Konferencje
Mobile Trends

Czy będzie wojna na rynku MR między Apple a Meta?

Nowy zestaw słuchawkowy od Apple wprowadzi nieco zamieszania na rynku MR. Nie będzie to jednak prosta sprawa, gdyż firma ma ogromną konkurencję w postaci Zuckerberga. Bloomberg przewiduje, że czeka nas wojna, która może skończyć się jak ta z Androidem. Zwłaszcza, że urządzenia sygnowane marką Quest będą miały się czym pochwalić!

Zobacz też jak jest Sytuacja na rynku wirtualnej rzeczywistości

Bez wątpienia, zestaw słuchawkowy od Apple stanie się jednym z najważniejszych przełomów w dziedzinie rzeczywistości mieszanej w tym roku. Niemniej jednak, firma z logiem nadgryzionego jabłka nie będzie jedynym graczem na tym polu. Dzisiaj to Meta Platforms Inc. jest liderem w technologiach XR, łączących rozszerzoną rzeczywistość z wirtualną. Meta nieustannie doskonali swoje urządzenia i algorytmy. Dzięki temu wciąż zachowuje swoją pozycję na rynku.

Wojna na headsety

Mark Gurman z Bloomberga przewiduje, że wywoła to wojnę między firmami o zestawy słuchawkowe. Zapowiada też, że scenariusz może rozegrać się w podobny sposób, jak 15-letnia walka Apple’a z Androidem w branży smartfonów. Finalny efekt jest taki, że iPhone rządzi na szczycie rynku. Ma wyższe ceny i zamknięty ekosystem, który napędza użytkowników do zaopatrywania się w inne sprzęty od firmy. Android z kolei dominuje na drugim biegunie tego spektrum. System ten jest otwarty, co zachęca operatorów do stawiania na nim swoich urządzeń. Jest to także zachęta dla potencjalnych użytkowników, którym nie zależy na konkretnym ekosystemie.  Co więcej, ekspert mówi, że Meta może skorzystać na marketingu Apple, który popularyzuje swoje urządzenia. Klienci, których urzecze wizja zestawu słuchawkowego, a których nie będzie stać na ten od firmy z Cupertino, będą bardziej skłonni odpłynąć do oferty Quest.

Konkurencja ze strony Meta jest silna

Apple zaprezentowało swój zestaw słuchawkowy 5 czerwca.

Meta planuje ogłosić swój najnowszy model jeszcze w październiku. Ma to być moment zapalny tej małej wojenki. Wszystko dlatego, że nadchodzący model Meta, Quest 3 ma być znacznie lżejszy i cieńszy niż Quest 2 z 2020 r. Zobacz naszą recenzję tego urządzenia!

Dzięki Gurmanowi wiemy, że nowy pasek mocujący do Quest 3 jest wzmocniony i wykonany z mocniejszego materiału niż plastik w Quest 2. 

Przód urządzenia został całkowicie odświeżony, z trzema pionowymi obszarami czujników w kształcie pigułki. 

Każda pigułka zawiera kolorową i standardową kamerę, umożliwiającą obserwację świata zewnętrznego. 

Środkowa pigułka ma czujnik głębokości, a dolna część zestawu słuchawkowego zawiera regulację głośności i pokrętło IPD. 

Przesyłanie wideo dla rzeczywistości mieszanej i szybkość działania urządzenia Quest 3 zostały znacznie poprawione. 

Dzięki dwóm kolorowym kamerom RGB obraz jest bardziej precyzyjny, a użytkownik może korzystać z telefonu nawet podczas noszenia zestawu słuchawkowego. 

Szybkość poruszania się po interfejsie urządzenia, uruchamiania aplikacji i grania w gry również uległa znacznej poprawie w porównaniu z Quest 2. To dlatego, że zestaw słuchawkowy zawiera drugą generację układu Snapdragon XR2 firmy Qualcomm Inc.

Chociaż Meta nie ma jeszcze zabójczej propozycji dla swoich użytkowników, tak w przypadku zestawów słuchawkowych firma ma kilkuletnią przewagę nad Apple w najlepszych grach stworzonych dla VR. 

Apple może próbować zniwelować tę różnicę. Może zacząć oferować dostęp do setek tysięcy aplikacji na iPada i zacząć wdrażać narzędzia, które pomogą deweloperom łatwiej konwertować oprogramowanie iOS i iPadOS do xrOS.

Quest 3 nie jest bez wad!

Quest 3 nadal korzysta z kontrolerów ruchu i śledzenia dłoni, podobnie jak aktualny Quest 2. W przeciwieństwie do droższej wersji Apple i Quest Pro, nie ma jednak śledzenia twarzy i ruchu gałek ocznych. Jest to równoznaczne z brakiem renderowania foveated, które koncentruje zasoby na obszarach, na które patrzy użytkownik. Jest to bardzo duża wada urządzenia, ograniczająca immersję. Kontrolery Quest 3 mają nowy wygląd, przypominając piloty Quest Pro, ale nie mają dużych pierścieni na górze, ani kamer obecnych w kontrolerach Quest Pro. Brak tych funkcji może utrudnić określenie ich położenia w przestrzeni. Meta chce to zrekompensować poprzez ulepszenia śledzenia. Czujnik głębokości w zestawie słuchawkowym ma automatyczne identyfikować ściany w otoczeniu. Dzięki temu, nie będzie potrzeby ręcznego określania położenia ścian w domu, co jest obecne w Quest 2.

Okulary od Meta 5-6 razy tańsze od Apple!

Aktualnie nie ustalono jeszcze ceny Quest 3, ale osoby zaangażowane w jego rozwój sugerują, że może on kosztować powyżej 400 USD, przekraczając tym samym cenę Quest 2. Istnieje również możliwość, że Quest 2 pozostanie dostępny w niższej cenie. Nie ma natomiast planów na wydanie drugiej generacji Quest Pro w najbliższej przyszłości.

Ogólnie rzecz biorąc, Quest 3 skupia się na doświadczeniu rzeczywistości mieszanej, udoskonalonym przesyłaniu wideo, wydajności i bogatej bibliotece treści. Przy założeniu ceny około 500 USD, byłby to atrakcyjny wybór, zwłaszcza w porównaniu do zestawu słuchawkowego Apple, który może być nawet pięcio- lub sześciokrotnie droższy. Quest 3 może więc odegrać ważną rolę w sezonie świątecznym, szczególnie z uwagi na coraz większe znaczenie XR dla konsumentów.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także