Konferencje
Mobile Trends

Jakie trendy dominują obecnie w tworzeniu treści w internecie?

Piszesz treści? Jesteś contentowcem? Artykuł z witryny chcesztresc.pl przestawił najważniejsze trendy copywriterskie na 2023 rok. Postanowiliśmy pociągnąć ten wątek. Jakość zdominuje copywriting. Przekrojowe spojrzenie, rozwój wideo i nowe strategie komunikacyjne marki. To wszystko czeka nas w 2023 roku!

Może Cię zainteresować: Jakich błędów poznawczych należy unikać w trakcie tworzenia contentu?

Treści to ważna część biznesu, o ile nie najważniejsza. To element strategii komunikacji, sprzedaży czy budowania relacji. Są one dla zysku, nie zapominajmy o tym. Jednak nie tylko dla ich twórców. Przede wszystkim treści powinny mieć onę optykę na zapotrzebowania użytkowników. Mają zaspokajać ich oczekiwania.

Szum nie sprzyja naszemu contentowi

Jesteśmy przebodźcowani, co negatywnie wpływa na naszą koncentrację, motywację i podejmowanie decyzji. Drażliwość i zmęczenie są częstymi skutkami zalewu informacji. W związku z tym, nasza wrażliwość na treści jest mocno osłabiona. Konsumowanie ich staje się coraz szybsze i powierzchowne. Swoją cegiełkę dołożyły do tego media społecznościowe. Dzisiaj bezwzględnie musimy zastanowić się, jak komunikujemy informacje, aby były one zauważane i zrozumiałe dla naszego odbiorcy. Zaśmiecenie dotyczy nie tylko samych treści.

W środowisku reklamowym również obserwuje się poważny zalew generyzmu. – W polskim internecie jest niestety duże zaśmiecenie reklamowe. Nie polecam formatów reklamowych, które wywołują miss clicki, czyli przypadkowe kliknięcia. Trzeba unikać wszelkich reklam na warstwach. To takie, które nam wyskakują, gdy wchodzimy na jakąś stronę. One są tzw. przeszkadzaczami. To są formaty, które mają bardzo dużo klików, ale przypadkowych – ubolewała w naszym podkaście Sylwia Kaska z YOC.

Jakość ma coraz więcej do powiedzenia!

Jakość ma być rozwiązaniem na zalew “shitcontentu” w internecie. Zauważają to użytkownicy i sami marketerzy. Eksperci marketingu, którzy wzięli udział w badaniu Content Marketing Institute z 2022 roku jednogłośnie zgodzili się, że jakość ma znaczenie. Produkcja wysokiej jakości treści. Jest ona ich zdaniem najlepszym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji. Odpowiedź ta otrzymała więcej głosów, bo aż 83 proc, w porównaniu do 30 proc. po stronie intensywnej promocji.

Może Cię zainteresować: Prawo w marketingu – Na co uważać prowadząc działania reklamowe?

Algorytmy Google premiują też ekspertów w treściach oraz operowanie na danych. Ma to podkreślać autentyczność tekstów oraz ich zgodność z faktami. Google bardzo nie lubi clickbaitów ani niesprawdzonych źródeł.

Praca u podstaw – to Cię nie ominie!

Według Content Marketing Institute, 78 proc. marketerów stosuje strategiczne podejście do zarządzania treścią, jednak tylko nieco ponad połowa z nich ma udokumentowaną strategię treści. Według ekspertów z Digital Marketing Institute to poważny błąd, bo nie ma dokumentu, do którego można się odnieść w razie ewentualnych zmian. A zmian w 2023 roku ma nie brakować. Nowe kanały komunikacji, nowe partnerstwa czy zmiana strategii na więcej kampanii skierowanych na treści generowane przez użytkowników, może przysporzyć chaosu w firmie.

Marketerzy z witryny chcesztreść.pl przekonują, że firmy nie powinny decydować się na nowe formy contentu, jeśli nie są w stanie zapewnić im jakości. Nadmierna produkcja treści o niewielkiej wartości nie przyniesie oczekiwanych efektów, a wręcz może odstraszyć. To także przepalanie budżetu. 

Jest to istotne, gdyż szał na TikToka i treści video nakazuje wielu marketerom myśleć, że muszą się tam znaleźć ze swoim przekazem. Bez odpowiedniej strategii i pomysłu, może to nie być dobrym rozwiązaniem. Podobnie jak tworzenie masowych treści, generowanych przez AI.

UCD cyfrowym odpowiednikiem marketingu szeptanego

Od trendów na TikToku po posty #OOTD, treści generowane przez użytkowników są nowym rodzajem marketingu szeptanego. UCD, inaczej user generated content to rodzaj treści związany z marką, ale tworzony przez konsumentów. Filmy rozpakowywania (unboxingi), recenzje produktów, oznaczenia marki hashtagami i oznaczenia pod zdjęciami to tylko kilka przykładów. Marki mogą tworzyć też kampanie, które angażują odbiorców i zachęcają ich do tworzenia przez siebie treści.

Ponieważ każdy może tworzyć treści, taktyka ta może być bardzo owocna dla strategii marketingowej. Co więcej, bardziej niż markom ufamy innym ludziom, nawet jeśli są nam obcy. UCD mogą podnieść autentyczność przekazu marki. Business Wire przekonuje, że konsumenci 2,4 razy częściej ufają treściom generowanym przez użytkowników niż treściom tworzonym przez marki .

Dłuższy content zyskuje na znaczeniu?

Google wymaga tworzenia przydatnych i wartościowych treści, które wnoszą coś nowego do omawianego tematu. Nie wolno kopiować ani wyłącznie redagować tekstów z innych źródeł. Artykuły powinny być jak najpełniejsze i wyczerpujące. Odbiorca musi mieć poczucie, że nie potrzebuje sięgać do innych źródeł po konsumpcji naszego komunikatu.  

Wyniki badań Content Marketing Institute pokazują, że 48% marketerów uważa bezpośrednie spotkania z grupą docelową jako najbardziej efektywną formę marketingową w ubiegłym roku. 47% z nich wskazuje na wydarzenia online, takie jak webinaria i szkolenia, a 46% na raporty oparte na badaniach. Antonina Grzelak z Pana Paragona potwierdza tę opinię, twierdząc, że publikacje na ich platformie stanowią drugie najważniejsze źródło pobrań. Wracając, według CMI, 43% marketerów uważa e-booki za najbardziej efektywne, a 39% wyróżnia w tym kontekście krótkie artykuły i posty na social media.

Jakość przede wszystkim! Darmowe poradniki są popularne i łatwe do stworzenia. Jednak w obliczu wymogów Google i rosnącej świadomości konsumentów, warto tworzyć materiały lepszej jakości niż napisanie kilku oczywistości dla pozyskania leadów. Niesmak w odbiorcach zostanie, a Google może zwrócić na to uwagę, dość srogim okiem.

UX game changerem w treściach?

Jednym z trendów w 2023 prawdopodobnie będzie coraz większa adopcja UX w marketingu. Reklamodawcy będą coraz bardziej patrzyć na potrzeby i oczekiwania użytkowników. W efekcie reklamy będą coraz bardziej użyteczne, przejrzyste i dające użytkownikom kontrolę nad tym, co widzą. W kontekście konkurencyjnego rynku, skuteczne reklamy muszą być przede wszystkim dobrze zaprojektowane. Krótsze formy reklam i dostosowanie ich do ekranów użytkowników będą kluczowe. Reklamodawcy nie mogą sobie pozwolić na wyświetlanie zbyt długich tekstów na małych ekranach, bo to frustruje odbiorców. Podobnie powinniśmy patrzeć na treści, czyli sprawdzać ich wygląd oraz funkcjonalność w danym interfejsie.

Skoro UX, to i psychologia. W raporcie od Escola SA, Paweł Szostak powiedział, że psychologia oraz zrozumienie klientów będą kluczowe w rozwoju sektora e-commerce w 2023 roku. Zapewne możemy słowa Koordynatora handlowego w Lotte Wedel odnieść do wszystkich dziedzin biznesowych, w których relacja z klientem jest kluczowa dla jego zadowolenia i lojalności. Większa świadomość psychologiczna pomaga też w pisaniu tekstów. Sprawdź jak wykorzystać błędy poznawcze w strategii marketingowej.

Content bez wideo może być coraz mniej skuteczny

Coraz częściej nie chce nam się czytać. Lubimy za to oglądać. Nasz mózg lubi jak coś się rusza. Wideo zawsze odgrywało ważną rolę w marketingu, mówią eksperci z chcesztresc. Jednak popularność tego formatu wzrosła wraz z pojawieniem się TikToka i zwiększeniem zainteresowania wideo na innych platformach społecznościowych. 75% marketerów B2B wykorzystuje wideo w swoich strategiach marketingowych, co stanowi wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego. Zanim jednak nagrany materiał osiągnie sukces, musi on być dostosowany do oczekiwań i zainteresowań klientów. W związku z tym, marki coraz częściej będą współpracować z copywriterami przy tworzeniu scenariuszy dla swoich kampanii. Będzie to wymagać zrozumienia specyfiki wideo marketingu przez content marketerów i copywriterów.

Inkluzywność w końcu dostaje się do komunikacji, ale nie tylko

Język inkluzywny jest językiem włączającym wszystkie grupy społeczne. Jego celem jest spowodowanie możliwości utożsamienia się z daną treścią przez jak największą liczbę osób. Może też przyjmować formy szczególne dostosowane do grup wykluczonych lub będących obiektem represji, teraz lub w przeszłości. W serialach przyjmuje to chociażby postać coraz częstszej reprezentacji różnych grup etnicznych w obsadzie. Czasem może zaburzać to immersję, w przypadku znajomości oryginału, jeśli mowa o adaptacjach. Jednak lament internetu w tym zakresie jest często przesadzony i dość mocno pokazuje pewne przekonania niektórych grup społecznych. Algorytmy premiują treści wywołujące emocje, więc zażyłość tych dyskusji pewnie nieraz przemknęła Ci na Youtube, w kontekście Wiedźmina czy Rings of Power. 

W wywiadzie z Anną Hołdyńską, podkreślono też, że komunikacja nie powinna wykluczać żadnej grupy społecznej. Zgadzając się ze słowami ekspertki, uważamy, że powinniśmy myśleć holistycznie o naszych odbiorcach, tworząc dla nich treści. Przykładem mogą być oferty pracy. Sam język i jego zmiana wpływają na nasze postawy i realizowane strategie. Copywriterzy powinni być zatem świadomi, że rosnące zainteresowanie różnorodnością i równością będzie powodem wymogów inkluzywnych w kwestii języka i komunikacji.

W 2023 roku AI nie zastąpi copywriterów!

Content Marketing Institute mówi, że w 2023 roku, 47% organizacji będzie poszukiwać utalentowanych twórców treści, takich jak copywriterzy, graficy, fotografowie i twórcy wideo. 25% z nich będzie poszukiwać specjalistów w dziedzinie marketingu treści, 22% będzie potrzebować specjalistów w zakresie social media i komunikacji, a 17% z nich będzie szukać specjalistów z zakresu marketingu sprzedaży. Takie same proporcje firm będą poszukiwać specjalistów i projektantów UX.

Ważne jednak, aby pamiętać, żeby tworzone treści były jakościowe. Oznacza to, żeby były przemyślane. Spełniały określone funkcje dla biznesu i odbiorców. Treści muszą też uwzględniać kontekst. Z jednej strony kontekst sytuacji, w której przykładowo odbiorca poszukuje wiedzy, oferując mu dłuższą formę ekspercką. Czy kontekst użytkowy, gdzie użytkownik mobilny nie będzie przebijać się przez ściany tekstu, niedostosowane do strony. Poznanie potrzeb użytkownika i języka, jakim się komunikuje powinno być podstawą działań contentowych w 2023 roku.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także