Konferencje
Mobile Trends

Zestaw AR od Apple zastąpi iPhone’a?

Management w Apple Inc. jest przekonany, że nadchodzący zestaw słuchawkowy do rzeczywistości mieszanej ma potencjał przewyższyć iPhone’a jako flagowego produktu. Firma przewiduje przyszłość, w której zestaw słuchawkowy będzie można nosić przez cały dzień i wszędzie. Może to wręcz wyeliminować potrzebę korzystania z laptopa lub smartfona. Chociaż póki co to marzenia ściętej głowy. Oczekuje się, że pierwszy zestaw ma kosztować nawet 3 tys. dolarów. Apple też widzi zagrożenia. Tak, koszt jest wysoki, bateria słaba, a funkcjonalności? No cóż…

Może Cię zainteresować: Apple zrewolucjonizuje rynek VR już wiosną? Nowa era w historii firmy bliżej niż sądziliśmy

Jeff Pu, analityk z Haitong International Tech Research, przewidywał, że okulary rzeczywistości rozszerzonej firmy Apple Inc. mogą pojawić się dopiero w 2025 lub 2026 roku. Jednak to dzisiaj, Apple przewiduje ogromny sukces w AR. Choć nie jest on wcale taki pewny. Istnieje ryzyko, że pierwsza wersja może nie zadziałać dobrze na rynku. Zresztą nie bez kozery. Pamiętamy sytuację z Meta Quest Quest Pro czy Snap Spectacles. Nacisk na rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną może doprowadzić też do powstania następcy iPhone’a.

AR od Apple będzie cudeńkiem

Jak donosi Mark Gurman w Bloombergu, zestaw słuchawkowy Apple będzie technologicznym cudem. Ma on mieć wiele zaawansowanych funkcji, takie jak dwa wyświetlacze 4K, elastyczny ekran OLED i wiele kamer do analizy ciała i śledzenia wzroku. Prawdopodobnie zestaw zostanie nazwany Reality Pro.

Wyzwania na rynku AR dla Apple

Jednak urządzenie może napotkać wyzwania, takie jak krótki czas pracy baterii. Ma on wynosić zaledwie dwie godziny. Co więcej, ma mieć ograniczoną funkcjonalność na zewnątrz. Sam zakres treści będzie ograniczony. Ergonomia i design projektu może sprawiać, że dla niektórych słuchawki mogą być mocno niewygodne.

Nowa strategia?

Jak zauważa Bloomberg, wszystko to oznacza odejście od poprzednich przedsięwzięć Apple, w ramach których firma wchodziła na ugruntowane rynki z popularnymi produktami i koncentrowała się na tworzeniu lepszych alternatyw. Zestawy słuchawkowe AR/VR są jednak wciąż nową koncepcją, która wymaga znacznie więcej wysiłku, aby przekonać konsumentów do ich przyjęcia.

Wciąż brakuje aplikacji integrującej AR

Pomimo innowacyjnej technologii Apple nie zidentyfikowało jeszcze „zabójczej aplikacji” dla swojego urządzenia. Firma polega na wciągającym oglądaniu wideo, ścisłej integracji z innymi produktami Apple i zaawansowanych połączeniach FaceTime opartych na VR. Może to przyciągnąć konsumentów, ale są uzasadnione obawy, że nie będzie ich zbyt wielu. Sceptycyzm dotyczy tego, czy Apple ma tylu rzeczywistych sympatyków, aby faktycznie zwiększać sprzedaż.

Biznesowe rewolucje są częścią marki Apple

Premiera oryginalnego iPhone’a i iPada spotkała się z wielkim sukcesem. Apple sprzedał 1 milion iPhone’ów w ciągu kilku miesięcy od premiery i ponad 10 milionów iPhone’ów w drugim roku. iPad sprzedał się również w liczbie ponad 1 miliona sztuk w ciągu pierwszych 28 dni i 15 milionów sztuk w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy.

Z drugiej strony, premiera Apple Watch w 2015 roku napotkała pewne początkowe wyzwania, takie jak wolny procesor i ograniczona liczba aplikacji. Firma skupiła się wtedy na śledzeniu kondycji i zdrowia oraz powiadomieniach. Pomogło to firmie sprzedać ponad 10 milionów sztuk w pierwszym roku.

Zabezpieczenie przed niepowodzeniem – limity

W związku z uzasadnionymi obawami i niesprzyjającym krajobrazem recesji, Apple postawi na sprzedaż pilotażową. Gurman przekonuje, że historia nowego sprzętu będzie inna niż dotychczas. Apple spodziewa się wyprodukować tylko około 1 miliona sztuk w pierwszym roku, co czyni go jednym z najniższych produktów firmy.

W przeciwieństwie do iPhone’a i iPada, które oferowały wyraźną przewagę nad istniejącymi produktami Apple, zestaw słuchawkowy nie ma wyraźnej przewagi nad obecną ofertą firmy. iPad był reklamowany jako doskonałe urządzenie do przeglądania stron internetowych, oglądania filmów i przeglądania zdjęć, podczas gdy Apple Watch był promowany jako lepszy monitor aktywności niż iPhone. Co do zestawu słuchawkowego, nie ma wyraźnej funkcjonalności, którą można go reklamować.

Ograniczony pomysł na funkcjonalności

Pierwszy zestaw słuchawkowy z rzeczywistością mieszaną od Apple może nie odnieść takiego samego sukcesu jak iPhone lub iPad. Prawdopodobnie nie będzie oferował nic poza bardziej immersyjnym oglądaniem wideo czy FaceTime. Na pewno nie będzie to też metaversum, a przynajmniej na razie.

Co więcej, 3 tys. dolarów to wysoki koszt, co również może odstraszyć konsumentów. To pięciokroć więcej niż koszt oryginalnego iPhone. Ten, gdy po raz pierwszy pojawił się na rynku w 2007 roku, już wtedy był uważany za drogi.

Apple może skupić się za to na sprzedaży Reality Pro jako produktu dla programistów i twórców oprogramowania, podobnie jak robi to MagicLeap. To pozwoliłoby im eksperymentować z technologią i przygotować się do wypuszczenia bardziej praktycznych i przystępnych cenowo produktów w przyszłości.

Przed Apple poważne wyzwanie

Obecny stan rynku VR jest niepokojący. Bloomberg mówi, że ponad połowa popularnych zestawów słuchawkowych Quest za 400 USD nie jest używana już pół roku po zakupie. Pomimo imponującej technologii i postępów w MR, Apple wciąż stoi przed tymi samymi wyzwaniami, co jego konkurenci. Głównymi wątkami są: wysoka cena i ograniczone pomysły na wykorzystanie. Wszystko to odstrasza potencjalnych nabywców i utrudnia osiągnięcie sukcesu.

Reality Pro zamiast sukcesu, może być wielkim rozczarowaniem. Apple jest zmuszone do mówienia o przyszłości produktu, co kłóci się z dotychczasowymi koncepcjami marketerów, mówiących o osiągnięciach firmy z tu i teraz. Po wydaniu produktu, firma będzie musiała wdrażać szybkie ulepszenia, przy wsparciu zewnętrznych programistów. Jeśli Apple uda się opracować doświadczenia, które przewyższą UX z iPhone’ów lub iPadów, będzie to ogromne osiągnięcie. Firma musi też wydłużyć czas pracy na baterii i obniżyć cenę zestawu. Gurman przewiduje, że jeśli zejdzie ona do 1000 dolarów za sztukę, firma będzie na dobrej drodze do sukcesu.

AR to nie jedyny kierunek w Apple

Jeśli Apple kiedykolwiek wypuści oryginalne okulary AR z funkcjami, ceną i żywotnością baterii iPhone’a, ma potencjał, aby zmienić branżę technologiczną. Jest to jej tradycją, aby wywierać naciski na konkurencję, tak jak zrobiły to poprzednie innowacje. Przyszłość Apple zależeć będzie nie tylko od wyniku jego najnowszego produktu oraz ekspansji na nowe rynki. Firma z Cupertino próbuje swoich sił w fintech. Będzie chciała też rozszerzyć swoją obecność detaliczną w Indiach i Malezji. Te dwa kraje są postrzegane jako potencjalne rynki wzrostu dla firmy. Firma zaczęła już nawet zatrudniać pracowników detalicznych w obu lokalizacjach. To, czy Indie czy Malezja będą pierwszymi, które powitają nowy sklep detaliczny, dopiero się okaże, ale jasne jest, że Apple chce rozszerzyć swój zasięg w Azji.

souce: Newsletter Marka Gurmana z Bloomberga

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także