Obserwowanie statystyk instalacji aplikacji mobilnych niewątpliwie daje odbiorcy ogromną ilość informacji. Ukazują trendy panujące w branży mobile – kraje pochodzenia aplikacji, platformę, gatunek, ustawienia i styl grafiki. Na podstawie korelacji danych możemy określić niszę na rynku mobile. W 2020 roku był innym niż wszystkie, pandemia COVID – 19 spowodowała, że praktycznie całe życie przeniosło się do sieci.
Aplikacje randkowe
Młodsi użytkownicy uciekają do aplikacji randkowych, według Sensor Tower młodzi internauci napędzają rozwój aplikacji społecznościowych, również aplikacji randkowych takich jak Badoo czy Tinder. Niewątpliwie izolacja oraz pozostanie w domach narodziło wśród odbiorców potrzebę kontaktu i bliskości. W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku czołowe aplikacje randkowe w Stanach Zjednoczonych odnotowały, że średni wiek użytkowników spadł do najniższego poziomu od trzech lat.
Aplikacje inteligentnego domu
W 2020 roku konsumenci spędzali w domu więcej czasu niż kiedykolwiek, pokoje dzienne zamieniły się w sale lekcyjne oraz biura. W związku z pandemią spora część internautów była zmuszona zmienić swój styl życia. Akcja „zostań w domu” spowodowała nagły wzrost pobrań programów do inteligentnego domu. Aplikacje smart home w ubiegłym roku osiągnęły 151 milionów pobrań na całym świecie. Google Home i Amazon Alexa były najczęściej pobieranymi aplikacjami w tym segmencie, gromadząc odpowiednio 60 milionów i 36 milionów instalacji.
Aplikacje finansowe
Narzędzia zarządzania finansami osiągnęły blisko 5 miliardów instalacji. Zestawione dane z 2020 roku do 2019 roku ukazują, że programy cechują się 25 procentowym wzrostem pobrań, na czele z aplikacjami płatniczymi, takimi jak Google Pay oraz Pay Pal. Software z kryptowalutami odnotowały gwałtowny wzrost popularności znacznie przewyższający wzrost innych podkategorii finansowych. W przypadku najpopularniejszych aplikacji kryptowalutowych ich instalacje wzrosły o ponad 200 procent w sierpniu 2020 roku w porównaniem z początkiem roku i pozostały znacznie powyżej innych podkategorii pod względem wzrostu.
Wydatki konsumentów na aplikacje mobilne w 2020 roku osiągnęły nowy poziom. Podobnie jak przychody generowane z subskrypcji. Z badań Eurostatu wynika, że Polacy nie są chętni do kupowania treści on-line, zaledwie 5% użytkowników dokonuje mikropłatności w Internecie. Pod względem zamawiania treści on-line na rynku europejskim przodują kraje, takie jak Norwegia – 45%, Zjednoczone Królestwo – 39%, Islandia – 37%. Niewątpliwie pandemia COVID – 19 przyśpieszyła ten trend na polskim rynku mobile.
Najbardziej dochodową aplikacją w 2020 roku niezwiązaną z grami był Tik Tok. W trendzie globalnym aplikacja ta zarobiła blisko 142 miliony USD, co stanowi 3,3 krotność przychodów porównując rok 2020 do 2019. Około 86 procent przychodów Tik Tok ‘a pochodziło z Chin, a następne 7 procent ze Stanów Zjednoczonych i 2 procent z Turcji. YouTube był drugą najlepiej zarabiającą aplikacją na świecie niezwiązaną z grami. Przychody pod koniec 2020 roku wynosiły blisko 95 milionów USD brutto, co stanowi 57- procentowy wzrost w stosunku do 2019 roku. Około 52 procent przychodów You Tube ’a pochodziło ze Stanów Zjednoczonych, a następne 13 procent z Japonii. Na kolejnych miejscach plasują się takie aplikacje jak Tinder, Disney +, Tencent Video.
W przeszłości konsumenci wydawali więcej w App Store niż w sklepie Google. To samo dotyczy aplikacji na subskrypcję. Na całym świecie 100 najpopularniejszych aplikacji subskrypcyjnych w App Store wygenerowało 10,3 mld USD przychodu w 2020 roku – o 32 procent więcej niż w roku 2019. Google Play odnotował w poprzednim roku 2,7 mld USD przychodu, co oznacza wzrost o 42 % w stosunku do 2019 roku. Alphabet zajął pierwsze miejsce pod względem wydatków na subskrypcje, zarówno na świecie jak i w Stanach Zjednoczonych. You Tube był liderem w zakresie aplikacji subskrypcyjnych w obu sklepach.
W styczniu 2021 roku Telegram był najczęściej pobieraną aplikacją niezwiązaną z grami na świecie. Z ponad 63 milionami instalacji, 3,8 razy większą niż w styczniu 2020 r. Najwięcej pobrań odnotowano w Indiach (24%) oraz w Indonezji (10%). Tik Tok był w zeszłym miesiącu był drugą najczęściej instalowaną aplikacją niezwiązaną z grami na świecie, z blisko 62 milionami instalacji. Signal, Facebook i WhatsApp zamknęły pięć najczęściej instalowanych aplikacji niezwiązanych z grami na całym świecie w tym miesiącu.
Niewątpliwie 2020 rok był okresem silnego rozkwitu dla branży mobile. Pandemia COVID – 19 wymusiła nowe formy komunikacji. Jak dotąd używane sporadycznie platformy spotkań on-line, stały się podstawową przestrzenią dla pracy wielu z nas.