TikTok w szybkim tempie stał się najbardziej popularną aplikacją, która podbiła większość światowych rynków. Eksperci zauważają analogię do Snapchata, który to kilka lat temu stał się viralową platformą. 500 milionów użytkowników TikToka sprawiło, że stał się on bardziej popularny niż Twitter czy Snapchat.
TikTok zdobywa zaufanie młodych odbiorców, a także marketerów, którzy chcą ze swoimi produktami i usługami dotrzeć do pokolenia Z, czyli osób urodzonych w latach 90. i po roku 2000. Agencja influencer marketingu GetHero opublikowała raport dotyczący użytkowników polskiego TikToka i potwierdziło to, że platforma ta jest skutecznym narzędziem, które pomoże dotrzeć do młodych odbiorców.
Kto jest polskim użytkownikiem?
W badaniu wzięło udział 3811 osób korzystających z TikToka. Dwie trzecie z nich jest w przedziale wiekowym 13-15 lat. Następną najliczniejszą bazą odbiorców są użytkownicy poniżej 13 roku życia. Odbiorcy w wieku 16-18 stanowią 15 % całości, natomiast starsi internauci stanowią zaledwie 2% próby badawczej. W badaniu GetHero większość respondentów (95%) stanowiły kobiety, może to świadczyć, że to właśnie one są bardziej zainteresowane tym kanałem komunikacji. Dla generacji Z dostęp do Internetu niewątpliwie pozostaje na równi z takimi potrzebami jak sen czy jedzenie.
TikTok daje poczucie anonimowości oraz możliwość tworzenia kreatywnych filmów. Platforma na polskim rynku mobile ma ugruntowaną pozycję – może świadczyć o tym fakt, że około 80 % badanych posiada tam konto już ponad rok, a ponad 50% z nich tworzy treści. Jak wskazują eksperci tworzenie contentu na YouTubie może wydawać się pracochłonne, natomiast na TikToku dbanie o detale nie jest istotnym elementem.
Na kanwie raportu można wyczytać, że polski użytkownik obserwuje średnio 150 profili.
Liczba ta stwarza duże możliwości marketingowe, bowiem ponad 33% odbiorców aprobuje treści, które są efektem współpracy influencerów z markami. Natomiast 34% badanych respondentów deklaruje, że nie przeszkadzają im takie kooperacje. Co czwarty użytkownik przyznał, że zdecydował się na zakup produktu pod wpływem reklamy na TikToku.
Przeczytaj: W 2022 roku stery przejmą Social Media? – Social Trends 2022
TikTok, a miejsce zamieszkania odbiorców
Prawie połowa odbiorców (41%) zamieszkuje tereny wiejskie oraz miasteczka do 10 tys. mieszkańców, niecałe jedna czwarta użytkowników zamieszkuje miejscowości do 50 tys. obywateli. Duże miasta i metropolie zamieszkuje tylko 9 i 10 % odbiorców. Na kanwie przywołanych danych można zauważyć, że TikTok nie jest aż tak popularny w miastach jakby się to wydawało, a najliczniejszą grupą są osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości.
Odbiorcy czerpią przyjemność z oglądania krótkich filmików (71%), muzyka i efekty dźwiękowe niewątpliwie też mają wpływ, ponieważ aż 42% respondentów wskazywała to jako zaletę tej platformy. Coraz to popularniejszym motywem zachęcającym do aktywności jest challenge, czyli przyjmowanie wyzwań i publikowanie wykonania w social media – 24% badanych wskazało to jako ciekawy element na TikToku.
Ciekawym zjawiskiem jest częstotliwość odwiedzania platformy, ponad dziesięć razy dziennie TikToka odwiedza ponad 34 % respondentów. Do pięciu razy w ciągu dnia 25%, a do dziesięciu razy dziennie aż 17% użytkowników.
Bezapelacyjnie badana platforma jest idealnym miejscem, w którym influencer marketing ma szansę rozwoju. Powyższe dane wykazują, że użytkownicy cechują się dużą aktywnością w mediach społecznościowych.
Jednakże promocja na TikToku może powodować sporo utrudnień – spora część odbiorców zamieszkuje wsie i małe miasteczka, gdzie to jest trudniejszy dostęp do pewnych produktów.
Trzeba mieć na względzie fakt, że w większości są to osoby nieaktywne ekonomicznie, zaledwie niecałe 2 % badanych to osoby powyżej 18-go roku życia, które mogą posiadać własne źródło dochodu.
Pełen raport można zobaczyć na stronie gethero.pl w zakładce raporty.