Konferencje
Mobile Trends

Trendy, które wpłynęły na obecny kształt rynku mobilnego

Najnowszy Trend Book od Digital Care, czyli „10 lat Mobilnej Rewolucji” porusza zagadnienie przyszłości rynku mobilnego. W raporcie wyszczególniono jednak jeszcze dziesięć trendów, które przyczyniły się do obecnej potęgi, jaką szczyci się rynek mobilny. Według firmy Digital Care, to właśnie one odpowiadają za to jak wygląda dzisiejszy rynek technologiczny. Nie zgadniesz, co jest na pierwszym miejscu!

Większość z nas potrafi wyobrazić sobie dzień na odludziu. Coraz mniej z nas potrafiłoby sobie jednak wyobrazić co najmniej jeden dzień bez tego urządzenia. Mowa oczywiście o smartfonie. Wyobrażenie o braku tego urządzenia przy sobie może powodować ciarki, a u niektórych dawać oznaki paniki. Czy powinno nas to dziwić? W końcu mamy tam całe zasoby prywatnych danych, dostęp do cyfrowego świata i podstawowych aplikacji, które ułatwiają nam codzienne czynności w tym zwariowanie szybkim świecie.

Najnowsze dane pokazują, że w 2022 roku większość z nas korzysta ze smartfona. Nie mają większego znaczenia kwestie demograficzne, choć zauważa się, że poziom wykształcenia może mieć na to nieco wyraźniejszy wpływ. W porównaniu do osób z wyższym wykształceniem, osoby z podstawowym poziomem edukacji będą prawie dwa razy rzadziej posiadać tego rodzaju telefon.

Smartfony i ich możliwości

Niewątpliwie rynek mobile zawdzięcza swoją pozycję tym małym komputerkom, które przyspawały nam się do dłoni. To te urządzenia oraz ich rosnące możliwości powodują, że zastępują nam one coraz więcej sprzętów, ale też co niepokojące relacji czy potrzeb interpersonalnych. Nie ma co jednak sięgać do technofobii, bo smartfony są nam dzisiaj bardzo potrzebne do normalnego funkcjonowania. Prawdziwą rewolucję w tej materii zapoczątkowały w 2012 roku firmy Apple z modelem iPhone 5 i Samsung z modelem Galaxy S3. Sprzedano ich kolejno po 5 milionów i 20 milionów sztuk. 

Wyścig w dostarczaniu coraz bardziej funkcjonalnych urządzeń, spowodował rozwój ich wykorzystania w rozmaitych sytuacjach oraz pobudził do wzrostu rynek związany z serwisem i usługami dodatkowymi dla smartfonów. Już w 2013 roku sprzedaż smartfonów znacznie przegoniła standardowe modele.

Co ciekawe, Samsung od wielu lat utrzymuje pierwszą pozycję, choć jego udział w rynku topnieje. Podobnie z resztą Apple, które dumnie zajmuje drugie miejsce w rankingu najczęściej kupowanych smartfonów. Coraz więcej w ostatnich latach ma do powiedzenia firma Xiaomi, która zajmuje dzisiaj trzecie miejsce, z wynikiem 14 proc. udziału w rynku, przeganiając swojego chińskiego rywala. Firma Huawei mocno spadła z rowerka po działaniach Donalda Trumpa, zasadzającego się na chińskie aplikacje. Bez usług Google, telefony tej marki są dzisiaj mniej konkurencyjne, ale trwają prace nad rozwiązaniem tego problemu i rozwojem nowego ekosystemu.

Aplikacje i Overload

W zeszłym roku pobraliśmy 230 miliardów aplikacji, co daje ponad 435 tys. pobrań na minutę i łączny czas spędzony w nich szacuje się na 430 tys. lat. Raporty prognozują, że wartości te będą systematycznie rosnąć. Nic dziwnego. W końcu aplikacje zapewniają nam kontakt ze społecznością, muzykę, dostęp do informacji i rozrywki, możliwość operowania finansami, oglądanie i uprawianie sportu, edukację czy robienie zakupów. Taka mnogość tworów cyfrowych wpłynęła jednak na ograniczenie się tylko do najpotrzebniejszych aplikacji. Raport porusza efekt APP Overload, czyli rozsądniejsze podejście użytkowników do ściąganych aplikacji, co wzmaga w nich selekcję. Wywołuje to również trudność w przekonaniu ich do ściągania nowych.

Rozwój mobilnych płatności

Dekadę temu Visa Europe prognozowała, że do 2020 roku połowa transakcji płatniczych na kontynencie będzie odbywała się za pomocą urządzeń mobilnych. Dane te nie sprawdziły się, mimo wszystko wzrost wykorzystania mobilnych płatności jest bezsprzecznym faktem. W ubiegłym roku płatności mobilne stanowiły już 12,2 proc. wszystkich transakcji zbliżeniowych. Raport wskazuje, że pod koniec 2021 roku Polacy mieli już ponad 7 milionów działających wirtualnych kart płatniczych.

Wygoda jest kluczowa w przypadku mobilnych płatności i przyciąga coraz więcej osób, o czym przeczytasz tutaj.

Sieć 4-tej generacji

Mobile zawdzięcza swój sukces urządzeniem, ale te nie byłyby tak popularne, gdyby nie pojawienie się 4G. W 2012 roku sieć 3G pozwalała już na korzystanie z danych mobilnych, ale 4G wzniosła ten filar na wyższy poziom oferując użytkownikom tańszy i bardziej pojemny transfer danych.

Dzisiaj 4G rządzi na rynku i czeka na zastąpienie przez starszą siostrę 5-tej generacji. Z przyczyn logistycznych nie nastąpi to tak szybko. Jednak możemy oczekiwać, że w ciągu najbliższych lat ulegnie to zmianie.

Pakiety usługowe

Pakiet to korzyść dla dostawcy usług jak i klienta. Oferowanie dodatkowych usług do produktu podstawowego z gwarancją niższej ceny niż osobno, pozwala osiągać większe zyski firmom oferującym takie rozwiązanie, ale i użytkownicy cieszą się większym zróżnicowaniem w ramach oferty.

Trend Book Digital Care mówi, że w 2022 roku, co trzeci Polak korzystał z usług wiązanych, czyli przykładowo połączenia internetu z telewizją czy prądu i i abonamentu za telefon. Większość tego typu pakietów zazwyczaj ma w swoim zakresie internet oraz smartfony, co buduje pozycje wszystkich zaangażowanych w proceder firm. Dla użytkowników są to dodatkowe profity za mniejszą cenę, a więc wszyscy wygrywają. (No chyba, że użytkownik nie jest świadomy, że płaci za coś, czego nie potrzebuje, ale to zupełnie inny wątek.)

Eko jest trendy

Sektor cyfrowy odpowiada za około 3,5 proc. globalnej emisji CO2 – czytamy w dokumencie. Konsumenci są świadomi nie tylko korzyści, jakie idą za technologią, ale też szkód, jakie powoduje w środowisku. Coraz więcej ludzi zwraca na to uwagę. Dla 64 proc. użytkowników smartfonów ważne jest to, czy kupowane produkty są przyjazne środowisku, a prawie połowa zauważa problem elektrośmieci. Klienci są lojalni wobec firm, które korzystają ze strategii zrównoważonego rozwoju i dbają o ekologiczny cykl życia produktu od produkcji po ponowne wykorzystanie. Użytkownicy doceniają działania eko. Jeśli chcesz wiedzieć jak ekologia wpływa na zwyczaje zakupowe polskich użytkowników elektroniki, kliknij tutaj.

Cyberbezpieczeństwo

Ponad 40 proc. mobilnych użytkowników w Polsce boi się ataku na swoje urządzenie. Dwa lata temu prawie wszystkie organizacje stanęły przed zagrożeniem ze strony mobile hackerów, gdzie w 46 proc. przypadków co najmniej jeden pracownik pobrał złośliwą aplikację mobilną na służbowy sprzęt. 

Budowanie świadomości na temat bezpieczeństwa na smartfonie i rozwijanie programów zapobiegawczych stały się w ostatnich latach punktem honoru dla firm antywirusowych. Zagrożeń przybywa, ale programy do ich zwalczania są coraz lepsze.

Sprawdź prognozy ekspertów Fortinet na 2023 rok w zakresie cybersecurity.

Internet rzeczy

Internet rzeczy jest dostępny dla każdego użytkownika smartfona, czyli potencjalnie większości z nas. Za pomocą telefonu możemy kontrolować wszystkie akcje w domu czy w biurze, łącznie z prądem, gotowaniem czy sprzątaniem. Oczywiście pod warunkiem posiadania odpowiedniej technologii na miejscu.

Rynek IoT rośnie i od prawie 4 lat raczy nas solidnymi wzrostami. W 2020 było to 12 proc. w CAGR, a rok później było to już 22 proc. w skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu.

W 2021 roku, rynek ten zwolnił z powodu problemów z chipami, ale wciąż jest w tendencji wzrostowej. Pokazuje on kierunek, w jakim może iść technologia. Choć wedle słów Dona Normana, lepiej żeby była dobrze zaprojektowana, bo inaczej czeka nas sporo nerwów i migających kontrolek.

Boty oparte na SI

Urządzenia korzystające ze sztucznej inteligencji rozpoznają obrazy, głosy i wiele innych parametrów, co pomaga systemom w podejmowaniu decyzji. Wykorzystuje się to w aparatach, rozpoznawaniu twarzy czy wyszukiwaniu interesujących piosenek czy produktów na podstawie zdjęć. A czym byłby dzień bez rozmowy z Siri, Alexą czy Asystentem Google?

Ponadto technologie oparte na głosie i sztucznej inteligencji pomagają w obsłudze klienta, ale też służą użytkownikom wykonującym czynności w tle. Według Digital Care w 2019 roku 44 proc. firm, które wdrożyło sztuczną inteligencję, rozwijało dzięki temu gamy swoich produktów, optymalizowało wewnętrzne operacje oraz wspomagało podejmowanie decyzji. Dzisiaj możliwości te są znacznie większe. Skorzystały z tego głównie firmy medyczne i telekomy, ale nie są to jedyne branże widzące potencjał nowej technologii. Chatboty odciążają obsługę posprzedażową, co wykorzystuje chociażby WhatsApp. Voiceboty z kolei wspierają konwersje leadów i autoamatyzują procesy w firmach.

Ekonomia subskrypcji

Subskrypcje zawładnęły nie tylko sektorem b2c, ale też b2b. To trend, który wciąż się rozwija. Dzisiaj tylko co dziesiąty Polak nie korzysta z żadnej subskrypcji.Subskrypcje obejmują usługi telekomunikacyjne i telewizyjne (75 proc.) oraz platformy VoD (42 proc.).

Subskrypcje dają poczucie kontroli użytkownikom. Ci mogą w każdym momencie z nich zrezygnować. Dla firm to solidne źródło dochodów, ale też cennych danych. Coraz więcej słyszymy także o najmach sprzętu. W zamian za dostęp do flagowych modeli oraz wsparcia technicznego użytkownik opłaca cykliczną opłatę upoważniającą do korzystania z usługi.

Podsumowanie

Obecny kształt technologii i całego rynku mobilnego jest wypadkową wielu technologicznych i marketingowych wydarzeń. Niewątpliwie odegrały tutaj swoją rolę telekomy i banki, ale nie zapominajmy o producentach telefonów, bez których to nie byłoby mowy jakiejkolwiek rewolucji mobile. Smartfony są dzisiaj niczym dodatkowe kończyny. Bez ich obecności, możemy doznać fantomowych wrażeń obcowania z nimi pokroju nieistniejących wibracji czy dźwięków powiadomień lub dzwonienia. Podobnie czują się pacjenci po amputacji. To stan, z którego pewnie dumni są ich producenci, ale nie oszukujmy się. Nie byłoby takiej sytuacji, gdyby smartfony realnie nie zaspokajały naszych potrzeb. Radzą sobie w tym świetnie i choć tworzą pewne mankamenty, tak rozwiązują wiele kwestii codziennego funkcjonowania. Chwała im za to.

A jeśli chcesz wiedzieć jak często i w jaki sposób Polacy niszczą swoje smartfony, sprawdź tutaj. Możesz jeszcze kliknąć tutaj.

source: 10 Lat Mobilnej Rewolucji – Trend Book Digital Care Group

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także