Konferencje
Mobile Trends

Co za nami i co przed nami? Mobilne trendy na 2021 rok

Rok 2020 stanowił bezprecedensowy okres w branży usług i urządzeń mobilnych. Zapraszamy do podsumowania obecnych w niej trendów, które mogą liczyć się w nadchodzących miesiącach.

1. M-Commerce i bankowość mobilna w rozkwicie

Rok 2020 wymusił na konsumentach zmianę zakupowych przyzwyczajeń. Nie byłoby to możliwe bez reakcji ze strony sprzedawców i usługodawców, którzy pierwsi dopasowali się do pandemicznej sytuacji. Dzięki temu, jeszcze więcej dużych sklepów internetowych zaczęło oferować nam wygodne formy płatności online, poprzez: Blik, Apple Pay czy Google Pay. W niektórych przypadkach, internetowe zakupy możemy robić właściwie bez rejestracji. Wystarczy wpisać kod w aplikacji mobilnej lub zaakceptować transakcję biometrycznie – odciskiem palca.

Chętnie korzystaliśmy w ten sposób np. z aplikacji do zamawiania jedzenia takich jak Pyszne.pl, Uber Eats czy Glovo. Branża gastronomiczna przypominała natomiast o swoich interesach w kontekście prowizji pobieranych przez tych pośredników.

Rekordowym zainteresowaniem w 2020 roku cieszyły się też aplikacje bankowe. W niektórych z nich możemy już nawet otworzyć rachunek bez wychodzenia z domu.

Rozkwit przeżywały również usługi i aplikacje e-commerce, uruchomione pod koniec roku 2019. Aplikacja InPost Mobile pozwoliła nie tylko na zdalne otwieranie skrytek w paczkomacie, ale też nadawanie własnych paczek. Allegro kontynuowało swoją abonamentową usługę Allegro Smart, a Empik utworzył własną propozycję: Empik Premium.

2. VR i AR w zasięgu ręki

W październiku 2020 roku, Facebook wprowadził na rynek budżetowe gogle wirtualnej rzeczywistości (ang. Virtual Reality) Oculus Quest 2. Choć nie znamy jeszcze dokładnych danych o ich sprzedaży, branżowe media opisały gogle jako bezkonkurencyjne oraz przyjazne konsumentom. Oferują one pełne doświadczenie VR w bardzo atrakcyjnej cenie, około 1600 złotych.

Gogle od Facebooka, pozwalają wejść nie tylko w świat VR, ale również rzeczywistości rozszerzonej (ang. Augmented Reality). AR na szeroką skalę stosowane było dotychczas w prostych aplikacjach mobilnych oferujących filtry nakładane na twarze (np. Instagramie) czy np. grach mobilnych pokroju Pokemon Go.

Quest 2 to gogle autonomiczne, pozbawione okablowania. W wyświetlanym przez nie obrazie nie uświadczymy widocznych gołym okiem pikseli. Na obecnym etapie, czeka nas więc głównie doskonalenie tej już i tak zaawansowanej technologii. Gogle VR to bowiem wciąż sprzęt służący głównie do rozrywki. Możliwe, że rok 2021 przyniesie nowe i unikalne rozwiązania w tym obszarze (np. VR-owe media społecznościowe).

3. Jeszcze większa popularność usług w chmurze

Smartfony mogą poszczycić się coraz lepszymi podzespołami, ale wciąż odstają pod tym względem od PC-tów. Ma to szczególne znaczenie, jeśli traktujemy telefon np. jako przenośną konsolę do gier. Na rynku, w tym roku i poprzednich latach, pojawiły się jednak usługi do streamingu rozgrywki: Google Stadia, Nvidia GeForce Now czy Microsoft xCloud.

Usługi te pozwalają wyświetlić na smartfonie obraz z gry uruchomionej na zewnętrznym serwerze. Gracz może sterować nim np. z pomocą pada połączonego z urządzeniem przez Bluetooth. Jedyne czego mu trzeba to szybkiego połączenia z Internetem, które eliminuje opóźnienie w sterowaniu.

Podobne usługi oparte na chmurze będą w naturalny sposób rozwijać się i zdobywać popularność w kolejnych latach. Rozwój tych rozwiązań będzie również ważny w zdalnej pracy i edukacji. Wystarczy spojrzeć na gwałtowny w ostatnich miesiącach rozwój takich aplikacji jak MS Teams. W 2020 roku na masową skalę zaczęły wykorzystywać je również polskie szkoły i uniwersytety

4. Większe obawy o cyberbezpieczeństwo i prywatność

W trakcie wciąż trwającej pandemii, rządy państw po raz pierwszy, na tak szeroką skalę, decydowały się wykorzystać aplikacje śledzące obywateli. Umożliwiały one monitorowanie rozwoju COVID-19 oraz raportowanie o zakażeniach. Aplikacje, w tym polska ProteGo Safe działały jednak w różnym stopniu. Apple i Google w krótkim czasie opracowały natomiast własny standard informowania użytkowników o ryzyku zakażenia. Dane ze smartfonów pozwalały również na ocenę stopnia mobilności użytkowników w trakcie pandemii. W związku z tym, wzrosły obawy o bezpieczeństwo informacji o użytkownikach, znane jeszcze sprzed pandemii.

Nasze dane pozostają bowiem łakomym kąskiem nie tylko dla rządów i korporacji, ale też hakerów. Liczba ich ataków rośnie z miesiąca na miesiąc, a są one skierowane zarówno przeciw całym firmom, ich pracownikom, jak i pojedynczym użytkownikom. Właśnie dlatego, dwuetapowa weryfikacja konta staje się obecnie rekomendowanym sposobem logowania w wielu usługach i aplikacjach mobilnych.

5. Internet rzeczy nabiera realnych kształtów

Rosnąca z roku na rok liczba inteligentnych urządzeń sprawia, że znaczenie tzw. Internetu Rzeczy, staje się dostrzegalne w codziennym życiu. Inteligentne zegarki, wagi, szczoteczki do zębów czy… paczkomaty to tylko niektóre „rzeczy” podłączone do internetowej sieci. W 2020 roku Polacy chętniej podłączali do niej np. domowe systemy bezpieczeństwa, inteligentne dzwonki, urządzenia do sterowania roletami czy oświetleniem. Popularnością cieszyły się też instalacje fotowoltaiczne, możliwe do monitorowania przez aplikacje mobilne.

Choć łączność 5G na terenie Polski, tak ważna dla rozwoju IoT, pojawiła jedynie w kilku dużych miastach, na rynek trafiły kolejne smartfony wyposażone w moduł 5G. Możliwe, że wyhamowanie pandemii przyspieszy poszerzanie zasięgu tego standardu sieci komórkowej.

6. Popularność smartwatchy i urządzeń m-health

W ciągu ostatnich 12 miesięcy rósł również segment urządzeń ubieralnych. W dobie pandemii ich funkcje, takie jak sprawdzenie utlenienia krwi czy tętna pozwalały nam poczuć się nieco bezpieczniej. Wciąż nie zastąpią one jednak porady lekarza i specjalistycznych urządzeń diagnostycznych.

Zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów, podobnie jak teleporady, mogą wejść jednak na stałe do systemu opieki zdrowotnej. Urządzenia ubieralne pomagają także w monitorowaniu aktywności fizycznej, która z zamkniętych siłowni przenosi się często do domów i okolic mieszkalnych.

7. Interfejsy głosowe zyskują na znaczeniu?

Zagraniczni eksperci zwracają też uwagę na rosnącą w 2020 roku rolę wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych. W przypadku Polski, wciąż czekamy na jego doskonalszą implementację i popularyzację.

Na chwilę obecną na polskim rynku nie pojawiły się na przykład inteligentne głośniki Google Home, Apple HomePod czy Amazon Echo. Możliwe, że przynajmniej jedno z tych urządzeń trafi oficjalnie na polski rynek w 2021 roku.

8. Jeszcze więcej automatyzacji w marketingu

W roku 2021 z pewnością kontynuowany będzie również trend automatyzacji marketingu mobilnego. Pozwoli ona większym i mniejszym firmom na jeszcze bardziej zaawansowaną personalizację relacji z klientem. Można spodziewać się, że będzie ona wykorzystywać nie tylko popularne pliki cookies. Eksperci przewidują, że marketerzy sięgną także po inne informacje o zachowaniach konsumentów w sieci. Tak, aby dopasować do nich swoje oferty i reklamy.

Generalnie możemy spodziewać się dalszego rozwoju usług pod kątem użytkowników mobilnych. Oznacza to więcej: reklam mobilnych na stronach i aplikacjach, więcej chatbotów oraz skracania ścieżek zakupowych w aplikacjach. Sprzedawcy będą starali się zapewne jeszcze bardziej uprościć zdalne zakupy, np. w przypadku ubrań, pozwalając na „przymierzenie” ich w domu. Choć podobne rozwiązania prezentowano już i zapowiadano w minionych latach, to możliwe, że właśnie w roku 2021 staną się one naprawdę zaawansowane i użyteczne.

Bezprecedensowy rok

Na pierwszy rzut oka rok 2020 wstrzymał rozwój technologii mobilnych, zatrzymując użytkowników smartfonów i tabletów w domach. Z drugiej strony był to rok pracy zdalnej, wideo na TikToku i YouTube, składanych smartfonów (ang. foldable phones) oraz licznych wideokonferencji (w tym Mobile Trends Conference 2020). Choć nie uświadczyliśmy rewolucyjnych zmian w branży, przebyty czas zmienił nasze zachowania konsumenckie. Stworzył też podłoże pod dalszy rozwój nowych usług i urządzeń z branży mobilnej. Będziemy śledzić je dla was w 2021 roku.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także