pomóc?
Firmy, które wprowadzają strategie lub szukają sposobów na udoskonalenie procesów związanych z reskillingiem i rozwojem swoich pracowników, dbają o wprowadzenie kluczowych elementów, takich jak komunikacja i przejrzystość. Pracownik powinien wiedzieć, w jakim kierunku zmierza organizacja, jakie są cele i dlaczego zachodzą zmiany. To pozwoli mu zaangażować się w większym stopniu w swój rozwój i przyczyni się do rozwoju organizacji jako całości.
Kluczowym czynnikiem sukcesu w reskillingu pracowników jest również indywidualne podejście i dostarczanie elastycznych, spersonalizowanych ścieżek nauki. Jednak nie tylko sama oferta programów szkoleniowych jest istotna, ale również otwartość i zaangażowanie managerów w proces reskillingu.
Możemy stworzyć doskonały program szkoleniowy, zainwestować w rozwój kompetencji pracowników, ale jeśli nie zapewnimy możliwości objęcia nowej roli w naszej firmie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ci pracownicy, którzy zostali zachęceni i wyszkoleni przez nas, odejdą do konkurencyjnej firmy, która oferuje taką praktykę. Ważne jest, aby managerowie mieli świadomość, że reskilling to inwestycja w przyszłość firmy i jej zasoby ludzkie. Muszą być otwarci na zmiany, gotowi dostosować strukturę organizacyjną i tworzyć miejsca dla pracowników, którzy zyskują nowe umiejętności. Warto także stworzyć przejrzystą ścieżkę rozwoju zawodowego, aby pracownicy wiedzieli, jakie możliwości awansu i rozwoju mają do dyspozycji – podpowiada A. Siemieniak
Dobrym przykładem jest działanie Future Collars, szkoły, która przykłada ogromną wagę do zmapowania kompetencji pracowników przed rozpoczęciem procesu szkoleniowego. Szkoła udostępnia autorski test predyspozycji IT Talent Profile, który pomaga ocenić zdolności i umiejętności pracowników w zakresie technologii cyfrowych. Poprzez rozmowę z doradcą zawodowym, analizowana jest motywacja i pasja pracowników, aby upewnić się, że decyzja o przekwalifikowaniu się do branży IT jest odpowiednia i dobrze przemyślana.
Aby utrzymać wysoki poziom motywacji w trakcie kursu szkoła oferuje praktyczne projekty i zadania, które umożliwiają uczestnikom bezpośrednie stosowanie zdobytej wiedzy. Organizowane są również lekcje na żywo, które budują społeczność kursantów, umożliwiając im dzielenie się doświadczeniami i wzajemnym wsparciem. Ponadto, kursanci mają indywidualne konsultacje z mentorem.
97% kursantów kończy nasze szkolenia i uzyskuje certyfikację. Jest to wynik, z którego jesteśmy dumni i świadczy on o skuteczności naszego podejścia. Zmapowanie kompetencji, dostosowanie programów szkoleniowych do indywidualnych potrzeb i utrzymanie wysokiego poziomu motywacji są kluczowe dla sukcesu procesu reskillingu. Pracownicy, którzy są odpowiednio wyposażeni i wspierani w swoim rozwoju, mają większe szanse na osiągnięcie zamierzonych celów i wkroczenie na nowe ścieżki kariery w dziedzinie technologii cyfrowych – podsumowuje A.Siemieniak