Konferencje

Piotr Urbaniak: Reklamodawcy myślą ekranem

Mobile marketing jest obecnie jednym z najważniejszych obszarów strategii reklamowych. W erze smartfonów i tabletów, dostosowanie kampanii reklamowej do urządzeń mobilnych staje się nieodzowne dla sukcesu biznesowego. Jednak czy reklamodawcy w Polsce są faktycznie zgodni z ideą mobile-first?

Jednym z głównych wyzwań, o których w naszym podcaście mówi Piotr Urbaniak, jest to, że pomimo rosnącej popularności urządzeń mobilnych, wiele firm nadal pomija niektóre kluczowe standardy reklamy mobilnej. Według wewnętrznych badań Traffic Trends ruch na sklepach internetowych generowany z urządzeń mobilnych jest ponad trzykrotnie wyższy niż ten pochodzący z desktopu. 

Piotr Urbaniak

Traffic Trends

Od 2011 związany z Traffic Trends, agencją marketingu skoncentrowaną na obsłudze reklamowej e-commerce.
Pasjonat digital marketingu i budowy skutecznego mixu reklamowego z wykorzystaniem SEO i kampanii PPC.
Ze swoimi prezentacjami występował na scenach  m.in. I Love Commerce, Targów eHandlu czy autorskiej konferencji Traffic Day.

Czy faktycznie jesteśmy mobile first?

Head of Sales w Traffic Trends mówi, że odpowiedź na pytanie czy jesteśmy mobilni trzeba rozłożyć na dwa faktory. Z perspektywy klientów korzystających z e-commerce, tak. Większość z nas jest mobilnymi userami. Urbaniak odkrywa przed nami jednak fakt, że reklamodawcy myślą o swojej kampanii reklamowej jako o treści wyświetlanej na komputerze. Dopiero na końcu zastanawiają się, jak wygląda ona na urządzeniach mobilnych. Często nawet tego nie robią. Jest to podejście, które prowadzi do niedostosowania reklam do mobilnych ekranów, co w efekcie marnuje potencjał reklamy.

Biznes myśli ekranem, na którym pracuje?

Często zdarza się, że reklamy mobilne nie spełniają kluczowych standardów. Piotr Urbaniak podkreśla, że część problemu wynika z braku uwagi, jaką biznes przywiązuje do danych. Firmy często pracują i tworzą reklamy dla urządzeń, na których wygodnie jest im pracować. Nie biorą jednak pod uwagę unikalnych potrzeb i preferencji użytkowników. Choć w przypadku desktopu podejście to mogło się sprawdzać. Tak specyfika ekranów mobilnych i ich użytkowników jest już zupełnie inną kwestią. Jeśli ktoś tak postępuje, jego strategia wymaga doszlifowania. Zwłaszcza, że same narzędzia reklamowe często oferują formaty, które nie są przeznaczone stricte na mobile. Urbaniak jako przykład podaje platformę Facebooka, gdzie reklamy zajmują dużo miejsca. Reklamodawcy często nie wykorzystują tam odpowiednio formatów wideo. A to duży błąd, który ogranicza skuteczność reklamy mobilnej.

Błędy, jakie reklamodawcy najczęściej stosują?

Kolejnym częstym błędem reklamodawców jest brak spójności i celowości w reklamach. Często reklamy nie są odpowiednio dostosowane do celów biznesowych. Są po prostu błędnie skonfigurowane. Na przykład, reklama restauracji zachęcająca do kontaktu często odsyła do sekcji kontakt na stronie, zamiast od razu wyświetlać numer telefonu. Wydłuża zatem ścieżkę klienta i ryzykuje jego rozproszeniem lub błędem na stronie. To samo dotyczy strony docelowej (landing page), która nie zawsze jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Jeśli długo będzie się ładować, możemy pożegnać się z potencjalnym leadem. Wszystkie te czynniki wpływają na efektywność kampanii reklamowej i przepalają budżety reklamowe, choć często nie budzą zainteresowania marketerów.

Rozmówca Roberta Rachwała podkreśla również, jak istotną rolę odgrywa sam content w strategii marketingowej. – Dobrze zaprojektowany i dostosowany do urządzeń mobilnych content może przyciągnąć uwagę mobilnych użytkowników i zwiększyć skuteczność reklamy. Content marketing jest kluczowym narzędziem w budowaniu relacji z klientami i generowaniu konwersji. Nie możemy o nim zapominać – mówi Head of Sales w Traffic Trends.

Czy można ufać algorytmom?

W erze technologii sztucznej inteligencji, algorytmy odgrywają coraz większą rolę. Wielu reklamodawców korzysta z automatyzacji. Jednak pytanie brzmi, czy warto całkowicie zaufać algorytmowi. Piotr Urbaniak mówi, że nie. Algorytmy dobrze realizują swoje zadania. Można im oddelegować większość kwestii, zwłaszcza jeśli kampania jest dobrze skonfigurowana, a treść nastawiona na dostarczanie wartości i generowanie korzyści dla firmy. Jednakże zaleca zachowanie pewnego stopnia kontroli i monitorowanie wyników reklamy. Ostrożne podejście, w razie niepożądanych efektów lub ich braku, może pomóc szybko zoptymalizować reklamę. Dlatego kluczowe jest monitorowanie kampanii i śledzenie aktywności użytkowników.

Warto reklamować się poza Google?

Podczas gdy Google jest jedną z najpopularniejszych platform reklamowych, istnieje wiele innych miejsc, gdzie reklamodawcy mogą osiągnąć sukces. Trzeba mieć jednak na względzie, że nie będą tak spektakularne. A i sama specyfika branży może nam takie działanie utrudnić. Piotr Urbaniak zachęca do eksplorowania innych kanałów reklamowych. Głównie ma na myśli ekosystemy platform społecznościowych, ale nie są one jedynymi rozwiązaniami.

Reklama w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Bing, może przynosić wysokie wyniki konwersji, ale ze względu na mniejszy udział w rynku, nie będą one wysokie. W Polsce udziały różnych wyszukiwarek są różne, dlatego skala sukcesu może się różnić w zależności od konkurencji oraz dostępnej tam niszy.

Może Cię zainteresować: Czy reklamować się z pomocą Microsoft Ads zamiast Google Ads?

W praktycznie każdej branży internetowej, znalezienie potencjalnych klientów jest możliwe na różnych platformach. Na przykład, na Facebooku czy Instagramie większość osób znajdzie swoich potencjalnych klientów, a reklamy na tej platformie często przynoszą dobre wyniki.

Podobnie, jeśli chodzi o kategorię Home Decor. Bardzo dobre rezultaty można osiągnąć tutaj na Pinterest. Idealnym przykładem jest tu Castorama, która w szłym roku była liderem w swojej kategorii na portalu. Liczbowo osiągnęła 1,2 tys. obserwuj,ących i ponad 4 miliony odsłon miesięcznie. Kampania miała trzykrotnie lepsze wskaźniki konwersji od analogicznych działań prowadzonych na Facebooku. 

Osoby aktywnie komunikujące się na TikToku również mogą znaleźć wsparcie dla swoich wyników sprzedażowych. Zwłaszcza, że medium zdobywa coraz większą popularność. Sam Urbaniak zaleca jednak zachowawczość przy nowych mediach społecznościowych, zwłaszcza przy TikToku. – Warto zachować pewną ostrożność, ponieważ korzystanie z TikToka wymaga dużej inwestycji w komunikację. Nie można polegać tylko na platformie, ale konieczne jest budowanie tej komunikacji. Ponadto, ze względów prawnych i ograniczeń aplikacji, należy pamiętać o przestrzeganiu praw autorskich i zasad korzystania z treści chronionych prawem. A nie jest to w żaden sposób uregulowane, co przypomina sytuację YouTube sprzed kilku lat. Jednak nie mówię, żeby w ogóle z tego medium nie korzystać. Zwłaszcza, jeżeli ktoś ma pomysł i specjalistów, którzy dobrze go zrealizują – mówi Urbaniak.

Związane z tematem: Jak promować się na TikToku – case studies kampanii marketingowych

W zależności od branży i strategii komunikacji, reklamy można skutecznie dopasować do celowej grupy odbiorców. Na przykład w branży B2B wiele firm korzysta z LinkedIna do generowania leadów. Jednak sklep internetowy może niekoniecznie znaleźć tam swoich klientów.

Nie bójmy się próbować nowych rzeczy!

Mobile-first wymaga od reklamodawców uwagi i dostosowania do potrzeb użytkowników. Pomijanie kluczowych standardów i niedopasowane formaty reklam są błędami, które ograniczają skuteczność kampanii. Istotną rolę odgrywa sam content, który powinien być zaprojektowany z myślą o mniejszym ekranie.  Warto również rozważyć inne miejsca reklamowe poza Google oraz mieć ograniczone zaufanie do algorytmów. Kampanie wymagają pewnego stopnia kontroli i monitorowania wyników. Na zakończenie podcastu, Piotr Urbaniak podkreśla, że wybór narzędzi i formatów zależy od celów reklamodawcy oraz branży, w której działa. Reklamodawcy nie powinni bać się eksperymentowania z różnymi narzędziami i formatami reklamowymi. Partyzanckie i badawcze podejście będzie kluczem do znalezienia skutecznej strategii. Ta, dla każdej firmy będzie wyglądać nieco inaczej.

Posłuchaj podcastu z Piotrem!

Powyższy artykuł to tylko ułamek rozmowy z eksertem z Traffic Trends. Posłuchaj podcastu z Piotrem Urbaniakiem, który dzieli się swoimi obserwacjami i radami dotyczącymi skutecznego wykorzystania kanału performance, video i social media w kontekście reklamy mobilnej.

https://open.spotify.com/episode/13imngOPFW44MV0s46H9Ze?si=18e76fb609a1447a
Udostępnij
Zobacz także